آزمون سختی در پیش داریم / هیئت‌ها در سامانه «بيرق» ثبت‌نام کنند
کد خبر: 3916349
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
عزاداری مسئولانه / ۱

آزمون سختی در پیش داریم / هیئت‌ها در سامانه «بيرق» ثبت‌نام کنند

با نزدیک شدن به ایام عزاداری محرم و صفر بایدها و نبایدهای زیادی در خصوص برگزار شدن یا نشدن مجالس عزاداری مطرح شده و بر این اساس، ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای را برای برپایی مجالس عزاداری ابلاغ کرده است که طبق تأکید مقام معظم رهبری، تبعیت از آنها باید در دستور کار مجالس عزاداری قرار گیرد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کمتر از ۱۰ روز تا محرم فاصله داریم و سراسر کشور همچنان با ویروس نوپدید کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. ستاد استانی مبارزه با کرونا به تازگی اعلام کرد که روند شیوع کرونا با وجود اعمال محدودیت‌ها، در هفته‌های اخیر در استان و ایران همچنان سیر صعودی داشته است. لذا در چنین شرایطی پروتکل‌های بهداشتی باید با حساسیت بیشتری رعایت شود. تاثیر کرونا بر مناسک و اماکن و اعمال دینی اجتماعی امسال غیر قابل انکار و بی‌نظیر است. اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی طولانی‌مدت حرم‌های مطهر و امامزادگان و بقاع متبرکه، بسته شدن مساجد و عدم برپایی نمازهای جمعه و جماعت، برگزار نشدن کلاس‌ها و محافل قرآنی و لغو پاسداشت مناسبت‌ها و اعیاد و مناسک مذهبی بزرگی همچون حج تمتع، عید قربان، عید سعید غدیر دل هر مومن و محب اهل‌بیت(ع) را به درد آورده است.

اکنون بایدها و نبایدهای زیادی در خصوص برپایی یا عدم برپایی مجالس عزاداری در هیئات مذهبی مطرح شده و قوت گرفته است. بر این اساس، ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای را از طریق سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان متولی اصلی هیت‌های مذهبی، به هیئات عزاداری ابلاغ کرده و سازوکارهایی همچون اخذ تعهد کتبی از مسئولان هیئات برای اجرای دقیق این دستورالعمل‌ها اعمال شده است. تابلوی عاشورا را خداوند ترسیم کرده است که تا قیام امام زمان(عج) آن‌را بینیم و در هر شرایطی بر معرفتمان برای حسینی و عاشورایی شدن بیفزاییم.

حسین رمضانی، مداح اهل‌بیت(ع) در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فتنه کوفیان علیه مسلم، نایب امام حسین(ع)، اظهار کرد: مردم باید از روی فهم و تعبد امام زمان خود را بپذیرند و فرستادن مسلم به کوفه پیش از عزیمت امام حسین(ع) به آن شهر، به اراده خداوند انجام شد تا تابلوی عبرت‌آمیز عاشورا برای ما ترسیم شود. درواقع، امام حسین(ع) می‌توانستند با هزاران نامه‌ای که از مردم کوفه دریافت کرده بودند شخصاً به آن شهر بروند اما به اذن الهی نایب خودشان را به آنجا فرستادند. مردم کوفه پای نایب امام زمانشان نایستادند و او را شهید کردند و پس از آن، به شهادت رساندن امام زمان یعنی امام حسین(ع) نیز به راحتی اتفاق افتاد پس چنین مردمی پای امام زمانشان نیز نایستادند، این تابلوی ماندگاری است که باید درس‌ها و پیام‌های آن‌را پیوسته با معرفت و بصیرت مرور کنیم. امروز هم ما در امتحانی سخت قرار داریم و اگر نام مبارک حسین(ع) را بر زبان می‌آوریم و محب ایشان و ائمه معصومین(ع) امام عصر(عج) هستیم باید پای نایب امام زمان بایستیم تا به امام زمان(عج) برسیم و این درس بزرگی از واقعه عاشورا است که همواره باید جلوی چشممان باشد.

وی با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در خصوص عزاداری محرم و صفر در ایام کرونایی و تأکید ایشان بر تبعیت از دستورالعمل‌های ستاد کرونا، گفت: امروز هیئتی‌ها که دم از حب امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) می‌زنند، آزمون سختی در پیش دارند و فتنه‌ها آنان را تهدید می‌کند. عاشقان سیدالشهدا(ع) باید دیدگاه نایب امام زمان(عج) را نصب‌العین قرار دهند و گام به گام پشت سر ایشان پیش بروند. شکی نیست که ما هیئتی‌ها وابسته و دلبسته این عزاداری‌ها هستیم و دل کندن از این فضا بسیار دشوار است اما مقام معظم رهبری صراحتاً فرمودند که ما تابع ستاد کرونا هستیم حال آنکه ایشان بیش از همه ما بر اهمیت این مجالس و عزاداری‌ها واقف هستند اما برای حفظ اسلام و جان مسلمین مسائل اساسی و مهمی وجود دارد که ما از درک آن عاجزیم یا نمی‌خواهیم بپذیریم، همچنان‌که درک فلسفه سکوت چندین ساله امام علی(ع)، صلح امام حسن(ع) یا قیام امام حسین(ع) نیاز به معرفت و بصیرت دارد. در قبال عزاداری محرم و صفر در شرایط کنونی دو رویکرد وجود دارد، نخست آنکه پیرو ولی و نایب امام زمانمان باشیم و با رعایت دقیق و مو به موی دستورات بهداشتی ستاد کرونا، شعائر را گرامی بداریم، دوم آنکه تابع احساس باشیم که در این صورت عزاداری ما برخاسته از معرفت نیست و تأثیر مطلوب را نخواهد داشت. سخن ولی امر سند است و همه ما باید با اطاعت تعبدی از ایشان از این غربالگری روسفید خارج شویم و بر معرفت حسینی خود بیفزاییم.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی

به ‌نظر می‌رسد پس از گذشت شش ماه از تعطیلی موقت و يا فعاليت محدود هیئت‌ها و جلسات مذهبی، وقت آن است که با آغاز محرم‌الحرام رویکرد فعالیت‌های مجازی هیئات بیش از پیش تقویت شود و در کنار برگزاری مجالس و محافل محدود و مطابق موازین بهداشتی، با افزایش فعالیت در فضای مجازی بتوان جای خالی برنامه‌های حضوری را پر کرد.

