توحید وهابیت، توهمی است / فواید توحید و قرائت سوره توحید
کد خبر: 3900413
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
حجت‌الاسلام رفیعی:

توحید وهابیت، توهمی است / فواید توحید و قرائت سوره توحید

استاد حوزه علمیه با اشاره به فواید فراوان قرائت سوره توحید گفت: توحید وهابیت، عریان و بدون بار ولایی و توهمی است و در بطن آن شرک نهفته است. توحید امام علی(ع) و ائمه توحیدی است.

ربه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، 31 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری در حرم حضرت معصومه(س) به جایگاه سوره توحید پرداخت و گفت: در روایات بیان شده کسی که هزار مرتبه سوه توحید بخواند از بندگان خاص الهی است.

وی با اشاره به اعمال عید فطر، اضافه کرد: از جمله اعمال، نماز دو رکعتی امام علی(ع) است که هر رکعت 50 توحید دارد؛ نماز شب عید فطر هم دو رکعت است و در رکعت اول هزار بار توحید و در رکعت دوم، یک بار است.

رفیعی با بیان اینکه این سوره آنقدر جایگاه مهمی دارد که یک سوم قرآن است، افزود: برخی روایات دارد، اگر کسی توحید را با سوره کافرون بخواند هم توحید دارد و هم برائت از شرک دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چرا اینقدر روی این سوره تأکید شده است، تصریح کرد: تاکید بر خواندن سوره توحید، برای آن است که، احدیت خداوند، ذاتی او است؛ چهار نوع توحید داریم اول توحید ذات، توحید صفاتی یعنی همه صفات عین ذات است، توحید افعالی یعنی همه افعال عالم به خدا بازمی‌گردد؛ مثلا اگر حضرت موسی(ع)، عصا را به اژدها تبدیل کرد؛ عیسی توان زنده کردن مرده را داشت؛ ائمه معصومین(ع) شفا می‌دهند و میکائیل مسئول رزق است؛ همه ناشی از توحید افعالی است؛ توحید افعالی یعنی هیچ موجودی هیچ استقلالی ندارد و همه در طول خدا هستند. چهارمین نوع هم، توحید عبادی است.

رفیعی بیان کرد: ائمه(ع) وقتی به دنیا می‌آمدند این آیه، 18 سوره نساء «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» را می‌خواندند؛ در روایت است که امام مهدی(عج) وقتی به دنیا آمدند، خواندند؛ زبیر می‌گوید من در عرفه با پیامبر بودم و ایشان مکرر این آیه را می‌خواند؛ در این آیه از سه ناحیه یعنی خود خدا، ملائکه و صاحبان خرد به وحدانیت خدا شهادت می‌دهند.

رفیعی بیان کرد: توحید و ولایت، ارتباط محکمی با هم دارند؛ امام رضا(ع) فرمود: کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی ولکن بشروطها و انا من شروطها. در زیارت جامعه می‌خوانیم: من اراد الله بدا بکم و من وحده قبل عنکم، توحیدی که از کانال ولایت نیست، توحید وهابی و سلفی است؛ خود وهابیت، مشرک‌ترین افراد هستند.

توحید توهمی وهابیت

وی اضافه کرد: امام علی(ع) در حکمت 47 فرمود: توحید آن است که خدا را توهم نکنیم؛ توحید توهمی، توحید وهابی است؛ توحید ولایی آن است که در زیارت جامعه داریم «مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ‏ وَ مَنْ قَصَدَهُ تَوَجَّهَ بِكُم» یا «السلام علی حال معرفة الله»؛ امام محل معرفت خداست.

رفیعی با بیان اینکه خداوند در سوره نساء فرموده است که اگر کسی تسلیم ولایت پیامبر نباشد، ایمان ندارد؛ یا در آیه دیگری فرمود که هرچه رسول به شما می‌گوید آن را بگیرید و عمل کنید، اظهار کرد: خدا فرموده است هر کسی ایمان به من دارد باید به پیامبر ایمان داشته باشد و همین خدا به پیامبر فرمود تو باید رسالت را ابلاغ کنی وگرنه رسالت منِ خدا را ناتمام گذاشته‌ای.

استاد حوزه اضافه کرد: اگر توحید در زندگی ما قوی شود باید عمل صالح انجام دهیم؛ توحید، اعتقاد است و بدون عمل نمی‌شود و ولایت ائمه بالاترین مصداق عمل صالح است. 

وی افزود: گاهی انسان حرف‌هایی می‌زند که با توحید منافات دارد و بوی شرک می‌دهد؛ مثلا می‌گویند اگر فلانی نبود فرزند من می‌مرد، اگر پزشک نبود فرزند من تلف می‌شد، به جای آن باید بگوییم که اگر خدا بر من منت نگذاشته بود و این پزشک سر راه من نبود، فرزند من مرده بود. البته این شرک خفی است؛ شرک خفی این است که انسان خدا را هم‌ردیف خود و دیگران و اشیاء قرار دهد؛ اینکه می‌گوییم رفتنت با خودت و برگشتت با خداوند تعبیر غلطی است و با توحید منافات دارد.

وی با تاکید بر اینکه سوره توحید را در زندگی زیاد بخوانیم و توحیدمان اهل بیتی باشد، تاکید کرد: توحید وهابیت، عریان و بدون بار ولایی و توهمی است و در بطن آن شرک نهفته است. توحید امام علی(ع) و ائمه توحیدی است.

فواید تقویت توحید

رفیعی بیان کرد: اگر توحید در زندگی قوی شود حریت به همراه دارد؛ استقامت به همراه می‌آورد؛ مصونیت از شیطان می‌آورد؛ توحید قوی شود شیطان بر مؤمن مسلط نمی‌شود و حریف او نیست؛ اثر دیگر توحید، ظلم‌ستیزی است.

رفیعی بیان کرد: الان کشورهای منطقه و به ویژه عربستان، عبد آمریکا هستند؛ چه توحیدی است که اینها تا بن غرق در ظلم هستند و ترامپ برای آنها تصمیم می‌گیرد؛ انسان موحد فردی مانند امام است که از هیچ کسی جز خدا نمی‌ترسید.

وی تاکید کرد: انسان موحد، خستگی‌ناپذیر است؛ کوشش می‌کند تا روز به روز اعتقادات و عمل خود را قوی ‌کند؛ اثر دیگر توحید، جلوگیری از خودخواهی است، لذا افراد خودشیفته، افراد ضعیفی هستند.

انتهای پیام
captcha