جای خالی دانشگاه علوم قرآنی در کاشان
کد خبر: 3877229
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

جای خالی دانشگاه علوم قرآنی در کاشان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره اوقاف کاشان گفت: در شهرستان کاشان با وجود مراکز آموزش عالی متنوع، جای دانشگاه علوم قرآنی خالی است و باید در این زمینه فکری شود.

جای خالی دانشگاه علوم قرآنی در کاشان

مسلم محمودزاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، طی گزارشی از فعالیت‌های قرآنی این سازمان در سال 98، اظهار کرد: برگزاری مسابقات قرآن کریم، محافل انس با قرآن، برپایی کلاس‌های حفظ و آیین‌های ترتیل خوانی قرآن و جلسات تفسیر قرآن کریم از جمله فعالیت‌های قرآنی این سازمان در سال جاری است.

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به‌عنوان مرجع رسمی برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطح کشور به‌شمار می‌رود؛ در این راستا همه ساله مسابقات قرآن کریم ویژه سنین بالای ۱۸سال را در سطح شهرستان کاشان برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف کاشان بیان کرد: به‌‌منظور افزایش حضور جامعه قرآنی در مسابقات، ایجاد انگیزه و شور و اشتیاق، وسیع‌تر شدن دامنه مسابقات در کل مناطق خصوصاً روستاها و بخش‌های مختلف، شناسایی چهره‌های قرآنی جدید، افزایش سطح داوری و جذب داوران جدید، به‌طور ابتکاری از سه سال قبل در این شهرستان، مسابقات منطقه‌ای قرآن کریم راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: در ابتدا منطقه مشهد اردهال و بخش نیاسر مشتمل بر تمامی روستاهای بخش مذکور با محوریت آستان مقدس علی‌بن‌باقر(ع) مشهد اردهال، میزبان مسابقات بود که با استقبال خوب افراد همراه شد. در سال اول حدود 500 نفر شرکت کردند که نفرات برتر در این مسابقات به مرحله شهرستانی راه یافتند. در سال‌های بعد، علاوه بر منطقه اردهال، مسابقات منطقه شمال کاشان شامل طاهرآباد، راوند، خزاق، سن سن و آب شیرین راه‌اندازی شد که در این سطح نیز ما شاهد استقبال خوب جامعه قرآنی بودیم.

رئیس اداره اوقاف کاشان با بیان این‌که قرار است طی سال‌های آینده علاوه بر این دو منطقه، نفرات برتر از تمامی سطح شهرستان ذیل تقسیم مناطق به چهار بخش برزک، قمصر، نیاسر و مرکزی به مسابقات مرحله شهرستانی راه پیدا کنند، بیان کرد: مرحله شهرستانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته‌های حفظ پنج، 10، 20 جزء و کل قرآن کریم، قرائت، ترتیل، اذان و دعاخوانی؛ مثل سال‌های قبل در کاشان برگزار شد که تعداد داوطلبان این مسابقات در سال جاری ۵۵۲ نفر بود. این در حالی است که در سال قبل ۳۷۵ نفر شرکت‌کننده داشتیم و این یعنی با افزایش 70 درصدی داوطلبان روبه‌رو بوده‌ایم.

محمودزاده ادامه داد: 25 درصد شرکت‌کنندگان را آقایان و 75 درصد دیگر را جامعه قرآنی بانوان تشکیل می‌دادند که در اینجا باید از حضور و استقبال بانوان، قدردانی کنم. در نهایت 45 نفر از فرهیختگان قرآنی کاشان به مرحله استانی مسابقات راه یافتند و شش رتبه چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم استان اصفهان به کاشان تعلق گرفت.

