راهکارهای معنوی برای دور ماندن از بلا
کد خبر: 3880981
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

راهکارهای معنوی برای دور ماندن از بلا

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با توجه به آیات و روایات در رابطه با راهکارهای معنوی برای در امان بودن از بلا، گفت: همانگونه که می‌گویند این دارو برای بهبود فلان بیماری مؤثر است به همین ترتیب می‌توان گفت دعا نیز برای درمان بیماری مؤثر است.

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محمدابراهیم حجت‌پناه، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه نگاهمان به دنیا باید نگاه وسیع و کلی باشد، بیان کرد: دنیا محل عبور است، در یک از برهه زمانی شایع شده بود که دنیا قرار است به پایان برسد و دلهره و استرسی در دل‌ها ایجاد شده بود اما اگر این چرخه را در نظر بگیریم که با تمام شدن دنیا همگان خواهند مرد و وارد دنیای جدیدی خواهند شد ترس و دلهره‌ای به وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: نگاه به دنیای دیگر در همگان وجود دارد و کسانی که این نگاه را داشته باشند به خود اجازه نمی‌دهند آرامش خود را با مسائل دنیوی به هم بزنند لذا مهم‌ترین چیزی که انسان در هر شرایطی به آن نیاز دارد آسایش است و غرب با همه جنایت‌های ممکن، حتی با حق و ناحق کردن حقوق دیگران این آسایش را برای خود تأمین می‌کند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه اظهار کرد: اما ما بالاتر از آسایش یعنی همان آرامش را لازم داریم و خداوند در آیه 28 سوره مبارکه رعد می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» که منظور همان اطمینان قلبی گمشده بشر در طول تاریخ است و این آرامش مخصوص مؤمنان است.

وی با اشاره به اینکه در نگاه ما به عالم خلقت، دنیا جایگاه خود را دارد، افزود: در آیات نیز به مزرعه بودن دنیا اشاره شده است همچنین خداوند در آیه 39 سوره مبارکه غافر می‌فرماید: «يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَإِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَار، ای قوم من! این زندگی دنیا فقط کالایی بی ارزش و زودگذر است، و بی تردید آخرت سرای همیشگی و پایدار است»، لذا زمانی که دید انسان نسبت به عالم تغییر کند آن زمان دنیا نیز جایگاه خود را پیدا می‌کند و دقت‌اش به آن سمتی که باید برود متمرکز می‌شود.

دنیا یک وسیله است

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه در نگاه ما دنیا یک وسیله است و به اندازه یک وسیله به آن اعتبار و ارزش می‌دهیم، تصریح کرد: البته این سخن بدان معنا نیست که نباید دنیا را آباد کرد زیرا با توجه به آیه 61 سوره مبارکه هود«هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا» با آباد کردن دنیا انسان نیز آباد می‌شود لذا نباید دنیا را رها کرد اما قدر و جایگاه آن را باید دانست.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان شهرکرد با اشاره به قوانین، معادلات و عوامل تأثیرگذار در دنیا، ادامه داد: علم پزشکی علم تجربی است و در این علم با آزمایش بر روی گونه‌های مختلف و تعداد فراوانی مشخص و در نتیجه کنار هم گذاشتن جزئیات سعی می‌کنند به یک نتیجه کلی برسند، قاعده علم پزشکی این است که شخصی که تجربه به دست می‌آورد تنها می‌تواند به صورت ایجابی صحبت کند که فلان عامل بر بهبودی فلان بیماری مؤثر است.

وی افزود: اما در علوم تجربی نمی‌توانیم سلبی و نفعی صحبت کنیم که متأسفانه به این نکته کمتر توجه می‌شود اما هیچ انسان عاقلی به خود اجازه نمی‌دهد که تنها به تجربیات بسنده کند و دیگر عوامل را نفی کند، لذا در عین سپاس از زحمات شبانه‌روزی تیم‌های پزشکی باید بگوییم که علاوه بر راهکارهای پزشکی راهکارهای دیگری نیز برای درمان بیماری‌ها می‌دانیم که طبق همین قاعده تجربی و ایجابی بودن ماجرا کسی نمی‌تواند این راهکارها را تکذیب کند.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه همانگونه که می‌توانید بگویید این دارو برای بیمار مؤثر است نمی‌توانید بگویید که دعا برای درمان بیماری مؤثر نیست، اظهار کرد: لذا طبق این قاعده باید گفت دعا و توجه به مسائل معنوی سفارش شده از طرف بزرگان نیز در درمان بیماری‌ها موثر است و همه دعاها تجربه شده‌اند که اگر در علوم تجربی قائل به تجربه باشیم در می‌یابیم که این دعاها بسیار مجرب است.

وی به یک تجربه در زمان گذشته که در کتاب «یک‌صد موضوع 500 داستان» نیز روایت شده اشاره کرد و ادامه داد: حدود 100 سال پیش در سامرا بیماری وبا همه‌گیر شده بود که میرزا محمدتقی شیرازی از علمای بزرگ زمان حکم می‌کند همگان تا 10 روز زیارت عاشورا خوانده و ثوابش را به نرجس خاتون هدیه کنند تا دفع بلا شود و با تداوم در خواندن این دعا، به مرور این آفت از آن دیار رخت بست لذا به جرأت می‌توان گفت دعا در دفع بیماری و بلا مؤثر است.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه معتقدان به خدا همه مسائل عالم را با خدا تحلیل می‌کنند و نقش خدا را در همه کارهایشان در نظر می‌گیرند، اظهار کرد: خدا را در همه عرصه‌ها و مسائل حتی در مسائل مادی به عنوان خالق حی و قیوم در نظر می‌گیریم.

