بودجه مشكل فعالیت‌های قرآنی نیست / ضرورت تجدید نظر در فراكسیون قرآن و عترت
کد خبر: 3904037
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیازها/ ۶

بودجه مشكل فعالیت‌های قرآنی نیست / ضرورت تجدید نظر در فراكسیون قرآن و عترت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مشکل فعالیت‌های قرآنی بودجه نیست، تصریح کرد: اعتبار رافع بسیاری از مشکلات نیست، اما بسیار مؤثر است و می‌تواند در پیشبرد کار کمک کند، ولی باید بدانیم اعتباراتی که تاکنون اختصاص یافته در جای خود استفاده شده است.

محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به تأثیر شیوع كرونا در عرصه فعالیت‌های قرآنی، گفت: متأسفانه كرونا شرایط سختی را برای  فعالیت‌ها و برنامه‌ها ایجاد كرده و اجرای بسیاری از طرح‌ها با تغییرات جدی روبه‌رو شده است.

وی افزود: اكنون اكثراً به فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی روی آورده‌اند و تغییر روش داده‌اند. البته تولیدات و مسائل خاص خود را می‌طلبد و از این جهت مسئولان قرآنی كشور و در صدر آن شورای توسعه فرهنگ قرآنی وظیفه دارند تغییر روند و نگرش ایجاد كنند تا قرآنیان بتوانند از این شرایط به وجود آمده استفاده لازم را ببرند كه متأسفانه شاهد چنین چیزی نیستیم.

مسیب‌زاده بیان كرد: بارها گفته‌ام و به این قضیه اعتقاد جدی دارم كه مشكل فعالیت‌های قرآنی به ‌هیچ وجه بودجه نیست. آن زمان كه اعتبار زیادی به قرآنی دادیم، باید ببینیم چه چیزی كسب كردیم. اعتبار رافع بسیاری از مشكلات نیست، اما بسیار مؤثر است و می‌تواند در پیشبرد كار كمک كند، ولی باید بدانیم، اعتباراتی که تاکنون اختصاص یافته در جای خود استفاده شده است.

حرف اول را برنامه‌ها می‌زند

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از این جهت حرف اول را برنامه‌ها می‌زند و تبیین و تحلیل فعالیت‌ها و شناخت اهداف و پیش‌بینی آن‌ها و حركت با عزم جدی و راسخ می‌تواند مشكل‌گشا باشد، اما لازمه اجرای طرح مناسب اعتبار است و نیرو، كارشناس و مجری لازم را می‌خواهد و در كنار آن ارزیابی مناسب، جمع‌بندی و بازخوردگیری كه می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند، پس مشكل به تنهایی با اعتبار حل نخواهد شد. طرح‌ها و اهداف آموزش عمومی قرآن به‌طور ویژه نوشته شده و سند آموزش عمومی قرآن و سایر كمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز تهیه شده است که در عین حال باید هماهنگ شده و زمینه اجرای آن مهیا شوند.

وی به تبیین انتظارها و پیشنهادها از مجلس یازدهم پرداخت و گفت:‌ مجلس چشم و چراغ مملكت است. در هر صورت تمام قوانین و مقررات در مجلس تأیید و به تصویب خواهد رسید و قطعاً اگر مجلس فعال و حاذقی داشته باشیم كشورمان هم روز به روز پویاتر و موفق‌تر خواهد بود.

مسیب‌زاده با بیان اینكه در حوزه فراكسیون قرآن و عترت مجلس باید تجدید نظر جدی در اعضا انجام گیرد، گفت: از تلاشگران این حوزه قدردانی می‌كنیم، اما افرادی كه جایگاه این فراكسیون ارزشمند را عهده‌دار می‌شوند، باور كنند كه باید یار و مدد بخش‌های مختلف باشند و گزارش‌گیری به تنهایی كافی نیست. فراكسیون قرآن و عترت مجلس از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و طرح منشور توسعه فرهنگ قرآنی به طور ویژه حمایت كند تا مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی بتوانند با همراهی عزیزان در مجلس فعالیت‌های خود را پیش ببرند. در برهه‌ای از زمان این اتفاق به خوبی افتاده بود و فراكسیون قرآن مجلس به كمک شورای توسعه آمده و در همه جلسات حضور داشتند، اما در سال‌های اخیر مقداری این اتفاق كمرنگ‌تر شده است.

همدلی و همراهی در حوزه قرآنی

مسیب‌زاده با تأكید بر اینكه در حوزه مسائل قرآنی نیاز به همدلی و همراهی داریم، اظهار کرد: برخی‌ دنبال چالش هستند. چالش خوب است برای اینكه مشكلی را حل كند، اما اینكه فكر كنیم فعالیت‌های قرآنی می‌تواند با چالش پیش رود اشتباه است. بجد معتقدم قرآن، كتاب وحدت و زندگی و رفع مشكلات است و اگر موضوع كاری قرآن باشد به‌ هیچ وجه مشكلی نخواهد بود و باید به ‌عنوان خادمان قرآن راهی را پیش بگیریم كه بتواند مشكلات را مرتفع كند.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه فکر کنیم با ایجاد چالش، نقد بی‌رحمانه و یا با نیت‌های غیرمثبت می‌توانیم كاری را پیش ببریم، اشتباه است و به ثمر نخواهد رسید، در حالیکه حلال همه مشكلات همراهی و همدلی خادمان قرآن كریم است.

انتهای پیام
captcha