حمایت از حافظان قرآن اولویت فرهنگی برنامه پنج ساله هفتم است
کد خبر: 3907485
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

حمایت از حافظان قرآن اولویت فرهنگی برنامه پنج ساله هفتم است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این کمیسیون مباحث حمایتی از قرآن‌پژوهان و حافظان قرآن کریم در قالب سیاست‌های بلندمدت برای رسیدن به هدف برنامه پنج ساله هفتم یعنی تربیت ده میلیون حافظ قرآن در اولویت قرار دارد.

احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: قرآن درس چگونه زیستن را برای ما به ارمغان آورده و منبع بزرگی برای تنظیم برنامه‌های زندگی ما به شمار می‌رود.

وی افزود: قرآن علاوه بر اینکه می‌تواند در تمام زوایای زندگی بشر الهام‌بخش باشد، یک سند و افق چشم‌انداز برای برنامه‌ریزی آینده افراد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

راستینه بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید بر آن متمرکز شویم، داشتن یک برنامه جامع در حمایت از قرآن‌پژوهان و حافظان قرآن کریم و ترویج فرهنگ قرآنی است، چراکه بدون برنامه نمی‌توان از این کتاب روشنگر در سوق یافتن به سمت تمدن نوین اسلامی بهره جست. مقدمه تدبر در قرآن، انس و مقدمه انس حفظ قرآن کریم است. لذا تمام دستگاه‌ها باید برای حفظ قرآن به ایفای نقش بپردازند.

برنامه جامع حفظ؛ اولویت مجلس یازدهم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر لزوم تمرکز مجلس یازدهم بر تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن، گفت: بر این اساس، یکی از اولویت‌هایی که مجلس یازدهم باید در دستور کار قرار دهد، داشتن برنامه جامع حفظ قرآن و تعیین نقش هر کدام از دستگاه‌ها در توسعه فرهنگ قرآنی و تربیت ده میلیون حافظ قرآن است. ضمن اینکه حمایت‌های معنوی و مادی ویژه‌ای نیز باید در قانون دیده شود.

راستینه با بیان اینکه حافظان قرآن باید تکریم شوند، اظهار کرد: قانون باید به گونه‌ای تدوین شود که ورود جوانان به عرصه حفظ قرآن به امری متداول تبدیل شود و با حمایت‌های مناسب، انگیزه لازم برای بهره‌گیری سالم از قرآن به وجود بیاید. در برنامه پنج ساله هفتم که در مجلس یازدهم باید تدوین شود، یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص داشتن ده میلیون حافظ قرآن است، لذا در برنامه پنج ساله هفتم هدفگذاری برنامه‌های سالیانه هم در حوزه برنامه‌ریزی و هم در مبحث حمایت‌های معنوی و مادی باید بر این مبنا باشد.

وی ضرورت قرار دادن حفاظ تحت پوشش بیمه‌های جامع را یادآور شد و گفت: حفظ و تثبیت قرآن کریم نیازمند کار و تلاش مستمر و اراده قوی است، لذا حافظان قرآن باید در برنامه پنج ساله هفتم تحت برنامه‌های حمایتی مادی و معنوی، پشتیبانی و خدماتی قرار گیرند. در این کمیسیون مباحث حمایتی از قرآن‌پژوهان و حافظان قرآن کریم در قالب سیاست‌های بلندمدت برای رسیدن به هدف برنامه پنج ساله هفتم یعنی تربیت ده میلیون حافظ قرآن در اولویت قرار دارد که برای رسیدن به این هدف باید بتوان حضور و مشارکت جوانان را با حمایت‌هایی نظیر بیمه حافظان قرآن، پررنگ کرد.

نبود تصریح قانونی در تخصیص بودجه فرهنگی

راستینه با اشاره به آسیب‌های جدی بودجه فرهنگی و قرآنی کشور، بیان کرد: طبق قانون هر دستگاه هر ساله می‌تواند درصدی از اعتبارات خود را در حوزه فرهنگی هزینه کند که متأسفانه این مهم در بیشتر موارد به دلیل عدم اهتمام دستگاه‌ها محقق نمی‌شود.

وی نبود تصریح قانونی را یادآور شد و گفت: قوانین موجود باید اصلاح شود. یکی از اقدامات این است که به جای پیشنهاد به دستگاه‌ها مبنی بر اینکه «می‌توانند» درصد مشخصی از بودجه خود را صرف امور فرهنگی کنند، باید «ملزم شوند» که این تخصیص را اجرا کنند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر علل کمرنگ بودن وقف و امور خیریه در حوزه قرآنی، تصریح کرد: هر جا برای خیر و واقف جا افتاده باشد که حضور و سرمایه‌گذاری وی آثار اخروی و معنوی و کرامت انسانی را در پی دارد، با آغوش باز مشارکت کرده و وارد صحنه شده است. سؤال اینجاست که چرا در رویدادهایی مانند مسابقات قرآن یا محافل قرآنی و فرهنگی از خیران این حوزه تجلیل نمی‌شود. برنامه‌ها باید در جهتی قرار گیرد که خیر احساس کند حضور و عمل خیرش در عرصه‌های فرهنگی و قرآنی کرامت و شخصیت را برای او به ارمغان می‌آورد و تاثیرات دنیوی و اخروی فراوانی در پی دارد.

انتهای پیام
captcha