«نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین» به دنبال حاکم ساختن گفتمان قرآن است
کد خبر: 3905263
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
عیدی تشریح کرد:

«نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین» به دنبال حاکم ساختن گفتمان قرآن است

سرپرست اداره‌کل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن هدف طرح تربیت قرآنی نورالثقلین را حاکم ساختن گفتمان قرآن به عنوان کتاب زندگی در جامعه برشمرد و گفت: برای گفتمان سازی قرآنی نیازمند همکاری رسانه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیما هستیم که پای کار باشند و با موج‌آفرینی، ایجاد پویش و ... استفاده از ظرفیت سخنرانان، هنرمندان و افراد تاثیرگذار جامعه این گفتمان بر جامعه حاکم شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق عیدی، سرپرست اداره‌کل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن، امروز 27 خردادماه در جلسه هم‌اندیشی نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین که با حضور کارشناسان امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی و جمعی از فعالان قرآنی استان در شهرکرد برگزار شد، اظهار کرد: طرح نوارالثقلین که در استان‌های مختلف مشغول تبیین آن هستیم، در برخی استان‌ها به صورت پایلوت اجرایی می‌شود تا با رفع ایرادات آن به صورت فراگیر در کشور به اجرا گذاشته شود.

وی در خصوص ضرورت طرح تربیت قرآنی نوارالثقلین، گفت: با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور، ضرورت روی میز قرار دادن یک طرح خاص قرآنی احساس شد که امیدواریم منشا تحول در راستای تحقق این مطالبه ایشان باشد.

حجت‌الاسلام عیدی تعداد حافظان کل قرآن کریم کشور را با در نظر گرفتن نسبت جمعیتی، در مقایسه با برخی کشورهای مسلمان بسیار پایین دانست و تصریح کرد: در مباحثی نظیر روخوانی و روانخوانی نیز وضعیت مطلوبی نداریم؛ مقام معظم رهبری بر مبحث فهم آیات نیز تکیه دارند و اگر 10 میلیون حافظ که به فهم قرآن نیز رسیده باشند تربیت شوند، یک تحول عظیم به شمار می‌رود.

سرپرست اداره‌کل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن با یادآوری نگاه ویژه مقام معظم رهبری به آحاد مردم و شکل‌گیری فعالیت‌ها در دل جامعه، بیان کرد: مردم قرآن را قبول دارند و به آن احترام می‌گذارند اما در مبحث انس مردم با قرآن، تدبر و عمل کار مهمی صورت نگرفته است حال آنکه قرآن باید سبک زندگی و فکر و رفتار ما را تحت تاثیر خود دهد.

نهضت نورالثقلین؛ کار فرهنگی هوشمندانه

حجت‌الاسلام عیدی با تاکید بر «نهضت» بودن برنامه تربیت قرآنی نورالثقلین، گفت: این بدان معناست که این حرکت تربیتی از حیطه این یا آن ارگان و سازمان دولتی یا حکومتی خارج است و یک حرکت کاملا مردمی و خودجوش با هدایت رهبران اجتماعی برخاسته از دل مردم که بر مبانی محتوایی تسلط دارند، به شمار می‌رود.

وی با استناد به این توصیه مقام معظم رهبری که کار فرهنگی باید هوشمندانه باشد، تصریح کرد: نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین شکل جدیدی از کار تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و قرآنی است که شکل سازمانی ندارد و تمام ابعاد آن به مردم سپرده می‌شود که در قالب‌هایی مانند مسجدی، هیئتی و ... فعال هستند.

حجت‌الاسلام عیدی با بیان اینکه در کار فرهنگی و تمدنی قرآن باید محور قرار گیرد، افزود: تا زمانی که محوریت کار قرآن نباشد، شاهد کار تمدنی نخواهیم بود حال آنکه شاهدیم موضوع قرآن در حرکت‌هایی مانند فعالیت‌های هیئتی، ایستگاه‌های صلواتی، راهیان نور و ... کمتر توجه می‌شود.

ضرورت حاکم ساختن گفتمان قرآن در جامعه

سرپرست اداره‌کل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن نقش سازمان تبلیغات اسلامی در طرح نورالثقلین را راه‌اندازی حرکت از طریق تربیت نیرو، مهارت‌آموزی، تولید محتوا و نقش هدایتگری دانست و گفت: اصل بر خودکفایی و خودگردانی این نهضت است که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی محقق می‌شود، لذا این سازمان پس از همراهی کردن حرکت و راه‌اندازی آن، از محافل خارج می‌شود تا حرکت به صورت کاملا مردمی ادامه یابد.

حجت‌الاسلام عیدی هدف طرح تربیت قرآنی نورالثقلین را حاکم ساختن گفتمان قرآن به عنوان کتاب زندگی در جامعه برشمرد و تاکید کرد: برای این کار نیازمند همکاری رسانه‌ها، فضای مجازی و صدا و سیما هستیم که پای کار باشند و با موج‌آفرینی، ایجاد پویش و ... استفاده از ظرفیت سخنرانان، هنرمندان و افراد تاثیرگذار جامعه این گفتمان بر جامعه حاکم شود.

وی با بیان اینکه نهضت نورالثقلین یک کار صرفا تربیتی نیست بلکه پیوست اجتماعی نیز دارد، تصریح کرد: منظور از واژه تربیتی در این طرح، تربیت به معنای عام است، یعنی این نهضت به دنبال تربیت افراد خاص و کادر انقلاب نیست بلکه اگر افراد به این نتیجه برسند که از قرآن در ابعاد مختلف زندگی استفاده کنند هدف نهضت محقق شده است.

حجت‌الاسلام عیدی کنشگری اجتماعی را از اهداف نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین برشمرد و گفت: کسی که با قرآن مانوس می‌شود باید به این نتیجه برسد که کاری در جهت خدمت به مردم انجام دهد، یعنی انس با قرآن سبب ایجاد حرکت در دل جامعه شود.

سرپرست اداره‌کل ساختارهای تربیت قرآنی سازمان دارالقرآن در تشریح ساختار نهضت نورالثقلین، بیان کرد: این نهضت با تشکیل یک مرکز پشتیبان اعم از مسجد، موسسه قرآنی، خانه قرآن، هیئت مذهبی و ... شکل می‌گیرد که مربی و مدیر رکن اساسی هر مرکز هستند.

حجت‌الاسلام عیدی با بیان اینکه مدیر مرکز در نگاه عامه مردم یک فرد شناخته شده و دارای احترام و جایگاه اجتماعی در نزد مردم است، ادامه داد: استمرار کار به مدیر وابسته است تا بتواند با استفاده از محبوبیت خود در اجتماع، همگان را در یک خانه دور هم جمع کند، نقش مربی ایجاد باور در ذهن مردم است.

وی تشکیل اعضای هیئت اندیشه‌ورز در هر استان را یادآور شد و بیان کرد: اعضای این هیئت حقیقی هستند و نه حقوقی، در واقع اعضا افرادی هستند که ارتباط خوبی با کف جامعه و مجموعه‌های مردمی دارند، این هیئت هویتی مستقل دارد و ارتباطش با سازمان به صورت راهبردی و کلان است، لذا نیازی به ارائه گزارش کار از سوی این هیئت نیست.

حجت‌الاسلام عیدی به ضرورت آموزش‌های غیر حضوری نیز اشاره کرد و گفت: تهیه سامانه و کانال متمرکز نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در دستور کار قرار دارد و گروه‌های محتوایی انواع موضوعات مبتلابه جامعه را در دست تهیه دارند. شاکله این طرح منعطف است و بر حسب شرایط هر استان با حفظ اصول کلی، می‌تواند تغییراتی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح تربیت قرآنی نورالثقلین در کشور در یک چشم‌انداز 10 ساله دیده شده است، گفت: در این برنامه رایزنی‌هایی با دستگاه‌های مختلف فرهنگی مانند اوقاف و امور خیریه، حوزه‌های علمیه و ... انجام شده تا از موازی‌کاری جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha