جایگاه ویژه سبک زندگی و تاثیر آن بر زندگى اسلامی
کد خبر: 3893925
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

جایگاه ویژه سبک زندگی و تاثیر آن بر زندگى اسلامی

مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، گفت: رفتار اجتماعى و سبک زندگى، تابع تفسیر ما از نقش و جایگاه ویژه سبک زندگی و تاثیر آن بر زندگى اسلامی است.

جایگاه ویژه سبک زندگی و تاثیر آن بر زندگى اسلامیمعصومه کریمی، مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) استان اردبیل، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: سبک زندگی اسلامی موضوعی است که از مدت‌ها پیش ذهن بسیاری از اندیشمندان مسلمان را به خود جلب کرده است.
وی افزود: این بحث با قدرت گرفتن افراد فرصت طلب لیبرالیستی، که سعی در تغییر زندگی مسلمانان با هدف استحاله نظام اخلاقی اسلامی بوده اند، اوج گرفته است.

منظور از سبک زندگی
کریمی تصریح کرد: سبک زندگی به معنای روش و مهارت و نوع زندگی کردن است و در حقیقت مجموعه رفتار‌ها و روش‌های پیشبرد زندگی انسان را سبک زندگی می‌گویند.
وی با اشاره به انواع سبک زندگی انسانی، بیان کرد: سبک زندگی انسان بر اساس حیاتش در این کره خاکی با توجه به تعامل و ارتباط او می‌تواند در ابعاد گوناگونی بحث شود، اینکه روش زندگی انسان در ارتباط با خداوند (سبک زندگی عبادی) یا روش زندگی انسان در ارتباط با خودش (سبک زندگی فردی) و همین طور روش زندگی انسان در ارتباط با افراد دیگر چه در جامعه کوچک خانواده و چه در جامعه بزرگ (سبک زندگی اجتماعی) چگونه است.

اسلامی بودن سبک زندگی
مدرس حوزه علمیه و دانشگاه گفت: اسلام از ماده سلم به معنای ارامش و سلامتی است و در واقع سبک زندگی اسلامی نوعی از زندگی که توام با ارامش و سلامتی است، می‌باشد.
کریمی اظهار کرد: از آن جا که تعلیمات اسلام با عقل و فطرت انسان هماهنگ است، لذا زندگی انسان که مجموعه‌ای از قوانین سالم برای پیشبرد حیاتش برای رسیدن به سعادت وکمال است در اسلام نهادینه شده است. به همین دلیل خداوند متعال می‌فرماید: «ان الدین عند الله الاسلام» و این دین فقط در برهه‌ای از زمان ایجاد نشده است بلکه از اول خلقت انسان بوده منتها با لفظ و واژه‌ای دیگر (اختلاف الفاظ در مبانی همسو دلالت بر اختلاف اهداف آن‌ها نیست) و اگر نظامی دیگر در تضاد با نظام اسلامی باشد آن نظامی حقیر و پست است، زیرا نظام اسلام در مرتبه کمال قرار دارد و هر چیز مقابل آن ناقص و پست است (الاسلام یعلو ولا یعلی علیه) و این نظام مغلوب چیزی واقع نمی‌شود، پس سبک زندگی اسلامی بهترین مبین روش زیستن است.
وی خاطر نشان کرد: مفهوم «سبک زندگی» از جمله مفاهیم علوم اجتماعی و علم جامعه شناسی و مردم شناسی است که اخیراً و در دهه اخیر بسیار مورد توجه عالمان علوم اجتماعی و مدیران فرهنگی قرار گرفته است، سبک زندگی معنایی است که از به هم تنیدگی و پیوند و نظام وارگی و شبکه‌ای بودن عوامل متعددی که در شیوه‌های زندگی یا اقلیم‌های زیستن انسان تأثیر می‌گذارند، به وجود آمده است.

انتهای پیام
captcha