وقتی مسجد و فضای مجازی دو کلیدواژه کمک مؤمنانه می‌شوند
کد خبر: 3898244
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸

وقتی مسجد و فضای مجازی دو کلیدواژه کمک مؤمنانه می‌شوند

امام جماعت مسجد فاطمیه(س) بروجن به تشریح فعالیت‌های این مسجد در فضای مجازی، در راستای کمک مؤمنانه و نیز فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی پرداخت.

وقتی مسجد و فضای مجازی دو کلیدواژه کمک مؤمنانه می‌شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد متقی‌زاده، نماینده طرح هجرت در چهارمحال‌وبختیاری و امام جماعت مسجد فاطمیه(س) بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به فعالیت قرارگاه جهادی خادمین حضرت زهرا(س) در راستای کمک مؤمنانه، اظهار کرد: در مرحله دوم این اقدام خداپسندانه، ۴۴ بسته غذایی به ارزش ۱۱ میلیون تومان در سطح شهرک تهیه و توزیع شد.

وی در خصوص شیوه فراخوان برای دریافت کمک مردم، گفت: حدود ۹۰ درصد فراخوان در فضای مجازی از قبیل مستندسازی، راه‌اندازی پویش و ... انجام و تبلیغ در فضای حقیقی با نصب چند پوستر و بنر و برپایی سه موکب در سطح شهرک اجرایی شد.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده بیان کرد: در جمع ‌آوری کمک‌های مؤمنانه که با نام «نذر همدلی» انجام شد، افرادی که ختم انعام یا نذری در ایام ماه مبارک رمضان داشتند شناسایی شدند تا هزینه نذری خود را برای کمک مؤمنانه اختصاص دهند.

ظرفیت فضای مجازی برای فعالیت‌های اجتماعی

این روحانی فعال در تبیین ظرفیت فضای مجازی در جهت کمک مؤمنانه، گفت: فضای مجازی ظرفیت خوبی است که امروزه با هزینه اندک و کارایی بسیار بالا در اختیار اکثریت قرار دارد، لذا در صورت آگاهی از شیوه کار تبلیغی در این فضا برای جذب مخاطب حداکثری، می‌توان کارهای بزرگی را به کمک آن رقم زد.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده شبکه‌سازی در فضای مجازی را بسیار کارگشا خواند و افزود: می‌توان با شناسایی و تعامل با فعالان فضای مجازی که دنبال‌کنندگان قابل توجهی دارند از ظرفیت آنان برای آگاه‌سازی عمومی و تبلیغات بهره گرفت و با ایجاد شبکه‌های متعدد در جهت جذب مخاطب و سرمایه برای پویش‌‌ها و حرکت‌های مؤمنانه یا سایر اقدامات تلاش کرد.

وی بیان کرد: قرارگاه جهادی خادمین حضرت زهرا(س) مسجد فاطمیه از هیچ امکانی در فضای مجازی برای تبلیغ غافل نمانده است و در پیام‌رسان‌ها نیز کارهای گسترده‌ای صورت می‌گیرد که خوشبختانه آثار و برکات این اقدامات را شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده به دیگر اقدام این قرارگاه در نیمه‌شعبان اشاره و تصریح کرد: در این عید بزرگ توانستیم با تبلیغ و جذب کمک‌ها در سطح شهر بروجن و از طریق فضای مجازی، ۵۶ گوسفند را به ارزش تقریبی ۹۰ میلیون تومان قربانی و در میان نیازمندانِ شناسایی شده توزیع کنیم.

مسجد؛ پایگاه اجتماعی خدمت به مردم

وی با بیان اینکه تمام این حرکت‌ها در بستر مسجد انجام می‌شود، تاکید کرد: ویروس منحوس کرونا اگرچه آسیب‌هایی جدی در ساحت‌های گوناگون بر ما تحمیل کرد، ما را متوجه فرصت‌ها و قابلیت‌های بالقوه نیز کرد. از جمله اینکه مسجد علاوه بر اینکه محلی برای عبادت است، می‌تواند پایگاه اجتماعی خدمت به مردم باشد و مشکلات آنان را تقلیل دهد.

امام جماعت مسجد فاطمیه(س) بیان کرد: مشاهده قابلیت‌های بالای مسجد انگیزه خوبی شد تا به دنبال ساز و کار و تشکیلاتی باشیم که پس از رفع بلیه کرونا نیز به فعالیت‌های اجتماعی در بستر مسجد ادامه دهیم، به ویژه در مبحث کمک به دانش‌آموزان نیازمند برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

آگاه‌سازی مردم؛ شرط گسترش فرهنگ همدلی

حجت‌الاسلام متقی‌زاده با تاکید بر اینکه همیشه افرادی هستند که نیازمند کمک باشند و این واقعیت قبل و بعد از کرونا با ما است، ادامه داد: این افراد نباید نادیده گرفته شوند، کرونا فرصتی شد تا افرادی که در فضای کمک و همدلی نبودند با دیدن آلام و دردهای نیازمندان به کمک آنان بشتابند و ببینند که زندگی‌هایی با رنج‌های فراوان در گوشه کنار شهر جریان دارد.

وی تاکید کرد: مواجه شدن مردم با واقعیت‌ها از طریق آگاه‌سازی آنان به روش‌ها و در فضاهای گوناگون سبب گسترش فرهنگ کمک مؤمنانه و مواسات می‌شود، لذا اگر قرار باشد این فضای همدلی که در سطح گسترده ایجاد شده ادامه پیدا کند باید مردم را در معرض واقعیات قرار داد.

وقتی مسجد و فضای مجازی دو کلیدواژه کمک مؤمنانه می‌شوند

فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی

نماینده طرح هجرت در استان با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در فضای مجازی، بیان کرد: این قبیل فعالیت‌ها در فضای مجازی وجود داشت و با شیوع کرونا افزایش یافت که سخنرانی و تبلیغ دینی به‌صورت زنده در صفحات هیئات مذهبی و برخی صفحات شخصی اینستاگرام و آپارات، تهیه پادکست‌ها و کلیپ‌های کوتاه از معارف و معالم ناب دینی در ایام پیش از ماه رمضان و نیز در طول ماه مبارک از جمله این فعالیت‌ها است.

حجت‌الاسلام متقی‌زاده به برپایی مسابقات در بستر فضای مجازی نیز اشاره و تصریح کرد: آخرین نمونه این مسابقات، مسابقه «هر خانه، یک پرچم» در روز میلاد امام حسن(ع) بود که افراد با تزیین درب منازل و نصب پرچم و تهیه تصاویر در این مسابقه شرکت کردند.

وی گفت: مسابقات کتابخوانی مجازی نیز از جمله دیگر فعالیت‌ها بود. به دلیل سابقه فعالیتم در مدارس از این فضا نیز برای ترویج مبانی دین استفاده می‌شود یعنی محتوا در قالب فایل‌های صوتی و متن تهیه و در اختیار مدیران مدارس قرار می‌گیرد تا در فضای مجازی با دانش‌آموزان به اشتراک بگذارند.

انتهای پیام
captcha