طرح‌های قرآنی مدارس ابتدایی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3875178
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
محمدی تشریح کرد:

طرح‌های قرآنی مدارس ابتدایی چهارمحال‌وبختیاری

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: اجرای «طرح ۳۳ روزه»، جشن شکرگزاری کسب مهارت روخوانی قرآن در مقطع سوم ابتدایی، اجرای طرح «ارتقای آموزش قرآن»، «طرح انس با قرآن» در دوران پیش‌دبستانی، طرح «در محضر قرآن» ویژه معلمان و ... از جمله طرح‌های قرآنی مدارس ابتدایی استان هستند.

محمد محمدی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش‌وپرورش چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با وضعیت آموزش قرآن در مقطع ابتدایی، بیان کرد: در شش پایه دوره ابتدایی شش کتاب قرآن تدریس می‌شود و در همه پایه‌ها به غیر از پایه اول ابتدایی، سه ساعت در هفته به آموزش قرآن اختصاص دارد، یعنی در هر پنج پایه در هفته سه ساعت قرآن آموزش داده می‌شود که با مجوع دو ساعت آموزشی قرآن در پایه اول، در طول یک هفته در هر مدرسه ۱۷ ساعت آموزش قرآن به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که این رقم در طول یک سال عدد قابل توجهی می‌شود.

وی با بیان اینکه دو برنامه اساسی انس با قرآن و آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن در مدارس ابتدایی اجرا می‌شود، ادامه داد: رسالت معاونت آموزش ابتدایی استان، انس دانش‌آموزان با قرآن و آموزش روخوانی و روانخوانی به آنان است.

محمدی اظهار کرد: در زمینه انس با قرآن چند برنامه شاخص از جمله، جشن سراسری آغاز آموزش قرآن در مهرماه اجرا می‌شود که با حضور اولیا، روحانیان محل و قاریان برجسته استانی برگزار می‌شود، در این جشن باشکوه و فضای شاد، یک جلد قرآن به هر کدام از دانش‌آموزان هدیه و اولین درس در آن روز آموزش داده می‌شود، بیشترین جهت‌گیری در مرحله انس با قرآن دانش‌آموزان همانا آموزش قصه‌ها و داستان‌های قرآنی و ارائه بیان زیبا از داستان‌های قرآنی است.

جشن شکرگزاریِ کسب مهارت روخوانی قرآن

معاون آموزش ابتدایی استان به اجرای جشن شکرگزاریِ کسب مهارت روخوانی قرآن در پایان سال تحصیلی پایه سوم اشاره کرد و گفت: در این جشن، دانش‌آموز در حضور اولیا و روحانیان به تلاوت قرآن می‌پردازد که برای تشویق دانش آموز برنامه مفیدی است.

«طرح ارتقای آموزش قرآن»

وی با اشاره به رسالت دوم این اداره‌کل یعنی آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن به دانش‌آموزان، بیان کرد: شیوه آموزش درس قرآن با دیگر دروس متفاوت و نقطه اوج این تغییر در پایه سوم ابتدایی مشهود است، یعنی زمانی که دانش‌آموزان تا پایه دوم نشانه‌ها، صامت و مصوت‌ها را یاد گرفته‌اند و آماده ارتقای آموزش قرآن هستند، در پایه سوم این ارتقاء را با سه برنامه دریافت می‌کنند.

«طرح آموزشی ۳۳روزه»

وی افزود: در ماه اول سال تحصیلی یعنی مهر ماه، دانش‌آموزان مقطع سوم سه ساعت در هفته به فراگیری قرآن می‌پردازند که بیشتر بحث آموزشی در این ماه به موضوع نماز و ذکرهای نماز اختصاص دارد، همچنین از ابتدای آبان‌ماه و طی ۳۳ روز، دانش‌آموزان به صورت روزانه به فراگیری قرآن مشغول می‌شوند و دلیل موفقیت در این طرح، عدم وقفه در این دوره است.

محمدی اظهار کرد: محتوای آموزشی این طرح مشخص است و مهارت روخوانی دانش آموزان در این دوره تغییر می‌کند و بعد از آن آموزش به روال قبل برمی‌گردد، معلمان این طرح آموزش‌های لازم را دیده‌اند و این طرح دارای لوح فشرده، نوار و ابزارهای آموزشی خاص خود است، همچنین در این طرح معلم اجازه تصیح اشکالات کار دانش‌آموزان را ندارد و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند که اشتباهات خودشان را تصحیح کنند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه این طرح حدود پنج سال است که در مدارس اجرا می‌شود، تصریح کرد: ناظران و مربیان اداره نیز در مدارس حاضر می‌شوند تا اگر اشکالی در کار مربی یا مدرسه وجود دارد، مشکلات را حل کنند، این طرح ۳۳ روزه یکی از بهترین برنامه‌های اداره‌کل آموزش و پرورش در زمینه قرآن است که دانش‌آموزان در این دوره تا ۸۰ درصد، مهارت روخوانی را یاد می‌گیرند.

