اسدالله مجدزاده، قاری و استاد پیشکسوت قرآنی چهارمحالوبختیاری، یکی از مبارزان انقلابی استان است که فعالیتهای انقلابی و قرآنی وی منشأ خدمات بسیاری به انقلاب اسلامی بوده است، این قرآنی انقلابی در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، فعالیتهای مبارزاتی فراوانی را به ویژه در تهیه اعلامیهها و نوارهای سخنرانی امام خمینی(ره) و تکثیر و توزیع آن به صورت شبنامه در منازل شهرکردیها و نیز ساماندهی نیروهای انقلابی استان و برپایی تظاهرات و اجتماعات ضد رژیم پهلوی در کارنامه مبارزاتی خود دارد.
مجدزاده همچنین به عنوان استاد قرآن و رئیس پایگاه بسیج استان، در جریان دفاع مقدس با تربیت و اعزام نیروهای قرآنی به پشت جبههها برای آموزش قرآن به رزمندگان اسلام و نیز مبارزه گسترده علیه تحرکات گروهکهای منافق در نقاط مختلف کشور، خدمات شایانی را در عرصه دفاع مقدس و تثبیت انقلاب اسلامی داشته است.
این چهره قرآنی ممتاز کشور که بارها در محضر مقام معظم رهبری به تلاوت قرآن پرداخته، بیش از یک دهه ریاست دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان را بر عهده داشته است، به علاوه سالیان متمادی در مسئولیتهای مختلفی در نهادهای گوناگون انقلابی مانند آموزش و پرورش، شورای اسلامی شهرکرد، دادگاه، سپاه پاسداران، بسیج، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و چندین مأموریت فرهنگی و قرآنی به کشورهای مختلف منشأ خدمت به کشور بوده است اما در تمام این سالها کلاسهای قرآن خود را در فضاهای گوناگون اعم از مکتب قرآن، مدارس، دانشگاهها، ادارات و ... کنار نگذاشته است و به جرأت میتوان گفت تمام قرآنیان استان، با واسطه یا بیواسطه از محضر درس این استاد پیشکسوت بهرهمند شدهاند.
در نخستین روز از ایامالله دهه فجر، رسانه قرآنی ایکنا مصاحبهای را با این قرآنی انقلابی در استان ترتیب داده است، که در ادامه میخوانید.
اسدالله مجدزاده، فعال انقلابی و استاد پیشکسوت قرآنی در گفتوگو با ایکنا از چهارمحالوبختیاری با بیان اینکه کتاب انقلاب و قانون اساسی ما قرآن است، اظهار کرد: رأس تمام اعلامیههایی که امام راحل(ره) در دوران مبارزات در فرانسه و عراق صادر میکردند، مزین به آیهای از قرآن کریم بود، لذا محوریت انقلاب به رهبری امام(ره) قرآن است و ایشان قرآن را در این انقلاب عظیم الگو و سرلوحه کار قرار دادند، در واقع حرکت انقلاب از قرآن نشأت گرفته و اگر قرآن نبود، انقلاب اسلامی معنایی نداشت.
وی ادامه داد: در دوران مبارزات، بنده کارشناس کارخانه ذوب آهن در اصفهان بودم که نوارهای سخنرانی و اعلامیههای امام(ره) را از طریق انقلابیهای اصفهان دریافت میکردم و با کمک انقلابیهای شهرکرد، چاپ و تکثیر و به صورت شبنامه در منازل مردم توزیع میکردیم.
مکتب قرآن؛ نخستین تشکل قرآنی استان
مجدزاده با اشاره به تأسیس مکتب قرآن شهرکرد در سال ۱۳۵۲، تصریح کرد: البته به دلیل مخالفت دولت وقت، مکان ثابتی برای تشکیل کلاسهایم نداشتم و اغلب در مدرسه امامیه و در صورت فراهم نشدن شرایط، در منازل و به صورت مخفیانه به برگزاری کلاسهای قرآن میپرداختم و در کنار آموزش قرآن، درس ایثار و مبارزه با ظلم و ظالمپروری بر اساس آموزههای ناب این کتاب آسمانی را با شاگردانم تمرین میکردیم، ضمن اینکه گاه نیز پس از اقامه نماز در مسجد، دربهای مسجد را از بیم عناصر ساواک قفل میکردیم و جلسه قرآنی - سیاسی ما در مسجد برپا میشد.
این استاد پیشکسوت قرآنی در استان در پاسخ به پرسشی در خصوص فرایند آموزش قرآن در این جلسات، گفت: روند جلسات به این ترتیب بود که آیات برگزیدهای از قرآن کریم توسط قرآنآموزان تلاوت و نکات تجوید آن بیان میشد، سپس به تبیین و توضیح آیات میپرداختم و جلسه به مباحث سیاسی و انقلابی پیوند مییافت، این قرآنآموزان جوان و نوجوان در جرگه مبارزان انقلابی شهر بودند که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به سهم خود نقشآفزینی کردند، از جمله این افراد میتوان از مسعود داوری نام برد که نامی آشنا در عرصه قرآنی استان و کشور است.
مجدزاده تصریح کرد: در طلیعه ظهور انقلاب اسلامی کلاسهای قرآن بنده در مدرسه علمیه امامیه شهرکرد برگزار میشد، البته فضای چندان مناسبی در این مکان برای تشکیل کلاسهای پرتعداد وجود نداشت چرا که حجرهها بسیار کوچک بودند و به ناچار کلاس را در حمامی که در ساختمان مدرسه وجود داشت تشکیل میدادیم، محیطی نمدار که آب از سقف و دیوارها چکه میکرد، این مکان در ظاهر به تشکیل کلاس قرآن اختصاص داشت اما در واقع محل تجمع و ساماندهی نیروهای انقلابی استان و برنامهریزی برای انجام فعالیتهای بچههای انقلاب بود که همگی در کلاس بنده حضور داشتند.
وی افزود: نظیر این کار را شهید رحمان استکی، نماینده استان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و از شهدای حادثه انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰، در فرخشهر و شهرکرد انجام میداد و به حق این شهید بزرگوار از استوانههای انقلاب و اسلام بود.
فعالیتهای قرآنی در اوج تظاهرات ضد پهلوی
وی با اشاره به اوجگیری تظاهرات مردم در شهرهای مختلف ایران در سال ۵۷، بیان کرد: در این ماهها که منجر به پیروزی انقلاب در بهمنماه شد، کلاسهای قرآن و فعالیتهای مبارزاتی ما نیز در مدرسه امامیه اوج گرفته بود و از صبح تا نیمههای شب این فعالیتها زیر لوای قرآن کریم ادامه داشت، قرآنآموزان علاوه بر فراگیری قرآن و مباحث و جلسات قرآنی، آموزشهای رزمی و دفاع شخصی را نیز میگذراندند تا در صورت افتادن به چنگال نیروهای ساواک توان دفاع از خود را داشته باشند.
این قرآنی انقلابی در ادامه با تشریح ماجرای درگیری با نیروهای امنیتی رژیم که منجر به پروندهسازی علیه وی و تعیین حکم اعدام شد، گفت: پس از این ماجرا بنده یک ماه در اصفهان پنهان بودم اما با اوجگیری تظاهرات در یکی دو ماه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و از هم پاشیدن شاکله نظامی و سیاسی رژیم پهلوی، به شهرکرد بازگشتم و به فعالیتهای قرآنی و مبارزاتی ادامه دادم.
سرنگونی مجسمه شاه در شهرکرد در دیماه 57
وی با اشاره به ماجرای پایین کشیدن مجسمه شاه در میدان مجسمه شهرکرد، میدان انقلاب کنونی، در تاریخ ۱۷ دیماه سال ۵۷، بیان کرد: برنامهریزی و ساماندهی تظاهرات برعهده بنده و شهیدان رحمان استکی و بهروز رئیسی بود و حرکت مردم از مدرسه امامیه به سمت میدان آغاز شد که خوشبختانه با کش و قوس فروان و به وسیله یک کامیون موفق شدیم مجسمه را سرنگون کنیم، ضمن اینکه این حرکت متهورانه مردم انقلابی بر اساس برنامهریزی قبلی، به حرکت به سمت مقر ساواک در میدان بسیج کنونی، پیوند خورد.
مجدزاده افزود: سیل عظیم پانزده هزارنفری مردم پس از پایین کشیدن مجسمه شاه به حالت دو به سمت مقر ساواک حرکت کرد اما نیروهای ساواک پیش از متواری شدن، تمام اسناد و مدارک را در یک اتاق ریخته و آتش زده بودند و وقتی به آنجا رسیدیم اسناد در حال سوختن بودند که چند برگ سند مربوط به جاسوسی و دستگاههای شکنجه و لباسهای خونی به دست ما افتاد و به دادگاه انقلاب تحویل داده شد، ضمن اینکه تعداد زیادی نجالبلاغه از این مقر به دست آمد که نشان میداد ساواک تا چه اندازه از این کتاب واهمه داشت.
ساماندهی تظاهرات تحت لوای قرآن
چهره برگزیده قرآنی کشور با اشاره به حوادث ۲۱ بهمنماه ۵۷ در شهرکرد، گفت: در این روز تا ساعت ۲ و موعد اخبار رادیو، کلاس قرآن بنده در مدرسه امامیه ادامه داشت و طبق معمولِ هر روز دقایقی درس را رها کردم تا به اتفاق شاگردان اخبار را دنبال کنیم که خوشبختانه اخبار خوشحالکننده بود چرا که در تهران مردم انفلابی پادگانها را تصرف و نظامیان را خلع سلاح کرده بودند، در پی خوشحالی و تکبیر و صلوات، بنده و شاگردانم قرآن را در یک سینی و در پیشانی جمعیت قرار دادیم و سیل جمعیت قرآنآموزان نیز تکبیرگویان به سمت مسجد صاحبالزمان(عج) راه افتاد، در مسیر حرکتمان هزاران شهرکردی به ما پیوست و جمعیت عظیمی از تظاهرکنندگان پشت سر قرآن این مسیر را طی کردند.
گرایش چشمگیر مردم به قرآن پس از پیروزی انقلاب
مجدزاده با تأکید بر اینکه گرایش به قرآن بعد از شکلگیری انقلاب بسیار چشمگیر بود، افزود: سیل عظیم جمعیت به سمت مکتب قرآن که در آن زمان تنها تشکل قرآنی و برخاسته از دل انقلاب در استان بود، سرازیر شدند و بنده شبانهروز وقتم را برای آموزش قرآن در این مکان صرف میکردم به طوری که در طول روز فرصت یک ساعت برگشت به خانه و استراحت نداشتم، ضمن اینکه پس از پیروزی انقلاب تابلوی مکتب قرآن رسماً بر سر در امور تربیتی شهرکرد نصب شد و روزانه پذیرای بیش از ۲۰۰ قرآنآموز در قالب هشت کلاس بود که بنده و همکارانم اداره میکردیم، در آن دوران، مسئولان سپاه استان تمام فرماندهان بسیج را از میان نیروهای مکتب قرآن انتخاب کردند چرا که فقط به این نیروهای قرآنی اطمینان کامل داشتند.
وی با اشاره به تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۶۰، گفت: با تأسیس این سازمان، فعالیتهای آموزشی بنده نیز حدت و شدت بیشتری گرفت که سازمان تبلیغات استان امور مربوط به ساماندهی و ایاب و ذهاب قرآنآموزان را بر عهده داشت، در عین حال در سالهای ابتدایی انقلاب بنده به عنوان فرمانده پایگاه بسیج شهرکرد، به مأموریتهای فراوانی برای مبارزه با گروهکهای ضد انقلاب رفتم که این موضوع نیز داستانهای مفصلی دارد.
این فعال با سابقه قرآنی بیان کرد: در سال ۵۹ و با آغاز جنگ تحمیلی، مأموریت جدید بنده که آموزش قرآن و مبانی آن به رزمندگان بود، آغاز شد و مکتب قرآن محل تربیت و اعزام نیروهای قرآنی به سپاه قمر بنیهاشم(ع) در شوشتر بود که برای آموزش قرآن به رزمندگان و پرورش روحیه ایثار و مقاومت مبتنی بر مبانی ناب این کتاب آسمانی، به آنجا اعزام میشدند، مکتب قرآن شهرکرد در طول جنگ تحمیلی ۱۷ شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.
تشریح وضعیت قرآن در جامعه امروز
مجدزاده در تشریح وضعیت امروز جامعه در مقایسه با دوران اوایل انقلاب، یادآوری کرد: از زمانی که سوت و کف جای صلواتها را در برخی مراسم و مجالس ما گرفت و توجه به حجاب در میان جوانان رنگ باخت، گرایش به قرآن نیز رفته رفته کمتر شد تا به امروز میرسیم که اقبالی در حد شأن قرآن به این کتاب الهی، نه در میان مسئولان و مدیران و نه در میان مردم، وجود ندارد.
