انواع حالات دعا و استجابت از سوی پروردگار + فیلم
کد خبر: 3886674
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
اساتید و معلمان قرآن همراه با پویش خانه‌های نورانی / 12

انواع حالات دعا و استجابت از سوی پروردگار + فیلم

جایگاه دعا در آموزه‌های دینی بالاست و نباید از آن غافل شد. تعابیر متفاوتی در احادیث و آیات از دعا شده است ازجمله دفع بلا و سلاح مؤمن. اما چند نوع دعا داریم؟

محمد خواجویبه گزارش ایکنا؛ عیدانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۹ اجرای طرح خانه‌های نورانی با همکاری دیگر نهادهای قرآنی و فرهنگی است. در قالب این طرح با همکاری ایکنا هر روز شاهد انتشار فایل تصویری از یکی از اساتید قرآنی کشورمان نیز خواهیم بود. این طرح از پویش #در_خانه_بمانیم حمایت می‌کند.

محمد خواجوی که سال‌ها به عنوان معلم و مدرس قرآن و مدیر امور قرآنی فعالیت داشته است، همچنان به برپایی جلسه آموزش قرآن اقدام می‌کند. وی در اجرای طرح خانه‌های نورانی شرکت کرد. در ذیل متن و فیلم دومین بخش سخنان وی منتشر شده است.

«بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها کشور درگیر شیوع ویروس کرونا است. امیدوارم درگذشتگان این بیماری مورد رحمت الهی قرار گیرند و خداوند به مبتلایان، شفای عاجل عنایت کند. ضرورت دارد این شرایط و حالات، مورد توجه همگان قرار گیرد و این تهدید به فرصت تبدیل شود.

یکی از این فرصت‌ها، پرداختن به موضوع دعا است. جایگاه دعا در آموزه‌های دینی مشخص است و نباید از آن غافل شد. تعابیر متفاوتی از دعا شامل دفع بلا، سلاح مؤمن بودن و غیره در احادیث و آیات آمده است. در ذیل به انواع حالات دعا و اشکال به اختصار می‌پردازم.

در آیه 55 سوره مبارکه اعراف، خداوند متعال می‌فرماید: ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ؛ خدای خود را به تضرع و زاری و نهانی (به صدای آهسته که به اخلاص نزدیک است) بخوانید (و از اندازه مگذرید) که خدا هرگز متجاوزان را دوست نمی‌دارد. با توجه به این آیه، اگر حرف واو، واو جمع باشد، یعنی تضرع و زاری مخفیانه باشد، اما اگر «واو» تنویع باشد هم می‌تواند به صورت تضرع باشد و هم تضرع در آن نباشد و مخفیانه باشد. برای توضیح این حالت تضرع در احادیث آمده است که اگر انسان، بخواهد دعا را در حالت تضرع داشته باشد، انگشت سبابه را به سمت راست و چپ حرکت دهد، همان طوری که در دعای ماه رجب از حالت دعای امام صادق (ع) نقل شده است که اینگونه عمل می‌کردند.

یکی دیگر از حالت دعا این است که انسان، دو دستش را به حالت قنوت در مقابل صورت بلند کند، به این حالت رقبة گفته می‌شود. در این حالت، انسان با امید و علاقه دعا می‌کند تا از طرف خداوند عنایتی شود.

نوع دیگر دعا، رهبت(خوف) است، به طوری که فرد، پشت دست‌هایش را به سمت صورت قرار دهد یعنی بر خلاف حالت قنوت و این به این معناست که انسان در برابر بخشش گناهانش، نگران است.

نوع دیگری از دعا که بر آن سفارش شده است، حالت تَبَتُّل است که در آیه 8 سوره مزمل خداوند فرمود: «تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتيلاً». معنی کلمه تبتل یعنی انقطاع. یعنی انسان از دنیا بریده و به سمت خداوند توجه می‌کند. حالت این نوع دعا به این شکل است که انسان انگشت سبابه را به سمت بالا و پایین می‌آورد. حضرت صدیقه کبری(س) را از این جهت بتول می‌نامند، که از دنیا بریده و به خدا توجه داشت.

ابتهال از دیگر انواع دعا است. بهل به معنای نفرین و لعنت بوده که اگر به باب مفاعله برود، معنی مباهله را گرفته و یعنی همدیگر را  نفرین کردن و اگر در باب تفعل قرار گیرد به هر دو معنی دعا کردن و نفرین کردن است. شکل حالت ابتهال این طور است که دست‌ها کامل به سمت آسمان کشیده می‌شود و آن ابتهال نیست تا اینکه اشک‌ها جاری شود.»


بیشتر بخوانید:


یادآوری می‌شود، طرح خانه‌های نورانی از سوی ستاد مقابله فرهنگی با کرونا مستقر در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدا تا انتهای فروردین‌ماه ۹۹ اجرا خواهد شد. در این طرح، برخی نهادها و مراکز مختلف قرآنی ازجمله ایکنا، شورای عالی قرآن، رادیو قرآن و... با معاونت همکاری خواهند داشت.

خانه های نورانی ایکنا

انتهای پیام
captcha