زیانکارترین مردم چه کسانی هستند
کد خبر: 3897658
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹

زیانکارترین مردم چه کسانی هستند

پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی در تشریح نکات کلیدی جزء شانزدهم گفت: آیات ۱۰۳ و ۱۰۴ سوره کهف از کسانی خبر می‌دهد که در عمل از هر زیانکاری زیانکارترند و آن‌ها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند.

حبیب‌الله صابری‌نسب، پیشکسوت و پژوهشگر قرآنی، در تشریح نکات کلیدی جزء شانزدهم کلام وحی در قالب سلسله مباحث معرفتی در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: این جزء از آیه 75 سوره «کهف» آغاز شده و تا سوره«طه» ادامه دارد.

وی تصریح کرد: داستان همنشینی موسی(ع) و خضر(ع)، داستان ذوالقرنین و اشاره به ماجرای یأجوج و مأجوج از دیگر داستان‌های باقی‌مانده از این سوره است. در قصص قرآن راز و رمزهایی نهفته است که مربیان قرآن موظف هستند این نکات را به صورت کاربردی به قرآن‌آموزان آموزش دهند.

صابری‌نسب به آیه 83 سوره مبارکه «کهف» که می‌فرماید «وَ يَسْئَلُونَكَ عَن ذِى الْقَرْنَيْنِ‏ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْرًا؛ و از تو در باره ذوالقرنين مى ‌پرسند، بگو: براى شما از او چيزى مى‌خوانم» استناد کرد و افزود: با تحقیق در خصوص این آیه می‌توان دریافت که به سؤالات منطقی باید پاسخ گفت. مربیان و اساتید قرآن باید در حوزه‌های مختلف قرآنی دانش خود را به روز کنند تا اگر شبهه‌ای از سوی دشمنان برای نوجوانان و جوانان وارد شد بتوانند پاسخگو باشند.

مؤلفه‌های افراد صالح

وی در ادامه نوجوانان و جوانان را به پشتکار و همت قوی تشویق کرد و با اشاره به آیه 89 سوره کهف «ثُمَّ‏ أَتْبَعَ سَبَبًا؛ باز هم راه را پى گرفت»، اظهار کرد: تعهد در کار از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های افراد صالح و پرهیزگار است. همه انسان‌ها در هر پست و مقامی که هستند باید به کار خود تعهد داشته و اخلاص را سرلوحه کار خود کنند.

صابری‌نسب تصریح کرد: در آیات 103 و 104 آمده است؛ «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً(103)الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فیِ الحْیَوةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یحَسَبُونَ أَنهَّمْ یحُسِنُونَ صُنْعًا(104)؛ بگو: [می‌خواهید] شما را از زیانکارترین مردم با خبر کنم؟ آن‌ها کسانی‌اند که تمام سعی و تلاششان در زندگی دنیا به هدر رفته با این حال خیال می‌کنند کار خوبی انجام می‌دهند». این آیه از کسانی خبر می‌دهد که در عمل از هر زیانکاری زیانکارترند و آن‌ها کسانی هستند که در زندگی دنیا هم از عمل خود بهره نگرفتند؛ چون «ضلال سعی» همان خسران و بی‌نتیجگی عمل است و چون این‌ها علاوه بر غفلت از ضرر، آن را سود هم تلقی می‌کنند از این رو به زیانکار ترین افراد لقب گرفته‌اند.

نکات کلیدی سوره «مریم»

وی در ادامه به این موضوع که برای رسیدن به مطلوب نباید تنها به عنایت خدا اکتفا کرد و باید انسان نیز در مسیر حرکت قرار گرفته و به قول معروف خودی نشان دهد، اشاره کرد و افزود: حضرت حق در آیه 25 سوره «مریم» فرموده است «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا؛ تکانی به این تنه نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد». این سخن زمانی به حضرت مریم(س) گفته می‌شود که او برای دنیا آوردن فرزندش از مسجد فاصله گرفته و پای تنه نخلی خشکیده نشسته است. وقتی فرزندش به دنیا می‌آید فرشته‌ای بر او نازل شده و او را امر به تکان دادن تنه نخل خشکیده می‌کند که در این حال به قدرت الهی این تنه، صاحب رطب تازه شده و بر مریم فرو می‌ریزد.