وی افزود: امروز خبری از کلاسهای ۲۰۰ نفره مکتب قرآن نیست و این مکان به دلیل عدم وجود قرآنآموز کاملاً سوت و کور شده است، این عدم رونق در سایر مؤسسات و تشکلهای قرآنی نیز مشاهده میشود و شاید به زحمت بتوان یک کلاس بالای ۲۰ نفر قرآنآموز در شهر یافت، اگر هم اقبالی به فراگیری قرآن میبینیم بیشتر از جانب کسانی است که به دنبال کسب امتیاز یا ارتقای شغلی یا تحصیلی از طریق کسب گواهینامه قرآن هستند و به ندرت افرادی با اعتقاد قلبی و علاقه به فراگیری قرآن دیده میشود.
مجدزاده تصریح کرد: تا زمانی که مردم به مسئولان اطمینان داشتند و مسئولان و مدیران در کلاسهای قرآن زانو بر زمین میزدند و در کنار کارمندانشان قرآن میآموختند، توجه به قرآن نیز در میان مردم موج میزد اما از وقتی که پُست و مقام اهمیت یافت و هر کسی برای به دست آوردن آن از دیگری پیشی گرفت، قرآن از صحنه خارج شد و اتاقهای قرآنی ادارات که به جلسات قرآنی مدیران و کارمندان اختصاص داشتند، برچیده شد.
لزوم گردآوری مردم با کار قرآنی
این قرآنی انقلابی ادامه داد: در این اوضاع، وقایعی نظیر شهادت سردار دلاور اسلام شهید سلیمانی میتواند مردم را گرد ارزشهای مشترک جمع کند و دوباره شور و حال انقلابی به جامعه ببخشد، که اگر با تمام وجود و توان کار قرآنی انجام شود میتوان این سیل جمعیت را که به برکت خون شهید گرد هم آمده است، همچنان حفظ کرد و جامعه انقلابی را از آفتها و تهدیدها مصون نگه داشت.
مجدزاده با انتقاد از شرایط موجود و عدم اقبال عمومی به قرآن و قرآنیان، بیان کرد: مشاهده عدم توجه و اولویتبخشی به قرآن در میان مسئولان و مردم برای امثال بنده و دلسوزان انقلاب که سختیها و مشقات شکلگیری و تثبیت انقلاب اسلامی را شاهد بودیم و در برههای از زمان نیز شور و شوق عظیم مردم و جذب آنان به مبانی قرآن و اسلام را مشاهده کردهایم، بسیار سخت و جانفرسا است، امروز ما قرآنیان انقلابی محلی از اعراب نداریم بلکه در حاشیه قرار گرفتهایم و تنها در ایام دهه فجر سراغی از ما گرفته میشود تا در این یا آن برنامه شرکت کنیم.
این پیشکسوت قرآنی با اشاره به اینکه بارها در محضر مقام معظم رهبری تلاوت داشته و مورد توجه و تقدیرشان قرار گرفته است، گفت: از جمله در خردادماه سال ۶۴ در جلسه شورای اداری استانداری استان، ایشان فرمودند: «این آیهای که حالا این برادر عزیزمان (مجدزاده) که چقدر هم خوب قرآن میخوانند، آفرین بر شما که هم قرائت قرآنتان صحیح بود و هم بسیار خوش لحن بود و قدر این قرآن خواندن را هم بدانید، و این را در پرانتز بگویم که اگر میخواهید آقایان اهل علم مخصوصاً این مردم پابند به قرآن همیشه بمانند و معارف قرآن به آنان منتقل شود، این کار، کار یک روز و دو روز نیست، کار درازمدت است اولش این است که همه یاد بگیرند قرآن را خوب بخوانند که البته من دیدم در شهرکرد ایشان یک قاری هستند که قرائتشان خوب است و لحنشان هم خیلی خوب است و در آیاتی که ایشان خواندند این تکه مصداق حال نظام جمهوری اسلامی ایران است «وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّار».
این پیشکسوت قرآنی استان در پایان گفت: امروز وضعیت توجه به قرآن کریم چندان مطلوب نیست، از کلاسهای قرآن روز به روز کاسته میشود، مدیران ارشد و مسئولان و کارمندان ادارات توجهی به فراگیری قرآن ندارند، مؤسسات قرآنی در آستانه تعطیلی قرار دارند، دانشآموزان و دانشجویان اقبالی به قرآن ندارند و کاری برایشان انجام نمیشود، کلاسهای ۲۰۰ نفره جای خود را به کلاسهای کمتر از ۲۰ نفره دادهاند، تنها کتابی که توانسته و میتواند پایههای انقلاب اسلامی را مستحکم کند قرآن است چرا که بر اساس فطرت بشری سخن میگوید و اگر خوب تبیین و تفسیر شود، قطعاً مخاطب را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
انتهای پیام