صندوق بیمه فعالان قرآنی رافع مسئولیت مؤسسات نیست / پیشنهادی برای دولت
کد خبر: 3905824
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲

صندوق بیمه فعالان قرآنی رافع مسئولیت مؤسسات نیست / پیشنهادی برای دولت

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی موظف به پرداخت حق بیمه پرسنل اداری و آموزشی هستند، گفت: متأسفانه این موضوع برای مؤسسات شفاف نیست و مدیران مؤسسات می‌خواهند پرسنل خود را در زمره بیمه فعالان قرآنی قرار دهند، در حالی که طبق قانون نمی‌توان چنین اقدامی را انجام داد.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به وضعیت بیمه فعالان قرآنی، اظهار کرد: بیمه فعالان قرآنی شامل افرادی چون هنرمندان یا سایر صنوف هنری است که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند. این افراد به دلیل عدم برخورداری و تابعیت از بیمه‌ای خاص، از تسهیلات بیمه هنرمندان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت خبرنگاران و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر که از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستند و بعضاً نیز به صورت شخصی فعالیت می‌کنند، افزود: درباره فعالان قرآنی دو بحث وجود دارد؛ یک دسته افرادی که در مؤسسات و تشکل‌های قرآنی فعالیت می‌کنند و دسته دوم، افرادی هستند که سال‌ها به صورت شخصی فعالیت کرده‌اند و جلسات قرآن در مساجد و محافل قرآنی داشته‌اند و تابع هیچ مؤسسه و نهادی نبوده‌اند و معتقدم باید با این افراد از لحاظ قانونی به دو صورت تعامل شود.

مرادی اضافه کرد: عده‌ای که شامل چهره‌های قرآنی، پیشکسوتان و اساتید قرآنی هستند که در قالب محافل و خانه‌ها دارای دوره‌های آموزشی هستند و تابع هیچ کدام از مؤسسات و نهادها نبوده‌اند، حتماً نیازمند این هستند که صندوقی شبیه صندوق هنرمندان آنها را تحت پوشش قرار دهد، بنابراین آنچه که در قالب صندوق هنرمندان اتفاق می‌افتد، از این باب است. اما این مسئله برای مؤسسات و تشکل‌های قرآنی هیچ موضوعیت ندارد، به دلیل اینکه ما به عنوان یک مؤسسه قرآنی، موظف به بیمه پرسنل اداری و آموزشی هستیم.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان اظهار کرد: مجموعه مؤسسات قرآنی و اتحادیه‌های قرآنی از این حیث که بخواهیم از چهره‌ها و شخصیت‌های قرآنی حمایت کنیم، باید پیگیری کنیم تا این تسهیلات صندوق هنرمندان شامل پیشکسوتان، جلسه‌داران و هنرمندان قرآنی شود، اما درباره بیمه مربیان و پرسنل، این مسئله به هیچ عنوان رافع مسئولیت قانونی ما نیست. مؤسسات قرآنی موظفند که پرسنل خود را بیمه کنند و ضمن دریافت کد کارگاهی برای مؤسسه، حق بیمه‌ آنها را در قالب سهم کارگاه و سهم خود افراد پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه به دلیل اینکه موضوع فوق برای ما شفاف نشده است، به دنبال این هستیم که پرسنل خود را در مؤسسات در زمره بیمه فعالان قرآنی قرار دهیم و از تسهیلات آن استفاده کنیم، ادامه داد: این در حالی است که قانوناً نمی‌توان این اقدام را انجام داد. حتی اگر مربیان، بیمه فعال قرآنی باشند، طبق ضوابط قانونی، باید از آن بخش حذف شوند و در قالب کد کارگاهی مؤسسه، تحت پوشش بیمه قرار گیرند. بنابراین نیازمند راهکار هستیم.

مرادی با اشاره به اینکه قانون این موضوع را به ما گوشزد می‌کند و ما هم تابع قانون هستیم، بیان کرد: مگر اینکه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای در قوانین بیمه داشته باشد که مؤسسات و تشکل‌های قرآنی بتوانند از تسهیلات صندوق هنرمندان به صورت قانونی استفاده کنند که نمی‌دانم این موضوع چه مقدار از لحاظ کارشناسی قابل تحقق است.

وی ادامه داد: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا مجلس شورای اسلامی به مصوبه‌ای برسند یا تخصیص اعتبار به این نحو باشد که دولت سهم بیمه کارفرما و پرسنل را تقبل کند، باید صندوقی راه‌اندازی شود که حق بیمه و سهم کارفرمای مؤسسات قرآنی را تأمین کند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی گیلان بیان کرد: اتفاق خوب درباره چنین اقدامی این است که پایش درستی صورت می‌گیرد؛ تا زمانی که فعال قرآنی و مربی قرآن با مؤسسه همکاری کند، حق بیمه او پرداخت شود و هنگامی که فعالیتش متوقف شد یا ترک کار کرد، این حق بیمه حذف شود. در این صورت، مشکل اخیر و حجم بالای بیمه فعالان قرآنی با این دید که بعضی از آنها شاید در حال حاضر هیچ فعالیتی نداشته باشند، حل می‌شود و پایش تحقق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که تشکل‌های قرآنی، چه در فصل کرونا یا بعد از آن، از لحاظ درآمدی، امکان استفاده از این تسهیلات و حق بیمه را ندارند، اما دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند حق بیمه افراد را به مانند تسهیلاتی که برای کارگاه‌های اشتغال‌زایی پرداخت می‌کند، برای جامعه قرآنی و به طور مشخص به مؤسسات قرآنی پرداخت کند. به طور مثال، اگر موسسه‌ای پنج نفر کادر اداری و آموزشی را بیمه کند،‌ از پرداخت حق بیمه کارفرما معاف است یا دولت مقداری از آن را پرداخت می‌کند که همین روند می‌تواند برای سایر تشکل‌های فرهنگی و قرآنی نیز اجرا شود.

مرادی تأکید کرد: اگر غیر از این باشد، به نتیجه نمی‌رسیم و هر مقداری که به عنوان اتحادیه، بر استفاده از صندوق بیمه فعالان قرآنی تأکید کنیم، رافع مسئولیت ما نیست، بلکه ممکن است تخلف هم باشد. زیرا اگر فردی بخواهد بیمه فعالان قرآنی باشد و در مؤسسه‌ای تدریس کند و تحت بیمه آن مؤسسه نیز باشد، تخلف کرده است و ما به عنوان اتحادیه باید به دنبال حل این موضوع باشیم.

انتهای پیام
captcha