کرامت بدون مقاومت حاصل نمی‌شود / دهه کرامت را جهانی کنیم
کد خبر: 3908221
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
حجت‌الاسلام راد:

کرامت بدون مقاومت حاصل نمی‌شود / دهه کرامت را جهانی کنیم

رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: کرامت منهای جهاد و مقاومت میسور نیست و جوامعی که امروزه در جهان در حال از دست دادن کرامت خود هستند، به این علت است که عنصر جهاد و کرامت را رها کرده‌اند.

حجت الاسلام رادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، امروز، 12 تیرماه در همایش «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ملل» در این مؤسسه اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند: خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(ع) را احیاء می‌کند». احیای امر اهل بیت(ع)، از سویی وظیفه و تکلیف ما و از سویی مطالبه ائمه(ع) از همه است.

وی افزود: اگر فیلم، جریان، رسانه و هنری به احیای امر امام(ع) اهتمام کند، مورد خواسته خداوند و ائمه(ع) است؛ زیرا براساس مبانی کلامی ما، دعای امام قطعاً مستجاب است و در جمله فوق هم در حقیقت امام(ع) فرموده‌اند: کسی که امر اهل بیت(ع) را احیا کند، قطعاً مشمول رحمت خدا واقع خواهد شد. دعای ما ممکن است مستجاب بشود و یا نشود، ولی دعای امام(ع) قطعاً اجابت می‌شود، لذا اگر ما محبین حضرت(ع) به امر ایشان اهتمام بورزیم، قطعاً عنایت الهی شامل حال ما خواهد شد.

پژوهش‌های فرهنگی از ضروریات حوزه دین

راد با بیان اینکه این اجلاسیه یکی از مصادیق احیای امر اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: احیای امر اهل بیت(ع) چیست؟ یکی از اضلاع و ابعاد این احیا، احیای کرامت وجودی انسان است؛ زیرا انسان ذاتاً شایسته کرامت است و کرامت، هدیه اعطایی خداوند است. بعد دوم کرامت، جهاد و مقاومت است؛ کرامت منهای جهاد و مقاومت میسور نیست و جوامعی که امروزه در جهان در حال از دست دادن کرامت خود هستند، به علت این است که عنصر جهاد و کرامت را رها کرده‌اند؛ پس میان دو مقوله جهاد و کرامت، ملازمه و پیوند است و کرامت صرفاً ادعا و شعار نیست.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کرامت اعطایی خداوند را حفظ کنیم و جامعه ما کریمانه بماند باید بر عنصر جهاد در تمامی ابعاد یعنی جهاد اقتصادی، فرهنگی، علمی، هنری، خبری و نظامی توجه داشته باشیم و امروز جامعةالمصطفی(ص) مصداق جهاد در عرصه فرهنگ و علم است. امروزه مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی از ضروریات حوزه دین، جامعه‌شناسی، سیاست و اقتصاد است و ناگزیر به شناخت فرهنگی از یکدیگر هستیم.

رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با اشاره به برخی اهداف این همایش، افزود: در این همایش به دنبال این هستیم تا بدانیم شیعیان ملل مختلف دارای چه آئین‌های فرهنگی در مورد امام رضا(ع) هستند؛ در ایران اقوام مختلفی مانند کرد و لر و آذری و ... وجود دارند و هر کدام رسوم و آداب عزاداری و اظهار محبت متنوعی دارند؛ در اینجا دنبال آن هستیم که این ابراز محبت در دنیای اسلام نسبت به امام رضا(ع) چگونه است؟.

دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، اظهار کرد: این اجلاسیه اولین گام برای هدف مهم دیگر یعنی هم‌افزایی و همگرایی شیعیان برای مقابله با فرهنگ غرب است؛ مفهوم زیارت، بسترساز فرهنگ است و می‌توانیم در این بستر، هم‌گرایی و هم‌افزایی داشته و به تقریب فرهنگی ملل جهان اسلام کمک کنیم.

دهه کرامت را جهانی کنیم

وی اضافه کرد: حرکت به سوی اجماع فرهنگی شیعه با محوریت دهه کرامت از دیگر اهداف این اجلاسیه است؛ همان طور که در بحث عاشورا خرافاتی رخنه کرده است، باید پیش‌دستانه دهه کرامت را مدیریت کرده و به آئینی واحد تبدیل و به اجماع فرهنگی برسیم و این دهه را در کشورهای اسلامی، نهادینه کنیم.

راد در پایان بیان کرد: تعریف المان و نمادهای مشترک، پایش ادبیات رضوی در جهان اسلام و جهان شامل شعر و نثر و داستان و ... از اهدافی است که می‌توانیم دنبال کنیم یا همایشی بین‌المللی برگزار کنیم. همچنین هنر و موسیقی اسلامی را به خدمت کرامت و جهاد و مقاومت بگیریم. این اجلاسیه از جمله برنامه‌های جشنواره سیره امام رضا(ع) است که با پیام آیت‌الله جوادی آملی از ابتدای دهه کرامت آغاز شد، همچنین در طول این دهه، وبینارهای مذهبی حدیث کرامت در حال برگزاری است و مجموعه محتواها در کتاب حدیث کرامت منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha