ضرورت‌های ورزش برای دختران / چادر؛ پرچم هویت دختر ایرانی - اسلامی
کد خبر: 3906348
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
به بهانه روز دختر؛

ضرورت‌های ورزش برای دختران / چادر؛ پرچم هویت دختر ایرانی - اسلامی

سرمربی تیم ملی جودوی بانوان ایران دفاع شخصی را زیر مجموعه جودو و یکی از مهارت‌های مورد نیاز دختران خواند و گفت: فرد به واسطه توانمندی که در ورزش‌های رزمی کسب می‌کند، به بالاترین درجه آمادگی جسمانی و روحی می‌رسد و این مهم لازمه دختران است.

راضیه سلیمی بِنی، دختر جودوکار قهرمان کشور و سرمربی تیم ملی جودوی بانوان کشور در رده‌های نونهالان، جوانان و بزرگسالان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه از سال ۹۳ تا اواخر سال ۹۷ در عرصه مربی‌گری تیم ملی فعالیت کرده است، اظهار کرد: افتخار می‌کنم که نماینده شهرستان و استان در رشته جودو در کشور هستم.

وی ادامه داد: از دوران کودکی علاقه به ورزش‌های رزمی در من وجود داشت اما امکانات ورزشی اعم از مربی و سالن برای ورود به عرصه ورزش موجود نبود و بنده پس از دیپلم در شهرکرد این رشته را آغاز کردم و متوجه علاقه و استعدادم در ورزش‌های رزمی به‌ویژه جودو شدم.

این دختر ورزشکار با بیان اینکه همزمان با تمرینات، مدارج مربی‌گری را طی کردم، تصریح کرد: به این ترتیب به برگزاری کلاس‌های جودو در شهر بن اقدام کردم و این ورود بنده به میدان مربی‌گری بود.

سلیمی در خصوص مدال‌هایش گفت: در سال ۸۹ اولین مدال کشوری‌ام را پس از مبارزات سنگین و متعدد با حریفان قدرتمند با ایستادن در مکان سوم، کسب کردم و مسیر برای دختران ورزشکار بِنی که تعدادشان هم کم نبود باز شد.

وی به افتخارات خود در کسوت مربی‌گری اشاره کرد و افزود: تیم ما که غالبا متشکل از دختران جودوکار بِنی است به‌عنوان نماینده استان در مسابقات قهرمانی کشور همواره حضور داشته و از سال ۹۰ تا ۹۸، ۵۰ مقام کشوری و ۸ کاپ قهرمانی تیمی را در کارنامه داریم که جا دارد از زهرا نادری بِنی به‌عنوان ستاره و نخبه جودوی استان و کشور که چندین مقام ملی و آسیایی دارد، یاد کنم.

سرمربی تیم ملی جودوی بانوان ایران گفت: پس از ۶ دوره قهرمانی کشور در رده بزرگسالان و عضویت همزمان در تیم ملی ایران، پیشنهاد مربی‌گری تیم ملی را دریافت کردم و اوج کارم در این کسوت مربوط به سال ۹۴ در مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان بود که تیم ما با حضور قدرتمند به نایب قهرمانی آسیا دست یافت و مدال خود را تقدیم مقام معظم رهبری کرد. بانوان ورزشکار ما افتخار می‌کنند که با حجاب اسلامی در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند و بنده نیز با حجاب برتر یعنی چادر در صحنه مربی‌گری حضور داشتم.

ضرورت‌های ورزش برای دختران / چادر؛ پرچم هویت دختر ایرانی- اسلامی

فرصت‌های ورزش برای دختران

سلیمی به امکانات و فرصت‌های محدود ورزش بانوان اشاره و تصریح کرد: اکثر اردوها در داخل کشور است لذا ورزشکاران نمی‌توانند رقبای خارجی را بشناسند و با اینحال بسیار خوب کار کردند و شاهد نتایج خوب بوده‌ایم که امیدوارم با رفع شدن مشکلات و اتفاقاتی که برای جودوی کشور ایجاد شده، بتوانیم به عرصه مبارزه در سطح ملی و بین‌المللی باز گردیم.

این بانوی جودوکار بنی تاکید کرد: در شهر بن نیز جای ثابت برای تمرین نداریم البته قول‌هایی برای اختصاص سالن ویژه ورزش بانوان داده شده است که تحقق این وعده می‌تواند به ارتقای سطح ورزش بانوان شهر کمک کند.

وی تقویت ارتباط با خدا، توسل به معصومین(ع)، وجدان کاری و روحیه مسئولیت‌پذیری را ارکان اصلی موفقیت خود دانست و بیان کرد: لطف خدا شامل حال بنده و سایر همشهری‌هایم شده که از دل منطقه‌ای محروم وارد عرصه رقابت‌های ملی و بین‌المللی شویم و نام شهرستان و استان را بر سر زبان‌ها بیندازیم. بانوان جودوکار بِنی پای ثابت تیم ملی هستند که در سال ۹۳، ۴ دختر بِنی در تیم ملی حضور داشتند و در مسابقات آسیایی لبنان همه اعضای تیم ایران صاحب مدال شدند.

