کرونا مسابقات ملی قرآن اندونزی را به تعویق انداخت
کد خبر: 3911975
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

کرونا مسابقات ملی قرآن اندونزی را به تعویق انداخت

با برگزاری جلسه‌ای در اندونزی و بررسی پیشنهاد برپایی مجازی مسابقات ملی خوشنویسی و تلاوت قرآن کریم،‌ این نتیجه اعلام شد که با توجه به همه‌‌گیری کرونا و نبود تمهیدات لازم برای برپایی آنلاین این رقابت بهتر است که این رویداد ملی به سال آینده موکول شود.

کرونا مسابقات ملی قرآن اندونزی را به تعویق انداخت

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، دیدین سراج‌الدین، پایه‌گذار مؤسسه خوشنویسی قرآن کریم و استاد دانشکده ادب و علوم انسانی دانشگاه اسلامی دولتی شریف هدایت‌الله در جاکارتا، درباره برگزاری مسابقات قرآن در اندونزی گزارشی نوشته است که متن آن را در زیر می‌خوانید؛

در حاشیه تدوین بسته سؤالات بیست و هشتمین مسابقات ملی قرآن کریم 2020 در هتل All Seasons جاکارتا، درباره امکان برپایی مجازی این رویداد ملی در ماه نوامبر در پادانگ، مذاکره شد.

این جلسه در حالی برگزار شد که پاندمی کرونا علائمی از کاهش نشان نداده است. اگر مسابقات همه رشته‌ها به صورت آنلاین برگزار شود، لازم است که به تکنیک‌های پیچیده سایبری دستیابی وجود داشته باشد که کار دشواری است. از سوی دیگر، هیجان این رویداد با این اقدام از میان می‌رود. شهر پادانگ میزبانی حدود 5 هزار عضو از 34 کاروان استانی در 13 ساختمان را برای رقابت در حوزه‌های یاد شده نخواهد داشت.

در همین ارتباط سؤالاتی مطرح است؛ از جمله اینکه رشته هنر خوشنویسی قرآن را چگونه می‌توان به صورت مجازی برگزار کرد؟ آیا امکان برقراری ارتباط با زوم یا تماس‌های ویدئویی به مدت 8 ساعت به طور مستقیم وجود دارد؟ اگر امکان‌پذیر نباشد، شرکت‌کنندگان فقط پس از انجام کار در خانه‌های خود و بدون نظارت کمیته، کارهای نهایی را به نمایش می‌گذارند و آیا این کار معتبر بوده و واقعاً کار خود شخص است یا شخص دیگری آن را انجام داده است؟ این در حالی است که در یک وضعیت عادی، گروه‌ها همیشه برای کمک به متسابقان جمع می‌شوند.

یک مشکل دیگر نیز وجود دارد و آن این است که کار در قالب یک عکس، معمولاً با کار واقعی یکسان نبوده و خود را به خوبی نشان نمی‌دهد؛ به این معنی که می‌تواند بی‌کیفیت‌تر یا برعکس، مطلوب‌تر دیده شود. حتی اثر بی‌کیفیت را می‌توان قبل از نمایش، با کامپیوتر ویرایش کرد.

11 داور این مسابقات در ارزیابی دقیق آثاری که به صورت مبهم یا جعلی به صورت مجازی ارسال شده‌اند نیز دچار مشکل خواهند شد. در فرایند ارزیابی، داوران خوشنویسی با مقایسه آثار به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند. در این باره عکس‌هایی که توسط هنرمندان روستایی از آثار گرفته و ارسال می‌شود،‌ به دلیل کیفیت دوربین و نور، قطعاً متفاوت از اصل آن خواهد بود و همین موضوع می‌تواند قضاوت را دشوار کند. در همین رابطه مشکلات دیگری نیز وجود دارد.

بر همین اساس پیشنهاد شد که بهتر است این رویداد ملی در سال آینده برگزار شود.

انتهای پیام
captcha