طرح «در محضر قرآن ویژه معلمان»

وی با بیان اینکه طرح «در محضر قرآن» ویژه معلمان است، بیان کرد: معلمانی که علاقمند باشند اطلاعات قرآنی خود را بالا ببرند در این دوره به صورت داوطلبانه شرکت می‌کنند و روزانه یک یا نیمی از یک صفحه قرآن را تلاوت می‌کنند، شرکت در این طرح علاوه بر اینکه اطلاعات قرآنی مربی را افزایش می‌دهد در آموزش قرآن به دانش آموزان نیز تأثیرگذار است، معلمانی که در این طرح شرکت می‌کنند در طول سال، یک جلسه در ماه تشکیل می‌دهند و ایرادات خود را رفع می‌کنند، ضمن اینکه آموخته‌ها و تجربیات قرآنی خود را در اختیار یکدیگر می‌گذارند.

اجرای روش تلفیقی در مدارس ابتدایی

محمدی در رابطه با عدم استفاده از معلم متخصص قرآنی در مدارس ابتدایی، اظهار کرد: در زمینه آموزش قرآن، سیاست آموزش و پرورش بر تدریس درس قرآن توسط معلم پایه مبتنی است زیرا معلم ابتدایی که دروس پایه را تدریس می‌کند بر سطح علمی دانش‌آموزان آگاه است و متناسب با آن، قرآن را به آنان آموزش می‌دهد، درواقع دانش‌آموز برای فراگیری قرآن باید تعداد مشخصی از حروف الفبای فارسی را آموخته باشد، لذا معلم پایه درس قرآن را به گونه‌ای آموزش می‌دهد که به آموزش و یادگیری درس فارسی نیز کمک کند، ضمن اینکه دروس فارسی را به نحوی آموزش می‌دهد که کمکی برای تدریس قرآن باشد، به این شیوه آموزشی، «روش تلفیقی» می‌گویند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان دوره ابتدایی با معلم پایه مأنوس‌تر هستند، لذا حرف‌شنوی کمتری از معلمان دیگر دارند، زیرا معلم پایه تأثیر عمیقی بر شخصیت‌ دانش‌آموزان دارد و کودکان او را بیشتر دوست دارند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان تصریح کرد: برنامه‌های درسی مدارس یک برنامه یکپارچه است که این برنامه یکپارچه نیاز به متولی دارد و چه کسی بهتر از مربی پایه می‌تواند متولی این برنامه باشد؟

وی در رابطه با تربیت قاریان و حافظان قرآن در مقطع ابتدایی، بیان کرد: این اداره‌کل در دوره ابتدایی متولی آموزش عمومی است و بر ارتقای سطح روخوانی و روانخوانی دانش‌آموزان تمرکز می‌کند که می‌توان گفت تا ۸۰ درصد به تسهیل تلاوت قرآن برای کودکان کمک می‌کند، در دوره متوسطه دانش‌آموز با استفاده از آموزش مدارس، خانه‌های قرآن و مؤسسات قرآنی می‌توانند رشته‌های گوناگون قرآن را دنبال کنند.

۱۷ ساعت آموزش قرآن در هفته

محمدی با اشاره به اینکه آموزش تخصصی قرآن وظیفه آموزش ابتدایی نیست، ادامه داد: ترتیل، تجوید و قرائت‌های مختلف در دوره‌‌های بالاتر آموزش داده می‌شود، درخشش قرآنی دانش‌آموزان در آموزش و پرورش بی‌نظیر است و اینکه ۱۰۵ هزار دانش‌آموز ابتدایی در یک هفته ۱۷ ساعت قرآن آموزش می‌بینند یکی از این درخشش‌های قرآنی است که قابل قیاس با ساعات آموزشی در مؤسسات قرآنی نیست.

وی در رابطه با آموزش معلمان گفت: معلمان قبل از آغاز سال تحصیلی باید دوره‌های آموزشی را بگذارند که یکی از این دوره‌ها ارتقای آموزش قرآن است و اگر این دوره‌ها را نگذرانند، اجازه تدریس در مدارس به آن‌ها داده نمی‌شود، همچنین نحوه استفاده از ابزارهای آموزشی را فرا می‌گیرند، ضمن اینکه معلمان قرآن به صورت سالانه ارزیابی می‌شوند و معلمان برگزیده در امر آموزش قرآن، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

محمدی در رابطه با استفاده از قاریان برجسته در مدارس اظهار کرد: در جشن‌های قرآنی مدارس از حضور قاریان برجسته استانی استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای خدمت به قرآن با تمام وجود به صحنه آمده‌ایم زیرا اعتقاد داریم که اگر خداوند در این زمینه کمترین توجه را به ما داشته باشد برایمان کافی است، اگر در دوره ابتدایی بر انس با قرآن تمرکز کنیم، روش‌های تدریس جذاب آموزش قرآن را به معلمان آموزش دهیم، ساعات قرآن را به ساعت دلچسب برای دانش آموزان تبدیل کنیم و همه مؤسسات قرآنی بر روی انس با قرآن دانش‌آموزان تمرکز کنند، این کار خدایی منطبق با فطرت، بر ذهن و جان دانش‌آموزان تأثیر مستقیم خواهد داشت.

طرح «انس با قرآن در دوره پیش دبستانی»

محمدی در پایان از طرح «انس با قرآن در دوران پیش دبستانی» نام برد و گفت: این طرح در پیش‌دبستانی‌های سراسر استان توسط معلمان آموزش دیده اجرا می‌شود، محتوای آموزشی این طرح کتاب «زمزمه‌های آسمانی» است که قرآن را در قالب نقاشی، تصویر و داستان در ذهن و دل کودکان نهادینه می‌کند که اگر این مطالب در کودکی در ذهن فرزندان نقش بندد، مشکلات به خودی خود پایان می‌پذیرند.

انتهای پیام
captcha