ورودی‌های استان فارس به‌شدت کنترل می‌شوند / اولویت حفاظت از كادر درمان
کد خبر: 3884476
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

ورودی‌های استان فارس به‌شدت کنترل می‌شوند / اولویت حفاظت از كادر درمان

استاندار فارس با تأكید بر اینكه در ایام نوروز پذیرای هیچ میهمانی نخواهیم بود، گفت:‌ ورودی‌های استان فارس و ورودی همه شهرستان‌ها را با جدیت و شدت کنترل می‌کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 20 اسفندماه در دیدار با با اعضای نظام پرستاری این استان با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مهار شیوع كرونا در این استان گفت:‌ ورودی‌های استان فارس و ورودی همه شهرستان‌ها با جدیت و شدت کنترل می‌کنیم.

وی افزود: در ایام نوروز در استان فارس پذیرای هیچ مهمانی نخواهیم بود و پس از پایان بحران کرونا با مهمان‌نوازی مردم استان از مهمانان استقبال خواهیم کرد.

رحیمی اظهار كرد: اگر امروز استان فارس به نسبت استان‌های همطراز از وضعیت بهتری برخوردار است به دلیل اقدامات و فعالیت‌هایی است که انجام شده است.

نماینده عالی دولت در فارس اضافه کرد: این بدان معنا نیست که در آینده پیک نخواهیم داشت، این پیک را نیز می‌توانیم داشته باشیم و به وجود بیاید و افزایش تعداد مبتلایان را هم داشته باشیم اما نهایت تلاش ما این است که این ویروس کنترل شود و مردم در یک آرامش مطلوب به زندگی خود ادامه دهند.

وی بیان كرد: از سوم اسفند جاری نخستین جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان تشکیل شد و به دنبال آن مدارس، نماز جمعه، مراکز سیاحتی، زیارتی و تفرجگاه‌ها تعطیل شدند که همه این اقدامات در کاهش گسترش ویروس در استان و شهر شیراز اثرگذار بود.

استاندار فارس گفت: از اقدامات خوب دیگر تجهیر بیمارستان علی اصغر(ع) با سه تخت فشار منفی و 130 تخت بستری و بیمارستان چمران به عنوان بیمارستان پشتیبان است و در ادامه بیمارستان بقیةالله(عج) نیز به امر پذیرش بیمارستان مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

9 مركز برای معاینه و تست اولیه مردم

رحیمی ادامه داد: در طی جلسات متعدد و نظرات کارشناسی که از دانشگاه علوم پزشکی گرفتیم 9 مرکز نیز برای انجام معاینه و تست اولیه به مردم معرفی شد تا از مراجعه بیماران به یک مرکز و تجمع در یک نقطه جلوگیری شود.

استاندار فارس اظهار كرد: با استفاده از ظرفیت پزشک خانواده و درگیر کردن آن‌ها نیز به شکلی که مشاوره‌های علمی لازم به شکل حضوری و غیر حضوری به مردم ارائه دهند.

وی با تأكید اینكه کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در روزهای ابتدایی مشهود بود، گفت: برای رفع این کمبودها واحدهای تولیدی جدیدی راه‌اندازی شده است و مشکلات آنان از قبیل مواد اولیه و سرمایه در گردش را رفع کرده‌ایم.

نماینده عالی دولت در استان فارس افزود: در همین راستا 13 کارخانه با تغییر خط تولید به ظرفیت تولید اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده اضافه شده‌اند.

وی ادامه داد: در زمینه مراقبت از افراد چند گروه باید مورد توجه ویژه قرار داشته باشند که کادر درمانی و بیماران زمینه‌ای مانند جانبازان شیمیایی و ریوی در این زمینه اولویت دارند.

رحیمی همچنین بر اثرگذار بودن نقش پرستاران در کنترل بیماری کرونا و آگاهی‌رسانی به شهروندان به واسطه ارتباطی که با مردم دارند، تأکید کرد و افزود: پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار دارند که باید ابتدا از آن‌ها محافظت شود چرا که آن‌ها باید به بیماران خدمات ارائه داده و جان آن‌ها را نجات دهند.

