ضرورت سهولت در ورود سرمایه به مجموعه‌های تحقیقاتی
کد خبر: 3908917
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

ضرورت سهولت در ورود سرمایه به مجموعه‌های تحقیقاتی

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: مواد اولیه، محتوای تحقیقاتی و سرمایه باید به سهولت در اختیار محققان قرار بگیرد، بدون سرمایه و دست خالی کار تحقیق، نشدنی است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری، ۱۵ تیرماه در بازدید از پارک علم و فناوری استان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده‌اند، این نامگذاری به این جهت است که حرکت تولیدی در کشور سرعت خاص خودش را پیدا کند.

امام جمعه شهرکرد افزود: امروز در مجموعه دانش‌بنیان و مرکز رشد چهارمحال‌وبختیاری دستاوردهای خوبی را در عرصه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم، این مجموعه یک مجموعه به‌هم‌پیوسته و مکمل یکدیگر در مسائل تحقیقاتی و رشد‌دهندگی است و نقش قابل‌توجهی در فناوری، تولید و جهش تولید دارد.

وی تصریح کرد: موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار بگیرد، انجام تحقیقات به تسهیلات نیاز دارد و یکی از ضرورت‌هاست، تحقیقات بدون تسهیلات نشدنی است؛ لذا مسئولان باید به این موضوع توجه کنند. مواد اولیه، محتوای تحقیقاتی و سرمایه باید به سهولت در اختیار محققان قرار بگیرد، این مجموعه می‌خواهد کار تحقیقاتی بکند و بدون سرمایه و دست خالی این امر نشدنی است و حتماً نیاز به کمک‌های مالی دارد. تلاشگرانی که در عرصه‌های نرم‌افزاری کار می‌کنند نیازمند سرمایه هستند، در سرمایه‌گذاری‌ها باید خطر صورت بگیرد متأسفانه خطر در این مسائل پایین است و آنگونه که باید مسائل تحقیقاتی، علمی و فناوری رشد مناسب خودش را ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: جوانانی که در عرصه کارهای تحقیقاتی کار می‌کنند، امیدهای آینده هستند، گاهی در اثر عملکرد ضعیف مسئولان و حمایت نکردن از جوانان، امید در آن‌ها کم‌رنگ می‌شود که باید مورد توجه قرار بگیرند. در مجموعه پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری کارهای قابل توجهی انجام شده است، مثلاً بحث تولید الکل از کود حیوانی که یک کار قابل توجه است، متولیان باید مجوز را با سرعت بیشتری به آن‌ها بدهند، مانع‌تراشی در این مسائل کمتر صورت بگیرد و تسهیلات بیشتر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام نکونام ادامه داد: دستگاه‌هایی که اینجا ساخته شده قابل توجه هستند، مثلاً دستگاه مکنده کاربرد فراوانی دارد می‌توان از آن در کارهای بزرگ و امدادرسانی در حوادث استفاده کرد اما متأسفانه با استقبال قابل توجهی مواجه نشدند که این‌ها باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: من معتقد هستم اولویت را در مسائل مختلف چهارمحال‌و‌بختیاری باید به مسئله تحقیقات و تولیدات دانش‌بنیان داد و همه مجموعه‌ها نسبت به این مسئله عنایت لازم را داشته باشند. متأسفانه نگاه به تولیدات خارجی خیلی بیشتر از نگاه به تولیدات داخلی است و این جای تأسف است که بعد از این همه صحبت‌ها و تأکیدات چنین فضاهایی باشد، باید ما یک روزی پشت پا بزنیم به تولیدات خارجی تا تولیدات داخلی جایگاه خودش را پیدا کند.

یادآور می‌شود، در این برنامه که سه ساعت به طول انجامید، حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام از ۱۴ واحد فناور بازدید کرد و ضمن گفت‌وگو با جوانان فناور چهارمحال‌‌و‌بختیاری در جریان دغدغه‌ها، مشکلات و آخرین دستاوردهای علمی و فناوری محصولات دانش‌بنیان جوانان و متخصصان استان قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha