پایگاه جهادی آل‌یاسین ناغان؛ سنگری برای مقابله با کرونا
کد خبر: 3902533
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹

پایگاه جهادی آل‌یاسین ناغان؛ سنگری برای مقابله با کرونا

پایگاه آل‌یاسین شهر ناغان متشکل از فعالان مسجدی و هلال‌احمر از ۱۶ تا ۷۷ سال است که به قصد خدمت در قالب فعالیت‌های جهادی، از تولید ماسک تا کمک مؤمنانه و مشاوره به آسیب‌دیدگان، وارد جبهه مبارزه با کرونا شده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس سمرقندی، مسئول پایگاه گروه جهادی آل‌یاسین و امام جماعت مسجد جامع شهر ناغان، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به تشکیل و آغاز به کار این پایگاه از ابتدای شیوع کرونا، اظهار کرد: این پایگاه متشکل از ۲۰ نفر از بچه‌های فعال مسجد، پایگاه‌های بسیج و سپاه، هلال احمر و دیگر بانوان و آقایان انقلابی از ۱۶ تا ۷۷ سال است که به قصد خدمت در قالب فعالیت‌های جهادی وارد جبهه مبارزه با کرونا شدند.

وی با یادآوری همکاری نزدیک این گروه با نهادهای دولتی و انقلابی نظیر کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، گفت: در با کمک این نهادها در مجموع ۱۸۹ خانوار نیازمند بخش ناغان شناسایی شدند که این تعداد خانوار از حیث میزان نیازمندی و آسیب‌پذیری به سه گروه تقسیم و در سه مرحله با در نظر داشتن اولویت‌بندی خانوارها، از کمک‌های جمع‌آوری شده برخوردار شدند.

حجت‌الاسلام سمرقندی شناسایی و تعامل با خیران به‌ویژه تولیدکنندگان، کشاورزان و دامپروران منطقه را مرحله بعدی اقدامات قرارگاه جهادی آل‌یاسین دانست و گفت: در طی این رایزنی‌ها در مجموع بیش از ۷۰ میلیون تومان کمک نقدی و غیر نقدی جمع‌آوری شد که کمک‌های غیر نقدی شامل مواد خوراکی نظیر ماهی، مرغ، عسل و چند رأس گوسفند بود.

روحانی مستقر در بخش ناغان بیان کرد: مرحله اول کمک‌های مؤمنانه قرارگاه آل‌یاسین همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و مرحله دوم، یک روز پس از عید سعید فطر انجام و خانوارهای شناسایی شده در هر سه گروهِ اولویت‌بندی شده از بسته‌های معیشتی و بهداشتی هر کدام به ارزش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بهره‌مند شدند.

حجت‌الاسلام سمرقندی با بیان اینکه فعالیت قرارگاه جهادی آل‌یاسین تمام نشده است و همین روند در دستور کار قرار دارد، افزود: رایزنی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیز همچنان ادامه دارد تا افراد نیازمند بیشتری شناسایی شوند.

ارائه مشاوره به آسیب‌دیدگان کرونا

امام جماعت مسجد جامع شهر ناغان در تشریح دیگر فعالیت‌های قرارگاه جهادی آل‌یاسین ناغان، بیان کرد: با توجه به گذراندن تحصیلاتم در رشته مشاوره و فعالیت در زمینه‌هایی مانند مشاوره خانواده و پیش از ازدواج، تلاش می‌شود جلساتی برای آسیب‌دیدگان کرونا به صورت عمومی یا خانه‌به‌خانه برگزار و مشاوره‌هایی به این افراد ارائه شود تا این بار سنگین را راحت‌تر به دوش بکشند و آستانه تحمل آن‌ها افزایش یابد.

حجت‌الاسلام سمرقندی تصریح کرد: این جلسات مشاوره‌ای بسیار ضروری در راستای عمل به توصیه‌های مقام معلم رهبری مبنی بر امید به آینده روشن است که به‌ویژه در بیانیه گام دوم بر آن تاکید داشتند و تلاش شده تا در حاشیه جلسات، مراسم دعاخوانی و توسل برای ارتقای معنوی افراد برگزار شود.

وی تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده، تولید ماسک و گندزدایی معابر و اماکن عمومی را از اقدامات قرارگاه آل‌یاسین در راستای کمک به نظام سلامت دانست و افزود: از زمان شیوع کرونا، هفته‌ای یک یا دو بار در امر ضد عفونی شهر مشارکت داشتیم، ضمن اینکه اقلام بهداشتی به همراه ۲ هزار سی‌دی آموزشی در زمینه طب اسلامی در سبدهای کالا میان نیازمندان توزیع شد.

حجت‌الاسلام سمرقندی دغدغه اصلی خود را حضور در روستاها و سرکشی از مردم بیان کرد و توضیح داد: این اقدام از زمان آغاز فعالیتم در این منطقه به صورت هفتگی اجرا می‌شود و شاهد اثرات و برکات مثبت این اقدام هستیم.

وی با توصیه به مسئولان برای حضور در روستاها و دیدار چهره‌به‌چهره با مردم، گفت: مردم نجیب و کم‌توقع هستند و قطعا این حضور در میان مردم عامل قوت قلب است. این مردم در هر بحران و مشکلی با انقلاب دمخور بوده‌اند و حضور در کنار آنان و دلجویی، سبب امیدواری آنان خواهد بود.

حجت‌الاسلام سمرقندی گفت: همین حمایت عاطفی مردم از سوی فرمانداران، بخشداران، ائمه‌جمعه و جماعات مایه دلگرمی آنان خواهد بود و خوشبختانه شاهد اثرات مثبت این اقدام هستم، اگر مردم حضور مسئولان در کنار خودشان را نداشته باشند، امید و دلگرمی از بین آنان رخت بر خواهد کشید.

کمک مردم برای مردم

امام جماعت مسجد جامع شهر ناغان در ادامه با اشاره به مواسات به عنوان یکی از نمونه‌های هوشمندی و بصیرت رهبر انقلاب، تاکید کرد: خوشبختانه کارهای خوبی را از نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و هلال احمر شاهد هستیم، اما رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه یک حرکت کاملاً مردمی از دل مردم و برای مردم است که سبب همدلی و ارتقای فرهنگ کمک انفاق شده است.

حجت‌الاسلام سمرقندی تصریح کرد: در کمک‌های دولتی معمولا توقعات بالا است، اما در کمک‌های مردمی شاهد کمک مردم به مردم هستیم که کمک‌کننده می‌تواند از صفر تا صد ماجرا حضور داشته باشد و ببیند که کمک او تبدیل به بسته معیشتی و حمایتی شده و به افراد نیازمندی که در اطرافش زندگی می‌کنند، اهدا می‌شود‌؛ لذا از خیران در امر توزیع بسته‌ها دعوت می‌شود.

روحانی مستقر بخش ناغان با اشاره به اینکه این مواسات و کمک‌های مؤمنانه سطح فرهنگی جامعه را ارتقا داده است، اضافه کرد: به این ترتیب می‌توان به تشکیل جامعه اسلامی مدنظر ائمه معصومین(ع) خوشبین بود.

حجت‌الاسلام سمرقندی با تاکید بر مردمی بودن مبحث مواسات، گفت: در این اقدام مانند زکات فطره که خویشاوندان، همسایگان و همشهری‌ها در اولویت کمک قرار دارند، تاکید شده است که کمک‌ها از شهر خارج نشود و به نیازمندان همان منطقه اختصاص یابد و همین امر سبب آموزش و ارتقای فرهنگ کمک به دیگران می‌شود.

وی بیان کرد: چون افراد خیر از عاقبت کمک خود اطلاع دارند، در بسیاری از موارد به این حرکت خوشبین می‌شوند و در مراحل بعدی درخواست کمک، با اطمینان قلبی میزان کمک‌ها را افزایش می‌دهند تا به افراد نیازمند شهرشان یاری رسانند.

حجت‌الاسلام سمرقندی گفت: انفاق از تأکیدات بسیار مکرر قرآن کریم است و خوشبختانه طرح مواسات سبب ارتقای فرهنگ مردم در مبحث انفاق شده است که این موضوع را به فال نیک می‌گیریم‌.

انتهای پیام
captcha