ویروس‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف شناسایی شوند
کد خبر: 3909876
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
در نشست تخصصی «عفاف و حجاب» تاکید شد:

ویروس‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف شناسایی شوند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه ویروس‌های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب باید شناسایی شود، گفت: مسئله عفاف و حجاب، امری مردمی است، آموزش‌ها برای آمران به معروف و ناهیان از منکر کافی نبوده و چون روش صحیح گفت‌وگو را مردم وظیفه‌شناس نمی‌دانند، حالت دین‌زدگی ممکن است پدید آید.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان، استاد حوزه و دانشگاه 21 تیرماه در نشست تخصصی «عفاف و حجاب» در شهرکرد با بیان اینکه به تعبیر شهید مطهری بهتر است از لفظ پوشش به‌جای حجاب استفاده شود، اظهار کرد: اسلام براساس برنامه‌ای دقیق و حساب‌شده یک فرآیند را طی کرده و چند راهکار را در کنار هم قرار می‌دهد تا یک مطلوب اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما تنها نیروی انتظامی را مسئول امنیت می‌دانند، افزود: اسلام به مقوله امنیت بدین شکل نگاه نکرده و آخرین حلقه آن نیروی نظامی است، این در حالی است که گام نخست اسلام برای امنیت ارائه اعتقادات صحیح است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه بیشتر آیات مکی قرآن به مسئله اعتقادات پرداخته‌اند، اضافه کرد: اگر فکر اصلاح شود، دیگر امور خود به خود اصلاح می‌شوند و اگر جامعه معادباور شود به نیروی امنیت بدل خواهد شد.

ویروس‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف شناسایی شوند

حجت‌الاسلام همتیان گام اول پوشش را ارائه اعتقادات و بینش صحیح عنوان کرد و ادامه داد: گام دوم رفتار و منش و گام سوم کنش و برخورد صحیح است، این بدان معنا است که دین مبین اسلام تنها به فکر بسنده نکرده و وظیفه دارد حتی تا کنش صحیح هم پیش رود.

وی همه ارگان‌های مرتبط با فکر مردم از جمله صداسیما، رسانه‌ها و مطبوعات را مسئول پوشش زنان و مردان دانست و تصریح کرد: رعایت پوشش واجب و عدم التزام به آن حرام است، گاهی فرد مرتکب گناهی شده که تنها به خود و خدا مربوط بوده اما برخی معصیت‌ها مسبب آسیب به مردم بوده که این نوعی حق‌الناس تلقی می‌شود.

حکومت اسلامی در قبال مردم مسئول است

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه در همه کشورها الزام به پوشش وجود دارد، گفت: حکومت اسلامی نیز برای رشد فضایل اخلاقی وظیفه داشته و این جزو قانون اساسی است، بنابراین حکومت اسلامی هم نسبت به امور دنیوی و هم اخروی وظیفه دارد در غیر این صورت باید آن‌را حکومتی سکولار نامید.

حجت‌الاسلام همتیان با تاکید بر اینکه همه بانوان ما عفیف هستند، اظهار کرد: بی‌حجابی و بدحجابی حاصل تغییر نگاه مردم بوده و این تهاجم همه‌جانبه و وحشتناک دشمن بوده که زنان ما را از اصل خود فاصله داده است.

وی با اشاره به کار مدام و شبانه‌روزی دشمن در تغییر افکار مسلمانان، افزود: دشمن برای ارسال یک پست چندسطری ساعت‌ها زمان صرف می‌کند و از بسیاری از نیروهای خود در این زمینه کمک می‌گیرد و همان‌طور که دستگاه‌های مختلف در بحث کرونا ورود پیدا کردند، لازم است در مسئله پوشش هم کلیه ارگان‌ها دست به‌کار شوند.

ویروس‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف شناسایی شوند

لزوم توجه به عفاف پس از چهل سالگی انقلاب

در ادامه، سید محمد موسوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب ارزش‌ها بوده و یکی از آن ارزش‌ها عفاف و حجاب است، بیان کرد: از زمان فرمان رضاخان در سال 1314 مبنی بر کشف حجاب، شاهد بی‌عفتی در جامعه هستیم و این مهم در زمان پهلوی دوم از قالب سخت‌افزاری به نرم‌افزاری با برگزاری جشن‌های هنر و ... نمود پیدا کرد.

وی با بیان اینکه از اوایل انقلاب قوانینی به عفاف اختصاص پیدا کرد، ادامه داد: در دفتر چهل‌سالگی انقلاب باید ورق زده و ببینیم چه اقداماتی باید انجام می‌شد که محقق نشد و چه اموری نباید انجام می‌گرفت و صورت پذیرفت.

وی با تاکید بر اهمیت بیشتر عفاف نسبت به حجاب، تصریح کرد: در گام نخست انقلاب اسلامی به حجاب بیش از عفاف بها داده شد، این امر باید چرخش پیدا کند و نباید شاهد غفلت از عفاف مانند قبل باشیم، چرا که عفاف مربوط به حیا است و ایمان افراد با از بین رفتن حیا، زوال پیدا می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با انتقاد از اختلاط بیش از حد زن و مرد در جامعه، گفت: نمی‌توان زنان را در جامعه دخیل نکرد، اما یاد نداده‌ایم که این دخالت منجر به نقض حریم‌ها نشود.

موسوی با بیان اینکه در مطالعات ثبت شده است که مشاهده هر صحنه جنسی، 12000 سلول مغزی را از بین می‌برد، تصریح کرد: هر دست دادن، خلوت کردن، اردوهای مشترک و لمس بدنی با نامحرم قسمتی از شارژ بدن فرد را می‌کاهد، به‌طوری که لذتی که زن باید در کنار شوهر داشته باشد، تقلیل یافته و همین سبب فروپاشی آرام خانواده‌ها می‌شود.

برخورد بینشی و اجتماعی با بدحجابی

وی برخورد با 3 گروه را در مسئله حجاب به 3 صورت بینشی، اجتماعی و حاکمیتی متذکر شد و اظهار کرد: گروهی که با غفلت حجاب را رعایت نمی‌کنند که برای این گروه تذکر لسانی کافی است، گروهی که غفلت داشته ولی با برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌توان ایشان را هدایت کرد و گروه سوم معاندین هستند که باید به‌صورت قهری با این گروه برخورد شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به اینکه ویروس‌های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب باید شناسایی شود، گفت: مسئله عفاف و حجاب، امری مردمی است، آموزش‌ها برای آمران به معروف و ناهیان از منکر کافی نبوده و چون روش صحیح گفت‌وگو را مردم وظیفه‌شناس نمی‌دانند، حالت دین‌زدگی ممکن است پدید آید.

ویروس‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف شناسایی شوند

بی‌اعتمادی، نخستین آسیب جامعه

خسرو نجفی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی چهارمحال و بختیاری، در ادامه این جلسه با بیان اینکه در سال 1365، 86 درصد مردم عدم رعایت حجاب را عیب می‌دانستند، گفت: این رقم در سال 1381، به 41 درصد تنزل یافته، بنابراین ارزشمند دانستن حجاب کمتر شده است.

وی با اهمیت دانستن بنیان خانواده، بیان کرد: اصلاح ذهن، اصلاح رفتار را در پی دارد، اگر افول مردانگی و غیرت در خانه پیش آید، بی‌حجابی به دنبال آن است و اگر خانواده نماند، سنت، اخلاق و حیا از بین خواهند رفت، بنابراین همه انسان‌ها می‌توانند به قوام دین کمک کنند.

ویروس‌های فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف شناسایی شوند

در پایان، نسرین عبداللهیان، فعال اجتماعی در امور بانوان رسیدن به وحدت شخصیت را تاکید دین اسلام دانست و اظهار کرد: ثبات فکری و تحت تاثیر قرار نگرفتن از عوامل اجتماعی ناپسند و هدفمند بودن خلقت و ورود به این دنیا، دستور دین اسلام است، در این میان، عملکرد صداوسیما، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها سبب ایجاد دوگانگی در شخصیت شده است.

وی اولین عامل بی‌حجابی را بی‌اعتقادی به باورهای انسان مطرح و تصریح کرد: اگر ایمان به درستی شکل نگیرد رفتار دوگانه می‌شود، قانون حجاب الزاماتی دارد که فرد بی‌حجاب از این قانون سرباز زده و در این میان فضای مجازی با شبهه‌افکنی بی‌حدوحصر زمینه را بسیار برای بی‌حجابی فراهم کرده است.

انتهای پیام
captcha