وی درباره سایر فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی، برپایی آیین‌های ترتیل‌خوانی قرآن کریم در بقاع متبرکه است که این برنامه طی سال جاری در ۲۵ بقعه متبرکه برگزار شد. اجرای این آیین به‌طور ویژه در آستان مقدس علی‌بن‌باقر‌(ع) مشهد اردهال با حضور قاریان برجسته کشوری و بین‌المللی و با پخش از شبکه‌‎های پنج سیما و اصفهان همراه بود. همچنین از ابتدای سال جاری تا‌کنون محافل انس با قرآن در بقاع متبرکه اجرا شده که به‌طور ویژه در دهه فجر، شش محفل قرآن برگزار خواهد شد و یا در حال برگزاری است.

رئیس سازمان اوقاف کاشان با اشاره به این‌که یکی دیگر از فعالیت‌ها، برپایی کلاس‌های رایگان طرح ملی حفظ قرآن کریم در بقاع متبرکه، مساجد و برخی مدارس است، گفت: این طرح نیز با حضور حدود یکصد مربی قرآن و میزبانی از حدود هزار قرآن‌آموز در حال اجراست.

کم‌ترین سهم موقوفات کاشان مربوط به وقف‌های قرآنی است

محمودزاده در پاسخ به این سؤال که بیشترین و کمترین سهم موقوفات در چه حوزه‌هایی است، گفت: بیشترین سهم نیت مذهبی موقوفات کاشان، روضه‌خوانی و کمترین آن قرآنی است. به نظر من یکی از مهم‌ترین راه‌های ترویج فرهنگ قرآن و عترت، مطمئناً وقف خواهد بود؛ چرا که عظمت برپایی مراسم سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) در حال حاضر به خاطر همین موقوفات است.

وی ادامه داد: بیشترین آمار وقف‌های مرتبط با روضه‌خوانی امام حسین(ع) نیز مربوط به آن زمانی است که حکومت طاغوت، قصد براندازی این مراسم را در ایران داشته است که مردم با وقف‌های خود به نیت روضه‌خوانی نه تنها با این اقدام ناپسند مقابله کردند، بلکه به حدی رسید که فرموده امام راحل مبنی بر اینکه «همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»، تداعی شد.

رئیس اداره اوقاف کاشان با اشاره به اینکه کاشان از قدیم‌الایام در زمینه قرآنی پیشتاز بوده و نتیجه آن کسب رتبه اول جهان اسلام در رشته حفظ کل قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی توسط حافظ گرانقدر این شهرستان یعنی «مصطفی اصفهانیان» است، افزود: این افتخار نتیجه تلاش‌های اساتید قرآنی کاشان و پشتکار ایشان است؛ لذا می‌طلبد که مردم و خیرین با توجه به ظرفیت عظیم این شهرستان در حفظ قرآن و نهج‌البلاغه اقدامی جدی داشته و موقوفاتی را تا ابد از خود بجا بگذارند.

محمود‌زاده گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه اداره اوقاف و امور خیریه به‌عنوان یکی از متولیان قرآنی کشور محسوب می‌شود، هیچ اعتبار دولتی برای فعالیت‌های قرآنی ندارد و تمامی امور قرآنی در حال اجرا از عواید همین موقوفات و یا مباحث فرهنگی بقاع متبرکه است که در نتیجه، وقف‌های قرآنی کمک زیادی به ترویج فرهنگ قرآن خواهد کرد.

وی به‌عنوان سخن پایانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در سطح کاشان مجتمع‌های آموزشی تخصصی قرآن کریم، دارالقرآن و مدارس قرآنی کمی وجود دارد و از طرفی با عنایت به ظرفیت عظیم شهرستان در مباحث قرآن و نهج‌البلاغه لازم است که واقفان در این راستا اقدامات جدی داشته باشند؛ چرا که در شهرستان کاشان با وجود مراکز آموزش عالی متنوع، جای دانشگاه علوم قرآنی خالی است و باید فکری جدی در این خصوص صورت پذیرد که این اقدام مطمئناً با کمک خیران و مسئولان، سبب ترویج و رونق مباحث قرآنی در کاشان و سطح استان خواهد شد.

انتهای پیام
captcha