صابری‌نسب در ادامه به آیه 41 همین سوره که می‌فرماید «وَ اذْكُرْ فِى الْكِتَابِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَّبِيًّا؛ و در اين كتاب ابراهيم را ياد كن كه او پيامبرى راستگو بود» اشاره کرد و افزود: تظاهر به برخی صفات پسندیده کار صوابی نیست، چرا که ممکن است پس از مدتی حقیقت شخصیت انسانی ظاهر شده و آبروی فرد در خطر بیفتد، «كَانَ صِدِّيقًا» به این امر توصیه می‌کند که ارزش صداقت این است که جزء اخلاق حقیقی انسان باشد.

کلید بهشت

وی همچنین بیان سخنان زیبا را راهی برای آرام ساختن و خاموش کردن فتنه و خشم دیگران بیان کرد و با اشاره به آیه 47 «قَالَ سَلَامٌ عَلَيْكَ سَأَسْتَغْفِرُ لَكَ رَبّى‏ إِنَّهُ كاَنَ بِى حَفِيًّا؛ گفت: تو را سلامت باد. از پروردگارم برايت آمرزش خواهم خواست زيرا او بر من مهربان است»، اظهار کرد: خداوند در وجود همگی ما آرامش قرار داده است و برخی از افراد به دلیل روابط عمیق با خالق از آرامش بیشتری برخوردارند؛ این افراد در قبال دیگران از تکالیف بیشتری برخوردارند.

صابری‌نسب ادامه داد: در آیه 85 سوره مریم «يَوْمَ نَحشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَانِ وَفْدًا؛ روزى كه پرهيزگاران را نزد خداى رحمان سواره گرد آوريم» آمده است که پیشه کردن تقوای الهی کلید بهشت است. در شرایط فعلی جامعه و اجرای طرح مواسات تقوای مردم را محک زده و بار دیگر ثابت شد مسلمانان هیچگاه دست از حمایت دیگران برنخواهند داشت.

وی تصریح کرد: در آیه 96 «إِنَّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَاتِ سَیَجْعَلُ لهَمُ الرَّحْمَانُ وُدًّا؛ بی‌تردید کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‌دهند، [خدای] رحمان به زودی برای آنان محبتی [در دل‌ها] قرار خواهد داد» راه محبوب شدن انسان بین مردم را به تصویر کشیده است. بی‌شک همه باور داریم انسان‌های صالح به واسطه رفتار و اعمال صالح و انسانی از محبوبیت بیشتری در جامعه برخوردارند.

نکات کلیدی سوره «طه»

وی با اشاره به آیه 75سوره طه «وَ مَن يَأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُوْلَئكَ لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَى؛ و آنان كه با ايمان نزد او آيند و كارهاى شايسته كنند، صاحب درجاتى بلند باشند»، ضرورت حفظ ایمان تا آخرین لحظه عمر را مورد تأکید قرار داد و افزود: ایمان، ابزار بسیار مهم و مورد توجه شیطان است و از هر روزنه‌ای برای دور شدن انسان صالح از ایمانش استفاده می‌کند، اما در مقابل حربه‌ها و وسوسه‌های شیطان ابزار قدرتمندی همچون آیات الهی و سخنان بزرگان دینی وجود دارد که می‌تواند باعث حفظ ایمان فرد شود.

صابری‌نسب ضرورت مؤمن بودن و مؤمن شدن را مورد توصیه قرار داد و گام مؤمن ماندن را از این دو مرحله مهمتر دانست؛ چرا که در آیه 82 این سوره آمده است: «إِنّى‏ لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَی؛ هر كس كه توبه كند و ايمان آورد و كار شايسته كند و به راه هدايت بيفتد، مى ‏آمرزمش».

این پژوهشگر قرآنی در پایان به آیه 84 سوره طه «قَالَ هُمْ أُوْلَاءِ عَلَى أَثَرِى وَ عَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبّ‏ لِتَرضَى‏؛ گفت: آنها همانهايند كه از پى من روانند. اى پروردگار من، من به سوى تو شتافتم تا خشنود گردی» اشاره کرد و افزود: در این آیه روشن است که جلب رضای الهی و قرب الی‌الله بالاترین هدف انبیا و مقصد اعلای آنان است.

انتهای پیام
captcha