شروع خروج سربازان آمریکایی از افغانستان طی 10 روز آینده
کد خبر: 3882859
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

شروع خروج سربازان آمریکایی از افغانستان طی 10 روز آینده

وزیر دفاع آمریکا گفت: براساس توافقنامه صلح با طالبان، خروج سربازان آمریکایی از افغانستان باید تا 10 روز دیگر آغاز شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شبکه خبری «طلوع‌نیوز»، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه، 12 اسفند گفت: برای آغاز خروج نخستین  سربازان آمریکایی از افغانستان، به فرمانده کل نیروهای ایالات متحده در این کشور دستور داده است.

وی افزود: مطمئن نیست که آیا این روند آغاز شده است، ولی تأکید دارد که طی 10 روز پس از امضای توافقنامه صلح آمریکا با طالبان، باید این اقدام آغاز شود.

این توافقنامه روز شنبه از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و ملا غنی برادر، معاون سیاسی طالبان و فرد شماره دوم این گروه، در یک مراسم ویژه در حضور نمایند‌گان 30 کشور و نهادهای بین‌المللی در هتل شرایتون شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد.

به گفته اسپر، آمریکا با آغاز روند خروج می‌خواهد حسن نیت خود را نشان دهد. آمریکا هم اکنون حدود 13 هزار سرباز در افغانستان دارد که براساس توافقنامه صلح و  در جریان 135 روز، تعداد آنها به 8 هزار و 600 نفر کاهش خواهد یافت.

اسپر در این باره افزود: کاری که خواهیم کرد این است که تعداد نیروهایمان را به 8 هزار و 600 نفر خواهیم رساند و سپس این روند را متوقف خواهیم کرد. ما وضعیت را ارزیابی خواهیم کرد؛ نه فقط از نظر تکتیکی، بلکه بررسی می‌کنیم که آیا طرف‌ مقابل به تعهدات خود عمل می‌کند یا خیر؟

قرار است نیروهای باقی مانده آمریکا تا 9 ماه و نیم دیگر از افغانستان بیرون بروند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داد که ممکن است خشونت‌ها در افغانستان به صورت کامل پایان نیابد.

وی افزود: من، همه را به این نکته متوجه می‌کنم که فکر می‌کنند خشونت‌ها مانند گذشته روی خواهد داد؛ احتمالاً این گونه نخواهد بود و البته به صفر هم نخواهد رسید. ولی توافقنامه صلح یک گام به جلو است تا به گفت‌وگو میان افغان‌ها منجر شود.

اسپر مذاکرات میان افغان‌ها را به یک جاده طولانی و پرپیچ و خم تشبیه کرد و افزود: این مذاکرات دشوار خواهد بود. هفته‌ها و ماه‌ها را در برخواهد گرفت. این ماهیت چنین گفت‌وگوهایی است. ما نمی‌خواهیم از آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، هیجان‌زده شویم؛ ما فقط می‌خواهیم با هر موقعیتی رو به رو شویم و اطمینان حاصل کنیم که روی این مأموریت تمرکز داریم.

طالبان هر گفت‌وگویی با هیئت افغانی را پیش از رهایی پنج هزار زندانی این گروه رد کرده است.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز روز یکشنبه در نشستی خبری گفت: درباره رهایی پنج هزار زندانی طالب هیچ تعهدی وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha