فساد و تغییر ذائقه به دنیاخواهی؛ پیامد دوری از وصایای امیرمؤمنان(ع)
کد خبر: 3899153
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
معاون تهذیب حوزه علمیه بیان کرد:

فساد و تغییر ذائقه به دنیاخواهی؛ پیامد دوری از وصایای امیرمؤمنان(ع)

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه به توصیه امیرمؤمنان(ع) مبنی بر پرهیز از کسب دنیای مذموم پرداخت و گفت: آن حضرت با این توصیه، راز و رمز درست زندگی کردن و زندگی همراه با سعادت و سلامت را به بشریت هدیه دادند. به دلیل اینکه از این وصایا دور افتادیم، در این گونه تباهی‌ها و فسادها غوطه‌ور شده‌ایم و به تدریج ذائقه‌ها را به سمت دنیاخواهی بردیم.

حمید ملکی معاون تهذیب حوزهبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی هیئت فاطمیون قم، حجت‌ الاسلام والمسلمین حمید ملکی، بامداد شنبه، 27 اردیبهشت‌ماه، در ویژه برنامه «شب‌های همدلی» در مدرسه علمیه معصومیه گفت: اگر از کلام معصوم(ع) استفاده می‌کنیم، در اصل کلام امام تفسیر قرآن است. هر کلامی که ائمه معصومین(ع) بیان می‌فرمایند، ناظر به تبیین آیات قرآن است. 

وی موضوع قرآن را انسان دانست و افزود: اهدافی که خدای سبحان برای بشر بیان کرده است، به 5 هدف و دسته تقسیم می‌شود، هدف اول آن است که موضوع قرآن، انسان و سخنگو و کلام قرآن، خدا است؛ خدای متعال موضوع سخنرانی خود را انسان قرار داده است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان این که هر آنچه در قرآن ذکر شده، بر محوریت انسان است، تصریح کرد: اگر قرآن کریم از کوه، دشت، ستاره‌ها، ماه و خورشید سخن گفته است، تمام اینها بر محور انسان است تا انسان را متوجه کند که همه این‌ها آیات الهی‌اند و از آیات به خدا پی ببریم. انسان به هر جایی که می‌نگرد، باید نشانه‌ای از عظمت الهی را ببیند و از این باب، تمام بحث‌های آفاقی و انفسی که در قرآن اشاره می‌شود، برای انسان است.

ملکی بیان کرد: خدای سبحان در قرآن کریم به چند محور اشاره کرده است، این که ای انسان تو باید بدانی که از کجا آمده‌ای و به کجا آمده‌ای و برای چه آمده‌ای و به کجا می‌روی و باید بدانی که چگونه باید بروی. پیامبران الهی، اوصیا و ائمه معصومین(ع) آمدند تا این پنج هدف را به انسان تذکر دهند و هر کسی که از این پنج هدف غافل باشد، دچار خسران می‌شود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با اشاره به فرمایشی از امیر المؤمنین(ع) تصریح کرد: سعد بن ابی وقاص از حضرت علی(ع) سؤال کرد در صورت من چند تار مو وجود دارد، حضرت فرمود من راه‌های آسمان‌ها را از راه‌های زمینی بهتر بلد هستم و از این‌ها سؤال کنید تا راه را برای شما بگشایم.

وی با بیان این که تمام ائمه(ع) و انبیا آمدند تا بگویند که ای انسان تو بیهوده خلق نشده‌ای، افزود: حضرت علی(ع) که نقطه مرکزی عالم هستی است، خود را معرفی می‌کند و می‌فرماید نسبت من با خلافت، مثل نقطه مرکزی این سنگ آسیاب هست که اگر این نقطه مرکزی بچرخد، آن سنگ آسیاب می‌چرخد.

ملکی با اشاره به وصیت حضرت علی(ع) در لحظات آخر عمرشان اظهار کرد: آن حضرت پس از توصیه به رعایت تقوا فرمودند: به دنبال کسب دنیای مذموم نباشید؛ تمام دعواهایی که در خانه اتفاق می‌افتد، ریشه در دنیای مذموم دارد؛ دنیای مذموم به معنای منیت، تکبر، غرور، تمامیت‌خواهی، انحصارطلبی و ژن خود را برتر دانستن است.

وی گفت: حضرت علی(ع) با این توصیه در حقیقت، راز و رمز درست زندگی کردن و زندگی همراه با سعادت و سلامت را به بشریت هدیه می‌دهد.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه به فرمایشی از امام خمینی(ره) پرداخت و تصریح کرد: دنیای مورد مذمت هر آن چیزی است که صلح، صفا، اتحاد و همدلی را بر هم بزند؛ لذا امام راحل می‌فرمودند که اگر همه انبیا در یک زمان جمع می‌شدند، با هم اختلاف پیدا نمی‌کردند؛ چرا که آنها دنیای مذموم را مذموم می‌دیدند و به طرف آن نمی‌رفتند.

وی ضمن بیان توصیه‌ای به رسانه‌ها، افزود: اختلاف زن و مرد، والدین و فرزندان و در جوامع مختلف ناشی از این فراز حضرت است که در نامه 47 به عنوان آخرین وصیت خود مطرح فرمودند؛ ضروری است که رسانه‌ها، فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌ها بر روی این مسئله و وصیت علی بن ابی طالب(ع) سرمایه‌گذاری کنند.

ملکی با بیان این که وظیفه است که شیعه حضرت علی(ع) به وصیت ایشان عمل کند، اظهار کرد: به دلیل اینکه از وصیت حضرت علی(ع) دور افتادیم، در این گونه تباهی‌ها و فسادها غوطه‌ور شده‌ایم و متوجه آن نشدیم و به تدریج ذائقه‌ها را به سمت دنیاخواهی، دنیا پرستی و دنیا دوستی بردیم.

وی با اشاره به این که شهدا به دنبال دنیای ممدوح مورد نظر امیرالمؤمنین(ع) بودند، گفت: شخصی در حضور حضرت علی(ع) دنیا را مذمت می‌کرد که آن حضرت فرمود دنیا محل تجارت اولیای الهی است؛ شهدایی که به اوج رسیدند و شخصیت‌هایی مثل قاسم سلیمانی که دنیا را مبهوت کردند، در دنیا به آن اوج رسیدند، اما دنیایی که او انتخاب کرد، دنیای ممدوحی است که علی بن ابی طالب(ع) معرفی می‌کنند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در پایان تصریح کرد: چنین فردی در این دنیا به دنبال آلاف و الوف نیست، بلکه به دنبال خدمت بی‌منت است؛ چراکه بر وصیت آن حضرت عمل می‌کند. دنیا، سکوی پرش و میدان تمرین است تا در موقع امتحان بتوان اوج گرفت.

انتهای پیام
captcha