حجت‌الاسلام حجت‌پناه با بیان اینکه هرچیزی در این عالم حتی دعا کردن نیز آدابی دارد، ادامه داد: باور تأثیرگذاری دعا و اعتقادات قوی مهم‌ترین عامل استجابت دعا است، مرحوم آیت‌الله بهجت در این رابطه فرمودند که «دارو بخورید سوره حمد را هم بخوانید» یعنی اینکه عوامل مادی و ظاهری و تمام تجهیزات پزشکی را برای پیشبرد عافیت خود استفاده کنیم اما هیچگاه از علت اصلی و علت‌العلل که اجازه شفاء از طریق دارو را نیز او صادر می‌کند، غافل نشویم.

وی با اشاره به اینکه روایات مختلفی از جمله اینکه «اگر با قرائت سوره حمد شفا حاصل نشد بدان که این بیماری اجل توست»، اظهار کرد: تأثیرگذاری سوره حمد برای شفای بیماری بسیار است که در روایات در رابطه با شفای تب امام حسین(ع) نیز آمده که حضرت زهرا(س) برای راه چاره نزد پدرشان می‌روند و حضرت می‌فرماید که «تمام سوره‌های قرآن غیر از سوره حمد داری حرف (فاء) هستند و هر (فاء) آفتی دارد و سپس حضرت ۴۰ بار سوره حمد را بر آبی خواندند و آب را به سرتا پای حسین(ع) متبرک کردند، لذا این سوره، سوره خالص و ناب برای مقابله با آفت‌ها است.

وی به آیه ۶۷ سوره اسراء « إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ» اشاره کرد و گفت: خداوند در این سوره می‌فرماید هر گاه انسان در سختی و اضطرار قرار گیرد همه گزینه‌ها غیر از خدا را فراموش می‌کند و به خدا پناه می‌برد حتی اگر در زبان به خدا اعتقاد نداشته باشد و همان امیدی که در دلش می‌ماند، همان خداوند است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرکرد با بیان اینکه آدمی فطرتش را می‌تواند پست کند اما نمی‌تواند آن را بکشد، ادامه داد: در عالم خلقت هیچ کس بی‌فطرت نیست اما برخی افراد فطرتشان را در زیر گناه و بدجنسی می‌پوشانند و گاهی با باد، طوفان و حتی با مرگ زنگارها کنار می‌رود و فطرت انسان پیدا می‌شود و برخی دیگر در کل زندگی‌شان خدا را در نظر می‌گیرند.

رعایت نکات معنوی در کنار نکات بهداشتی برای استجابت دعا

این حافظ کل قرآن با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها و اینکه در این مدت علاوه بر رعایت نکات بهداشتی و پزشکی، نکات معنوی که به تجربه ثابت شده‌اند نیز قابل استفاده هستند، تصریح کرد: دعا برای امام زمان (عج) یکی دیگر از عوامل استجابت دعاست زیرا اگر ما برای حضرت دعا کنیم حضرت نیز برای ما دعا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... نیز ویروس داریم داریم، ادامه داد: هر ویروس جسمی علائمی دارد که قابل مشاهده است اما ویروس‌های موجود در عرصه‌های دیگر قابل رویت نیستند انسان در دنیا که سیاره رنج است قرار دارد که خداوند با تجهیزات ساده سلامتی روحمان را تأمین می‌کند.

توجه به سلامت جسمانی؛ تکلیف الهی

حجت‌الاسلام حجت‌پناه اظهار کرد: خداوند خیلی ساده به ما می‌گوید اگر آب هست وضو بگیرید اگر نیست تیمم کنید، رو به سمت خاصی بایست و اگر شرایطش مقدور است لباستان پاک باشد و در حالت ایستاده، رکوع و سجده ذکر بگو و خداوند با همین نماز ساده سلامتی معنوی بنده را تأمین می‌کند و آماج بلا را دور نگه‌می‌دارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مساجد و مراکز فرهنگی پایگاه‌های درمانی هستند، گفت: انسان هرچه گرفتارتر باشد بیشتر باید در این مراکز معنوی مراجعه کند تا تحت نظر قرار گیرد و معالجه شود و حتی در این اماکن مذهبی قرنطینه شود، اما امروز عقل بشر تنها به آفت‌های جسمانی توجه می‌کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرکرد با بیان اینکه این شرایط امروز یقینٱ امتحان الهی است، افزود: یک پدیده اجتماعی ابعاد و سطوح مختلفی دارد و در همه ابعاد مختلف معتقدان، سطوح الهی محفوظ است و خدای مؤمن در همه حال مهربان است و برای معتقدان خود خیر می‌خواهد.

وی ادامه داد: این مسائل سبب رشد و ترقی ملت خواهد شد و تجربه‌ای برای ملت ماست که همه سهم خود را در بهره‌برداری از این تجربه ادا خواهند کرد و در پایان به امام زمان(عج) عرض می‌کنیم که ملت ما سرباز شما هستند لذا برایشان دعا کنید تا دچار آفت و آسیب نشوند و در سلامت کامل در رکاب شما شهید و شهید پرور باشند.

انتهای پیام
captcha