استاندار فارس با بیان اینکه پرستاران به‌عنوان کسانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند باید با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم را نسبت به خطرات موجود در این زمینه هوشیار کنند، گفت: در فضای مجازی مطالب اشتباهی ترویج می‌شود که مخاطبان را به گمراهی می‌اندازد و پرستاران می‌توانند با شفاف‌سازی مانع از به خطر افتادن جو روانی جامعه شوند.

رحیمی همچنین در دیدار با هیئت مدیره نظام پزشكی استان فارس نیز گفت: کادر پزشکی و درمانی با فداکاری و جان بر کف وارد عرصه مقابله با کرونا شدند و مردم حتماً قدرشناس خدمات این قشر خواهند بود؛ زیرا پزشکان سلامت خود را به خطر انداختند تا بتوانند سلامتی جامعه را تامین کنند.

وی با بیان اینكه به دلیل اقدامات انجام شده، امروز میزان مبتلایان ما نسبت به کشور کمتر است، گفت: فارس اولین استانی بود که مدارس، مهد کودک‌ها، نماز جمعه، زیارتگاه‌ها، مهمان‌سراها، هتل‌ها و اماکن اقامتی دولتی را تعطیل کرد.

ایجاد 10 خط تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده

نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه 10 خط جدید تولید مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده از 30 بهمن تا به امروز ایجاد شده است، ادامه داد: علاوه بر این، 10 مجموعه را نیز برای تولید ماسک فعال که با نظارت دانشگاه علوم پزشکی فارس در این زمینه فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: همه فعالیت‌های غیر ضروری در استان فارس لغو شده است تا در کنار جانفشانی کادر پزشکی و درک و همراهی مردم استان، این اقدامات نیز سبب کاهش و یا کنترل گسترش ویروس کرونا در سطح استان شود.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در زمینه پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، اقناع افکار عمومی است، گفت: کنترل ترددها از مبدا مهم و موثر است و مردم باید اهمیت این موضوع را متوجه شوند.

رحیمی با بیان اینکه تمام ورودی‌های استان فارس و شهرستان‌های استان به‌شدت کنترل می‌شوند، گفت: ما هیچ مشکلی برای اتخاذ تصمیمات شدید نداریم؛ اما با رعایت تمام شرایط و ضوابط و تکیه بر نظرات کارشناسان تصمیم خواهیم گرفت.

نماینده عالی دولت در استان فارس افزود: تمامی تصمیمات در زمینه مقابله با گسترش ویروس کرونا با نظر دانشگاه علوم پزشکی و مشورت کارشناسان انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم به جامعه پزشکی اعتماد دارند و سخن آنان را به عنوان متخصصان این موضوع می‌پذیرند، خواستار گفت‌وگوی رسانه‌ای پزشکان و متخصصان شد و گفت: با بیان واقعیت‌های علمی و اقدامات صورت گرفته به مردم آرامش دهید و  توصیه‌های لازم را به جامعه ارائه کنید.

استاندار فارس با بیان اینکه در زمینه ذخیره‌سازی کالاها و اقلام اساسی توصیه‌های لازم شده است، گفت: هیچ مشکلی در تهیه اقلام اساسی مردم نیست و در این زمینه، از تجارب دیگر کشورها هم استفاده می‌کنیم.

رحیمی گفت: برای مدیریت بحران گسترش کرونا در مورد اقشار کم درآمد، تصمیمات حمایتی در سطح استان گرفته شده است و در روزهای آینده این حمایت‌ها عملی خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس اظهار كرد: تشکیل و فعال‌سازی هیئت اندیشه‌ورز، کمیته روان‌شناسی با استفاده از اساتید دانشگاه شیراز و شورای فضای مجازی از جمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آسیب‌های ناشی از گسترش ویروس کرونا در سطح استان فارس است.

وی گفت: با هماهنگی تعزیرات حکومتی متخلفانی که کالاها و اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده مورد نیاز مردم را احتکارکرده‌اند شدیدترین برخورد قانونی صورت گرفته و هم‌اکنون چندین پرونده در این زمینه تشکیل شده و احکام برخی از آن‌ها نیز صادر شده است.

انتهای پیام
captcha