عزاداری ما مصداق مبارزه معنوی با قائله کرونا است
کد خبر: 3918523
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۴
عزاداری مسئولانه/ ۵

عزاداری ما مصداق مبارزه معنوی با قائله کرونا است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرکرد عزاداری‌های امسال را مصداق مبارزه معنوی با قائله کرونا دانست و گفت: در این مسیر از اباعبدالله(ع) الگو می‌گیریم، همانطور که آن حضرت در مبارزه با ویروس زمانشان از هیچ تلاشی دریغ نکردند، ما نیز در انجام رسالت‌هایمان در برابر آسیب‌ها و خطرات ویروس کرونا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه امام حسین(ع) خون خداست، اظهار کرد: خاصیت خون این است که به عضوی از بدن که حرکتی انجام می‌دهد می‌رسد و امسال با توجه به شرایط کرونایی در ایام محرم، خون خدا در رگ‌های کسانی که به مبارزه با کرونا می‌پردازند جریان می‌یابد از جمله در رگ‌های کادر درمان، نیروهای جهادی و بانیان کمک‌های مؤمنانه و تمامی کسانی که عزاداری محرم و صفر را با رعایت دقیق موازین بهداشتی برپا می‌دارند.

وی با استناد به آیه شریفه «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»، (2/ملک) گفت: انسان مفید در هر زمان و مکان بهترین کار را انجام می‌دهد و امروز که در جامعه ما مبارزه بزرگ با ویروس منحوس، حقیر و خطیر كرونا شکل گرفته بهترین کار و مأموریت این است که بخش‌های آسیب‌دیده مورد توجه و حمایت قرار گیرند و در این راستا پویش‌های مؤمنانه و همدلانه در کشور راه افتاد و افراد در معرض خطر، حمایت می‌شوند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه بیان کرد: یکی دیگر از بخش‌های در معرض آسیب کرونا، مناسبت‌ها و اعیاد و سوگ‌های دینی است که محرم مناسبتی مهم و ویژه نه تنها برای مسلمانان بلکه برای هر فرد آزاده و روشن‌ضمیر به‌شمار می‌رود. درواقع، هر شخص آشنا با جریان‌های فرهنگی و مذهبی جامعه می‌‌داند که محرم مانند شب‌های قدر نیست که مخاطبی خاص یعنی مسلمانان را داشته باشد بلکه مخاطبی عمومی دارد و بسیار فراگیر است؛ لذا همه محبان اهل‌بیت(ع) دوست دارند پای کار باشند و چراغ محافل عزاداری را روشن نگه دارند.

این کارشناس مذهبی در استان تأکید کرد: همه ما معتقدیم که مجالس روضه و عزاداری اباعبدالله‌الحسین(ع) ویروس‌های زیادی را در طول تاریخ از بین برده و اصل حرکت عاشورا از بین برنده ویروس حب ریاست و فسق و فجور بود. حادثه کربلا به ما یاد داده است که در هر زمان، بهترین و مؤثرترین کار را انجام دهیم و بزرگترین تأثیر را داشته باشیم؛ لذا عزاداری ما باید با رعایت ضوابط بهداشتی باشد.

اسلام؛ دين دستورالعمل‌ها

این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به مبارزه همگانی علیه ویروس کرونا، بیان کرد: در ایام محرم، مجالس روضه و عزاداری علی‌القاعده باید با رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی باشد؛ چرا که دین ما دین دستورالعمل‌هاست و برای تک‌تک ابعاد زندگی انسان دستور و برنامه دارد. هیچ پرسش بی‌پاسخ و هیچ تکلیف بدون راهکار اجرا در دین وجود ندارد؛ لذا دین برای امروز ما و شرایطی که با آن مواجهیم نیز تکالیف را مشخص کرده است.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه ادامه داد: در کتاب مفاتیح‌الحیاة آمده است که پیامبری از پیامبران الهی بیمار شد و به خدا عرض کرد که من به طبیب مراجعه نمی‌کنم تو مرا شفا بده، خداوند فرمود تا زمانی‌که به طبیب مراجعه نکنی شفایت نمی‌دهم، تو وظیفه بندگی‌ات را انجام بده و من هم وظیفه خدایی‌ام را انجام می‌دهم، تو دوا را پیگیری کن من شفا را انجام می‌دهم.

