کفن و دفن اموات مبتلا به کرونا مطابق شرع باشد
کد خبر: 3888322
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
حجت‌الاسلام نکونام:

کفن و دفن اموات مبتلا به کرونا مطابق شرع باشد

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: ما وظایفی نسبت به کفن و دفن اموات مبتلا به که برادران و خواهران دینی ما هستند، داریم و تکلیف شرعی را نمی‌توانیم زیرپا بگذاریم، لذا باید مطابق شرع مقدس این وظیفه را انجام بدهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری ۱۱ فروردین در نشست ائمه جمعه استان با مسئولین استانی و شهرستانی به صورت ویدئوکنفرانس، با تبریک اعیاد شعبانیه و با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: خداوند همان‌طور که در همه حوادث برکات قرار می‌دهد و هیچ حادثه‌ای در عالم بدون حکمت و هیچ بلیه‌ای از حکمت پروردگار دور نیست در این حادثه هم آن حکمت بالغه‌ای که حضرت حق مدنظر دارد که امیدواریم برکات آن را شاهد باشیم و ضایعات آن روز به روز کاسته شود و هر چه زودتر شاهد رفع شدن این بلیه باشیم.

وی در ادامه افزود: در سراسر کشور و استان، همه پای کار هستند که این نقطه قوت و برکت اسلام عزیز و نظام جمهوری اسلامی است که همه پای کار باشند که اگر غیر از این باشد، رفع بلیه اتفاق نخواهد افتاد.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: لازمه‌ رفع بلیه، همدلی و همراهی همه‌جانبه است، اگر احیاناً مواردی هم پیش بیاید که کسانی توجه لازم را نداشته باشند و اهمیت مسئله برای آن‌ها هنوز آن گونه که باید آشکار نشده باشد آن‌ها را هم حتماً باید با راهنمایی و تَحکّم و اِعمال ضوابط همراه کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان در خصوص ضرورت تشکیل این جلسه با حضور ائمه جمعه و مسئولان و پرداختن به بایدها و نبایدهای کرونا، گفت: متاسفانه وحشت‌ها و اضطراب‌های بی‌جا نباید به آن‌جایی بینجامد که عزیزی که بر اثر کروناجان‌باخته است بدون آداب شرعی و غسل و کفن، دفن شود این ترس همینطور نباید سبب شود میت را با لباس به خاک بسپاریم.

حجت‌الاسلام نکونام تاکید کرد: ما وظایفی نسبت به کفن و دفن این اموات که برادران و خواهران دینی ما هستند، داریم و تکلیف شرعی را نمی‌توانیم زیرپا بگذاریم، لذا باید مطابق شرع مقدس این وظیفه را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: کسی حق ندارد مانع انجام تکلیف شرعی و غسل و کفن بشود، طبق نظر متخصصان و متولیان بهداشت و درمان، انتقال ویروس از فرد فوت‌شده بر اثر کرونا صورت نمی‌گیرد و انتقال فقط از طریق نفس و دستگاه تنفس است و از طریق دیگری انتقال صورت نمی‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: ما موظف هستیم فردی را که بر اثر کرونا از دنیا رفته غسل بدهیم، در برخی موارد شرایط اقتضا می‌کند که به تیمم اکتفا شود اما آنچه امروز می‌بینیم اقتضای تیمم هم لازم نیست، لذا باید امکانات اعم از لباس و پوشش لازم و مواد بهداشتی و افراد آموزش‌دیده، فراهم شود.

وی گفت: روحانیون و گروه‌های جهادی برای انجام این وظیفه پای کار هستند، نمی‌توانیم عذر بیاوریم بنابراین همه مسئول هستیم، واجب است اما واجب کفایی است و برای عملی شدن این واجب کفایی همه مقدمات آن را باید فراهم کنیم.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: در جلسه دو روز گذشته قرار بر این شد که در همان شهری که میت فوت می‌کند، مقدمات غسل در همان‌جا فراهم شود و یک جایی از جمله غسالخانه قدیمی شهر یا یک اتاق ویژه برای این کار آماده شود، پس دست به دست هم بدهیم و این مقدمات را فراهم کرده و این عزیز را با احترام دفن کنیم.

نکونام گفت: ائمه محترم جمعه، فرمانداران، متولیان بهداشت، شهرداری‌ها و روحانیون همگی در همه مناطق با جدیت پای کار هستند و باید بیشتر پای کار بیایند.

وی اضافه کرد: هیچ‌کس در این جهت شرعاً نمی‌تواند منعی ایجاد کند هر کس منع ایجاد کند روز قیامت باید پاسخ بدهد و حق‌الناس است.

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: من به جد تقاضا می‌کنم در هیچ جا بی‌اعتنایی نسبت به این معنا صورت نگیرد، همه متولیان امر اعم از متولیان سردخانه‌ها که می‌خواهند میت را تحویل بدهند کارشان دقیق باشد و تفکیک شود.

امام جمعه شهرکرد در ادامه گفت: نسبت به این بلیه همان‌طور که قبلا هم عرض کردم مراقب باشیم هر چیز جای خودش باشد، دعا، صدقات، نذر قربانی، توسلات و نیز بهداشت و درمان فراموش نشود.

وی در پایان گفت: رعایت نکات در روز 13 فروردین و مسائلی دیگری که حتماً باید سختگیری شود تا اجتماع مردمی هیچ کجا نداشته باشیم، ضرورت دارد، لذا مسئولان و مردم در کنار هم به درستی کارها را انجام بدهند تا این مرحله به خوبی بگذرد و از عنایت‌های پروردگار هر چه بیشتر بهره‌مند شویم.

انتهای پیام
captcha