فعالیت‌هایی که باعث دیده شدن روز جهانی قرآن می‌شود
کد خبر: 3894264
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
شاه‌میوه مطرح کرد:

فعالیت‌هایی که باعث دیده شدن روز جهانی قرآن می‌شود

مدرس و داور مسابقات بین‌المللی قرآن ضمن حمایت از نامگذاری یک روز در سال به نام روز قرآن، توجه جهانی به این روز را وابسته به برنامه‌ریزی‌های منسجم و اجرای فعالیت‌های گسترده دانست.

غلامرضا شاه میوه داور مسابقات بین المللی قرآن

به گزارش ایکنا، نام‌گذاری روزی به نام روز جهانی قرآن، موضوعی است که باید زودتر از این زمان به آن پرداخته می‌شد، اما به هر دلیل این مهم صورت نگرفت تا اینکه در اواخر سال گذشته دارالقرآن عتبه حسینی(ع) اعلام کرد: «فعالیت کمپین بزرگ اعلام روز جهانی قرآن همزمان با مبعث پیامبر(ص) در ۲۷ رجب ۱۴۴۱ از سوی دارالقرآن این آستان آغاز شده است.» به مرور حمایت‌ها از نامگذاری چنین روزی در بین فعالان عرصه قرآنی در کشورهای مختلف بیشتر شد و در ایران نیز چهره‌هایی همچون کریم منصوری، عبدالرسول عبایی، احمد ابوالقاسمی، قاسم مقدمی، سیدجواد حسینی، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، مسعود عنایتی‌مقدم و ... حمایت خود را اعلام کردند.

سؤال‌هایی در این زمینه وجود دارد ازجمله این که نامگذاری روزی به نام قرآن چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ ایکنا برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، گفت‌وگوهایی با افرادی که حمایت خود را اعلام کردند، انجام خواهد داد. بدین منظور گفت‌وگویی با غلامرضا شاه‌میوه، مدرس و داور مسابقات بین‌المللی، صورت گرفته است.

شاه‌میوه درباره نامگذاری عید مبعث به عنوان روز جهانی قرآن گفت: با توجه به فعل و انفعالاتی که طی دهه اخیر در مورد شخص پیامبر(ص) و قرآن کریم رخ داده است، انتخاب یک روز در تقویم به نام روز جهانی قرآن، اقدام مناسبی است و به نظر من مناسب‌ترین زمان عید مبعث است؛ چراکه اولین آیات الهی بر پیامبر(ص) نازل شد. همچنین، مطمئناً انتخاب بسیاری از افراد برای روز قرآن روز مبعث است. البته ماه مبارک رمضان هم که بهار قرآن است می‌توانست زمان مناسبی برای این مناسبت باشد، اما با توجه به اینکه در ماه رمضان به قرآن پرداخته می‌شود،‌ مناسب‌ترین زمان بعثت پیامبر(ص) است. 

شاه‌میوه در مورد نوع برگزاری برنامه‌ها در چنین روزی که باعث دیده شدن قرآن و توجه به آن در جهان شود، تصریح کرد: یکی از این فعالیت‌ها می‌تواند برگزاری آئین‌ها و سمینارهایی با موضوع قرآن باشد. همچنین می‌توان هفته‌ای را که این روز در آن واقع شده هفته قرآنی نامید و در آن انواعی از فعالیت‌های قرآنی را اجرا کرد.

این داور مسابقات بین‌المللی قرآن اظهار کرد: در این روز مفسران می‌توانند در مورد قرآن صحبت کنند و مباحثی را که گاه مخالفان اسلام و قرآن آن را مورد تشکیک قرار می‌دهند مطرح کنند و دانشمندان علوم قرآنی به مباحثی در مورد نزول قرآن و آیات پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات قرآن در این روز می‌تواند از جمله برنامه‌های روز جهانی قرآن باشد، گفت: البته در حال حاضر مسابقاتی در سطح دنیا برگزار می‌شود که شروع یا پایان آن منتهی به مبعث پیامبر گرامی اسلام است. مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و ایران از جمله این مسابقات است.

شاه‌میوه در پاسخ به این سؤال که آیا اختصاص یک روز به قرآن باعث پرداختن کمتر به قرآن کریم در دیگر ایام سال نخواهد شد؟ اظهار کرد: مانعی در این راه نیست و اختصاص یک روز برای قرآن باعث نخواهد شد که در دیگر ایام سال شاهد بی‌توجهی باشیم.

این مدرس قرآن در مورد دیده شدن قرآن در این روز نیز بیان کرد: دیده شدن قرآن در این روز به برنامه‌هایی که تعریف می‌شود، بستگی خواهد داشت. امسال سال اول برگزاری این روز بود و بسیاری از بزرگان قرآنی جهان از مفسران گرفته تا قاریان و... از این نامگذاری حمایت کردند. اینکه در سال‌های آینده چه برنامه‌هایی باید در سطح جهان برگزار شود، به میزان فعالیت عتبه حسینی(ع) در کربلا بستگی دارد. باید ذهن افراد بر روی این مناسبت تمرکز کند و هر سال منتظر برنامه‌ریزی منسجم و مفصلی باشیم.

انتهای پیام
captcha