چهارمحال‌وبختیاری چگونه به استقبال محرم رفت؟
کد خبر: 3918011
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
عزاداری مسئولانه/ ۴

چهارمحال‌وبختیاری چگونه به استقبال محرم رفت؟

محرم آغاز شده است؛ اما امسال برخلاف سال‌های گذشته، عزای سید و سالار شهیدان(ع) تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته، اما همه دست به دست هم داده‌اند تا با رعایت ضوابط بهداشتی در ایام عزاداری ضمن رقم زدن لحظات ناب شور و شعور حسینی، از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محرم آغاز شده است و به رسم هر سال باید در چنین ایامی شاهد برگزاری مراسم و حرکت دستجات و هیئات عزاداری در سطح شهرها و روستاها باشیم، اما امسال عزای سید و سالار شهیدان(ع) تحت‌الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته و همه دست به دست هم داده‌اند تا با رعایت ضوابط بهداشتی در ایام عزاداری حسینی ضمن رقم زدن لحظات ناب شور و شعور حسینی، از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری کنند.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولان چگونگی ادای فرایض دینی و مذهبی بدون گسترش خطر کرونا بوده است. در این خصوص، دیدگاه مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب همه ماست که دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا را نصب‌العین همگان قرار دادند.

دستورالعمل‌های ستاد کرونا به‌عنوان نقشه راه برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر امسال با هدف پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، حفظ سلامت مردم و برگزاری مطلوب ایام سوگواری سید سالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین(ع) تدوین و به متولیان امر ابلاغ شد. بر این اساس، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی هیئات مذهبی مسئول اجرای این دستورالعمل‌ها انتخاب شد و تمامی مراکز و دستگاه‌‌های مذهبی و فرهنگی، انتظامی و ... مکلف به همراهی و همیاری با این نهاد شدند و برای اجرای دقیق و نظارت بر فرآیند دستورالعمل‌های ابلاغ شده تکالیفی بر عهده دارند. در این راستا برخی نهادها مانند اوقاف و امور خیریه و شهرداری‌ها جایگاه و نقش مهم‌تری در فرآیند برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم عزاداری در شهرها بر عهده دارند.

در چهارمحال‌وبختیاری بر اساس اعلام اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، برپایی عزاداری تنها در صحن و فضای باز امامزادگان و بقاع متبرکه استان امکان‌پذیر است و این اماکن مقدس شرایط پذیرش دستجات عزاداری را ندارند.

معاون فرهنگی اوقاف استان در جمع خبرنگاران از نصب دستگاه‌های ضد عفونی‌کننده در ورودی بقاع امامزادگان استان خبر داد و گفت: از ورود عزاداران بدون ماسک به مراسم عزاداری جلوگیری می‌شود، همچنین تمامی تفرجگاه‌های امامزادگان مسدود و نصب و برپایی چادر در این مکان‌ها ممنوع است.

شهرداری شهرکرد نیز اعلام کرده است که تمهیدات لازم در راستای فضاسازی شهری پیش‌بینی شده و اقداماتی نظیر آماده‌سازی سیستم‌های صوتی پارک‌ها و بوستان‌ها، آماده‌سازی نمازخانه‌ها و مکان‌های برپایی نماز جماعت، نصب نوشته‌ها، دیوارنویسی، فضاسازی شهری، پیش‌بینی مکان‌هایی برای فروش دام زنده در ایام محرم به‌ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، فعالیت‌ گروه‌های نظارتی و بهداشتی در راستای شست‌وشو و نظافت، محلول‌پاشی، و ضدعفونی معابر و ... انجام شده است.

هیئات مذهبی شاکله اصلی برپایی مجالس عزاداری در شهرها و روستاها هستند و بر اساس دستورالعمل‌ها، هیئت‌ها برای برپایی مراسم عزاداری موظف به اخذ مجوز و امضای تعهدنامه کتبی از سازمان تبلیغات اسلامی هستند.

چهامحال‌وبختیاری چگونه به استقبال محرم رفت؟ / فعالیت ۶۰۰ مبلغ در دهه اول

ماسک در اختیار هیئات قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعزیزالله میراحمدی، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۳۵۰ هیئت مذهبی در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ هیئت در سامانه بیرق ثبت‌نام کرده‌اند که اکثر آن‌ها مجوز برپایی مجالس عزاداری را دریافت کرده و درخواست مابقی هیئات در دست بررسی است.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام در سامانه بیرق همچنان ادامه دارد، افزود: مجوز اعطا شده به هیئات مذهبی باید در محل عزاداری و انظار عمومی نصب شود، ضمن اینکه جهت آگاهی‌بخشی به مسئولان هیئات، ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها آموزش دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد کرونا به این افراد را آغاز کرده‌اند و این روند ادامه دارد.

حجت‌الاسلام میراحمدی در خصوص اختصاص ارزاق به هیئات مذهبی از سوی سازمان صنعت و معدن و جهاد کشاورزی استان، بیان کرد: تاکنون چیزی اعلام نشده است و با توجه به شرایط خاص کنونی، بعید است این اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: برای تهیه اقلام بهداشتی و ماسک با اداره صنعت و معدن استان مکاتبه‌هایی انجام شد تا بتوانیم این اقلام را با قیمت یارانه‌ای در اختیار هیئات قرار دهیم اما قیمتی که این اداره اعلام کرد تفاوت چندانی با بازار ندارد، لذا با توجه به نیاز هیئات به ماسک‌ امیدواریم این نهاد همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد.

حجت‌الاسلام میراحمدی گفت: حدود ۶۰۰ مبلغ بومی، مستقر و طرح هجرت در دهه اول محرم در کنار مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع)، به امر تبلیغ در هیئات مذهبی و برنامه‌های عزاداری حضوری و مجازی می‌پردازند.

وی تأکید کرد: بر اساس فراخوان سازمان تبلیغات اسلامی، هیئت‌های مذهبی می‌توانند برنامه‌های خود را به صورت برخط در پایگاه اینترنتی «هیئت‌آنلاین» به اشتراک بگذارند. علاقه‌مندان برای دریافت صفحه اختصاصی در پایگاه اینترنتی هیئت آنلاین و پخش زنده رایگان مراسم‌ مذهبی به‌همراه دریافت پنل پیامک رایگان، باید با مراجعه به نشانی https://heyatonline.ir و تکمیل فرم ثبت‌نام، لینک اختصاصی هیئت خود را دریافت کنند.

حجت‌الاسلام میراحمدی با اشاره به تشکیل قرارگاه قرآنی محرم در اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان، تصریح کرد: ۱۴ برنامه اصلی از جمله پویش قرآن کریم، گام دوم، محفل قرآنی، تلاوت برتر، خانواده حسینی، دانش‌افزایی تفسیری، معرفت حسینی، کتاب صوتی، رساله حسینی، اندیشه عاشورایی از مهم‌ترین برنامه‌های این قرارگاه هستند که در طول ماه‌های محرم و صفر در قالب طیف وسیعی از فعالیت‌ها عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام
captcha