علی‌اصغر سلیمانی، مسئول هیئت حسین جان(ع) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه این هیئت با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام به برپایی مجالس عزاداری در دهه نخست محرم در مسجد جامع بروجن خواهد کرد، گفت: تمهیدات لازم برای اعمال محدودیت‌های زمانی، مکانی، سقف جمعیت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در برگزاری عزاداری محرم پیش‌بینی شده است. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متولیان و اعضای هیئت حسین جان(ع) فعالیت خوبی را در بستر فضای مجازی، تهیه کلیپ، انعکاس برنامه‌ها در صفحات فضای مجازی و اقداماتی از این دست داشتند که امسال این فعالیت گسترده‌تر شده است و با توجه به افزایش مخاطبان هیئت در صفحات مجازی، برنامه‌های مجازی جزو برنامه اصلی است. پخش زنده مراسم عزاداری در صفحات مجازی هیئت، تهیه کلیپ‌های کوتاه و کامل از سخنرانی‌ها، روضه‌خوانی و ...، تهیه محتوای مبتنی بر معرفت‌افزایی و به اشتراک‌گذاری با مخاطبان هیئت و عموم مردم در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در این میان چگونگی اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر کار هیئت‌های عزاداری حائز اهمیت است و در جلسه روز قبل ستاد استانی مبارزه با کرونا در چهارمحال‌وبختیاری، مسئولان امر از جمله دادستان عمومی و انقلاب شهرکرد بر این نکته تأکید کردند که اجرای دستورالعمل‌ها نیازمند ضمانت اجرایی است تا سلامت مردم به خطر نیفتد. تمهیدات سازمان تبلیغات اسلامی برای ثبت‌نام هیئت‌های عزاداری در سامانه «بیرق» و دادن تعهد مبنی بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا یکی از ساز و کارها برای این امر محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عزیزالله میراحمدی، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در خصوص سامانه اینترنتی «بیرق» به خبرنگار ایکنا گفت: مسئولان هیئت‌هایی که قصد دارند در ایام محرم به برگزاری مراسم اقدام کنند باید با مراجعه به سامانه بیرق به نشانی beyragh.mobi مشخصات هیئت اعم از مسئول، مداح و بهیار را ثبت و کد رهگیری دریافت کنند. همچنین این افراد با مراجعه به ادارات تبلیغات اسلامی استان باید فرم تعهدنامه را که پیوست مدارک ثبت‌نام در سامانه بیرق است، به صورت حضوری پر کنند. پس از ثبت‌نام در سامانه بیرق و تأیید، مجوز برگزاری مراسم به هیئت‌ها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی اعطا می‌شود که مسئولان هیئت‌ها در طول برگزاری هر مراسم، این مجوز را در محلی در انظار عمومی نصب می‌کنند. سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ برای انتقال شکایات مردمی در خصوص عملکرد هیئت‌ها در دسترس همگان قرار دارد.

تمامی نهادها پای کار باشند

حجت‌الاسلام میر احمدی با تأکید بر اینکه وظایف تمامی نهادها و دستگاه‌ها در دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری به‌صورت صریح مشخص شده است، گفت: روز گذشته هماهنگی‌های لازم در ستاد استانی مبارزه با کرونا اتخاذ شد و جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی برای برگزاری عزاداری محرم و صفر نیز هفته آینده در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار خواهد شد. امسال برگزاری آیین‌های سنتی عزاداری نظیر خیمه‌سوزان شهر طاقانک، مراسم شیرخوارگان حسینی، شام غریبان در امامزادگان دو خاتون، تعزیه و دیگر آیین‌های دیرپای سنتی استان لغو شده است.

حجت‌الاسلام میراحمدی در خصوص دستورالعمل‌های برگزاری عزاداری محرم، تصریح کرد: برگزاری مراسم حتی‌الامکان در فضاهای باز با کمک نهادهایی مانند ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، استفاده از ماسک در تمام مراسم، پرهیز از سینه‌زنی و زنجیرزنی در فضاهای بسته، رعایت فاصله اجتماعی حداقل ۴ متر و پخش نذورات به صورت مواد خام از جمله دستورات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و تمامی این دستورالعمل‌ها علاوه بر ابلاغ به هیئت‌های  مذهبی، در قالب کلیپ، انیمیشن، متن و ... به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

عزاداری محرم یکی از ظرفیت‌های بزرگ جامعه شیعه محسوب می‌شود که در همبستگی و شجاعت‌افزایی و دفاع از میراث شیعیان خدمات ارزنده‌ای داشته و شرایط خاص و محدودیت‌های امسال فرصت مناسبی است تا با مطالعه و تفکر و معرفت‌افزایی تأثیرات معنوی بیشتری را از این ایام بر روح و جانمان جاری کنیم. رسانه‌ها و فضای مجازی به‌ ویژه رسانه ملی نیز می‌توانند با تهیه محتوا و برنامه‌های فاخر، پویش‌ها و حرکت‌های عمومی نقشی مهم در کسب معرفت و بصیرت‌افزایی عزاداران حسینی ایفا کنند.

انتهای پیام
captcha