سلیمی گفت: افتخار می‌کنم که با همین بضاعت و امکانات اندک گوشه‌ای از کار را گرفته‌ام و موفق شدم درجات عالی جودو از جمله مربیگری درجه ۱ را طی کنم و تدریس در تیم ملی و خدمت در مسئولیت‌هایی مانند مربی‌گری تیم ملی، کمیته استعدادیابی بانوان و ... جزو افتخارات بنده است.

ضرورت‌های ورزش برای دختران / چادر؛ پرچم هویت دختر ایرانی- اسلامی

لزوم حفظ اصالت دختران در میادین ورزشی

وی با اشاره به لزوم حفظ اصالت دختران در میادین و فعالیت‌های ورزشی، بیان کرد: دختر محجبه و مزین به حجاب برتر نمادی از دختر ایرانی - اسلامی است و حجاب او پرچم هویت اوست و اگر با این صلابت کار کند، هر موفقیت او به‌ویژه در عرصه بین‌المللی یک تبلیغ ناب عملی و الگوسازی خواهد بود تا همگان ببینند حجاب مانع موفقیت نیست.

سرمربی تیم ملی جودوی بانوان ایران نقش تربیتی مربی را یادآور شد و گفت: مربی ورزشی به‌ویژه در ورزش‌های رزمی باید در مرحله نخست به خودسازی رسیده باشد و دائما در حال به‌روز ساختن دریافت‌های تکنیکی، تاکتیکی و اخلاقی باشد ، ضمن اینکه در مقام عمل یک الگوی رفتاری خوب برای شاگردانش باشد. مربی وظیفه خطیری را در الگودهی به شاگرد با طرز فکر و منش رفتاری بر عهده دارد تا وی را در مسیر صحیح زندگی قرار دهد.

وی با اشاره به تجربه خود در این خصوص، بیان کرد: کنش و رفتار مربی که در هر حالتی حجاب برتر را حفظ می‌کند، کدهایی را به اعضای تیم می‌دهد که ارتباط معنوی را همواره حفظ کنند و در اثنای رقابت‌ها فرصت نماز و دعا و راز و نیاز با خدا را از دست ندهند

سلیمی دفاع شخصی را زیر مجموعه جودو و یکی از مهارت‌های مورد نیاز دختران خواند و بیان کرد: به‌ویژه پرداختن به این فنون برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود که خوشبختانه کارهایی برای ورود این ورزش به مدارس در حال انجام است. فرد به واسطه توانمندی که در ورزش‌های رزمی کسب می‌کند، به بالاترین درجه آمادگی جسمانی و روحی می‌رسد و این مهم لازمه دختران است لذا توصیه می‌شود به این عرصه وارد شوند.

وی تاکید کرد: اگر دختران از لحاظ جسمی و روحی و تربیتی در بالاترین درجه قرار گیرند و قوی بار بیایند، بسیاری از معضلات و آسیب‌های فردی و اجتماعی آنان به خودی خود محو می‌شود، لذا توجه دختران به تقویت جسمی و روحی، توامان، ضروری است.

سلیمی به موفقیت‌های تحصیلی اکثر ورزشکاران اشاره و بیان کرد: ورزش به ویژه ورزش‌های رزمی ظرفیت روحی شخصیت فرد را قوی بار می‌آورد و سبب موفقیت ورزشکار در زمینه‌های تحصیلی و اجتماعی و ... می‌شود.

ملی‌پوش جودوی بانوان ایران با اشاره به هجمه‌های وسیع فرهنگی بر ضد جوانان به‌ویژه دختران در جامعه، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مبارزه و خنثی‌سازی این هجمه‌ها، پرداختن جوانان به ورزش است که سبب هویت‌بخشی و رشد شخصیتی پسران و دختران نوجوان و جوان می‌شود.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که عکس‌العمل مربیان یا بازیکنان خارجی در مواجهه با حجاب شما چیست؟ گفت: برای پاسخ به این پرسش به تجربه خودم در دورانی که بازیکن تیم ملی بودم اشاره می‌کنم که پوشش و انجام اعمال عبادی به شدت مورد توجه سرمربی کره‌ای تیم قرار گرفت و این بانوی خارجی که هیچ ذهنیتی از دین و خدا نداشت تحت تاثیر حجاب و موفقیت‌های بنده نیاز به اتصال به یک نیروی برتر آسمانی را در خودش احساس کرده بود. یکبار که برای وی مشکلی پیش آمده بود از من خواست برایش دعا کنم تا مشکلش رفع شود.

سرمربی تیم ملی جودوی بانوان ایران در خصوص ارتباطش با قرآن کریم، تصریح کرد: در دوران مدرسه در زمینه قرائت و ترتیل قرآن فعالیت داشتم و مقام‌هایی نیز کسب کردم، همواره از خدا خواسته‌ام که مرا در مسیر قرآن قرار دهد بدین منظور پرداختن به معنا و منظور قرآن و تدبر در این کتاب آسمانی بسیار مهم است تا بتوانیم از مبانی این کتاب کاربردی در زندگی بهره بگیریم.

انتهای پیام
captcha