حسابداری که قاری و حافظ قرآن شد
کد خبر: 3901705
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶

حسابداری که قاری و حافظ قرآن شد

یکی از قاریان مصر با وجود اینکه نامش در آخرین صفحه قرآن‌های چاپی اين كشور قرار دارد، اما بسیاری از مردم چیزی درباره زندگی‌اش نمی‌دانند. او پیش از روی آوردن به قرائت در حسابداری بازرگانی مشغول تحصیل بود.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «المصریون»، دیروز، چهارشنبه 7 خردادماه برابر با 27 می 2020، سالروز درگذشت شیخ رزق خلیل حبه، از شخصیت‌های برجسته دمیاط و شیخ القراء سابق مصر بود.
 
شیخ خلیل حبه در سال 1918 میلادی در روستای «العلماء» واقع در کفر سلیمان از توابع «کفر سعد» مصر متولد شد. او در آغاز عمر خود توجهی به متخصص شدن در علوم قرآنی نداشت و در رشته حسابداری بازرگانی تحصیل کرد.
 
در 16 سالگی، قرائت شیخ ابوالعینین شعیشع، از قاریان برجسته مصری را شنید و با اینکه نوجوان بود، این قرائت تأثیر زیادی در وجود وی گذاشت. بنابراین تصمیم گرفت قرآن را حفظ کند. لذا نزد شیخ حسن سعیده، از عالمان روستای خود رفت و حفظ قرآن را آموخت.
 
شیخ رزق خلیل حبه سپس به الازهر رفت و در آنجا به تحصیل پرداخت و پس از مدتی مدرک تخصصی در قرائات قرآن را از دانشکده زبان عربی الازهر دریافت کرد.
 
او در مرکز قرائات قرآن «خازندار» در مصر به تدریس پرداخت و از سال 1969 تا 1979 میلادی در سمت بازرس مشغول به کار بود.
 
در سال 1981 میلادی مسئول مرکز امور قاریان و حافظان قرآن مصر شد و در سال 1989 میلادی نیز پس از شیخ «عامر سید عثمان» (شیخ کل قاریان مصر که در سال 1988 میلادی وفات یافت)، شیخ کل قاریان مصر شد. او همچنین عضو کمیته‌ تصحیح قرآن‌های چاپی و کمیته برگزاری آزمون قاریان در رادیو قرآن کشورش بود.
 
رزق خلیل حبه در برنامه رادیویی «الرحمن علم القرآن» نیز حضور داشت و در 27 می 2004 میلادی در 86 سالگی دار فانی را وداع گفت.
انتهای پیام
captcha