وی تصریح کرد: در شرایط حساس و خطیر کرونایی نیز وظیفه همه ما رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و در کنار آن ایمان و اعتقاد است که فراتر از همه امور قرار دارد. نقش اعتقاد به مناسک و آموزه‌های دینی در زندگی اجتماعی انسان‌ها مشهود است و همه ما بارها آثار دعا و توسل را در زندگی فردی و اجتماعی خود تجربه کرده‌ایم. همین تکرر و فراوانی تجربه در همه مؤمنان و معتقدان کافی است تا آثار دعا و مناجات و ایمان و اتصال به خدا برايمان اثبات شود.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرکرد بیان کرد: اعتقاد محکم ما را به این سخن آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی می‌رساند که در جایی گفته است: دارو را استفاده کنید، سوره حمد را بخوانید و دعا را فراموش نکنید تا خدا شفای شما را در دارو قرار دهد، چه بسیار جسم‌های بیماری که دارو را نمی‌پذیرند؛ لذا به تجربه برای همه ما ثابت شده که دعا و مناجات دارای تأثیر و خاصیت است.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با تأکید بر اینکه همه ما به اندازه توانایی تکلیف داریم و نه به اندازه دانایی، گفت: علما بر این نکته صحه گذاشته‌اند که برگزاری عزاداری امام حسین(ع) فضیلت‌های فراوانی دارد، تربت کربلا و زیارت آن حضرت عین شفاست، این دانایی منافات با این نکته ندارد که در شرایط کرونایی، مسئول هیئت با حساب و کتاب دقیق ببیند آیا قادر است در چنین شرایطی اعتقاد خود را عملی کند یا خیر؟ و اگر توانایی داشت وارد میدان شود‌ همچنان که تصمیم در مورد برپایی یا عدم برپایی مجالس عزاداری از سوی هیئات مذهبی به مسئولان هیئات محول شده تا بر اساس شرایط و توانایی موجود عمل کنند.

الگوگيرى از عاشورا در مبارزه با ويروس زمان

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با تأکید بر اینکه ما باید زمان‌شناس و مکان‌شناس باشیم و نمودار خود را بر اساس جغرافیا و تاریخ ترسیم کنیم، افزود: امروز در ایام محرم ۹۹، تکلیف ما این است که اولاً یزید زمان را که همان شیطان بزرگ و استکبار و ایادی آن است بشناسیم و بدانیم که ویروس کرونا امسال به کمک آنان آمده است، دوم آنکه در کنار سیلی‌های محکمی که با روضه و عزاداری خود به گوش استکبار می‌زنیم، برخوردی جانانه نیز با این ویروس داشته باشیم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرکرد عزاداری‌های امسال را مصداق مبارزه معنوی با قائله کرونا دانست و تصریح کرد: در این مسیر از اباعبدالله(ع) الگو می‌گیریم، همانطور که آن حضرت در مبارزه با ویروس زمانشان از هیچ تلاشی دریغ نکردند و دشمنان هیچ توطئه‌ای را در حق ایشان از قلم نینداختند، ما نیز در انجام رسالت‌هایمان در برابر آسیب‌ها و خطرات ویروس کرونا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه گفت: عزاداری در هر قالبی اعم از مجازی، خانگی، خانوادگی، مجالس عزاداری حضوری، فضاسازی محیطی، نصب پرچم و پارچه‌نوشت بر سر در خانه‌ها، زنگ تلفن همراه، فضاسازی صفحات شخصی مجازی و ... خون خدا را در رگ‌های عزاداران و محبان حضرت سیدالشهدا(ع) جاری و ساری می‌کند.

انتهای پیام
captcha