حافظ و قاری بودن از فرد نخبه قرآنی نمی‌سازد
کد خبر: 3859903
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
نخبه‌پروری قرآنی/۶

حافظ و قاری بودن از فرد نخبه قرآنی نمی‌سازد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با ارائه تعریفی از نخبه قرآنی، گفت: نخبه قرآنی فردی برجسته و توانمند و مسلط به تمامی اصول و قواعد قرآنی است که با ظرایفِ تفسیر و مفهوم قرآن آشنا باشد. بنابراین صرفِ حافظ یا قاری بودن، نمی‌تواند از فرد یک نخبه قرآنی بسازد.

حافظ و قاری بودن از فرد نخبه قرآنی نمی‌سازدآموزش عمومی قرآن در سطح جامعه اسلامی وظیفه مهمی است که تمامی نهادها باید آن‌را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند، چرا که بر اساس آموزه‌های دینی، تنها راه سعادت فرد و جامعه در گرو عمل به دستورات قرآن است.
در میان نهادهای فعال در کشور، بیشترین انتظارات در زمینه آموزش عمومی قرآن متوجه آموزش و پرورش است، زیرا این نهاد متولی امر تعلیم و تربیت در جامعه است و این ذهنیت به طور ناخودآگاه وجود دارد که دستیابی به هدف آموزش عمومی قرآن بیش از همه بر عهده آموزش و پرورش باشد. در همین خصوص ایکنا چهارمحال و بختیاری، مصاحبه‌ای با فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

قائد امینی در تبیین زیرساخت‌ها، فضاها و فرصت‌های مدارس برای دانش‌آموزان در راستای شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی، اظهار کرد: ساختار اجرایی فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش بر اساس مصوبات جلسات وزارتی و مطابق با مواد منشور توسعه فرهنگ قرآنی و شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود. بر این مبنا، برش‌های استانی و شاخص‌های هدفمند فعالیت‌ها که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درج شده است در اکثر مدارس اجرایی می‌شوند.

قائدامینی با اشاره به وجود نیروی انسانی توانمند متعهد و دلسوز در مدارس، بیان کرد: این همکاران در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان مستعد را شناسایی و به دارالقرآن‌های شهرستان مناطق ارجاع می‌دهند، ضمن اینکه مسابقات قرآن در چهار سطح آموزشگاهی، شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود.همکاران فرهنگی در دارالقرآن‌ها و مدارس با استفاده از نرم‌افزار، لوح فشرده و کتابچه‌های آموزشی نسبت به آموزش قرآن به دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.

نخبه قرآنی کیست؟

قائدامینی با ارائه تعریفی از نخبه قرآنی، گفت: نخبه قرآنی فردی برجسته و توانمند و مسلط به تمامی اصول و قواعد قرآنی است که با ظرایفِ تفسیر و مفهوم قرآن آشنا باشد، بنابراین صرفِ حافظ یا قاری بودن نمی‌تواند از فرد یک نخبه قرآنی بسازد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مدرسه می‌تواند محل تربیت نخبه قرآنی باشد، بیان کرد: با استناد به تقسیم کار مندرج در منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور، آموزش عمومی قرآن به آموزش و پرورش و آموزش‌های تخصصی به وزارت علوم واگذار شده است، بنابراین پرورش نخبه‌های قرآنی قاعدتاً باید در دانشگاه‌ها انجام گیرد، هرچند تعداد نخبه‌های قرآنی در میان دانش‌آموزان و فرهنگیان رقم قابل توجهی است.

اقدامات انجام شده برای شناسایی استعدادها

قائدامینی تأکید کرد: در آموزش و پرورش این امکان وجود دارد که در راستای تقویت مباحث دینی دانش‌آموزان و اولیا، بر اساس قوانین و مقررات از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود که با بهره‌گیری از شرایط و امکانات موجود در مدارس و همکاران فرهنگی و با توجه به تعامل خوبی که آموزش و پرورش با سایر نهادها و ادارات از قبیل سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه، دفاتر ائمه جمعه و ... دارد، این امکان فراهم می‌شود که اقدامات در دارالقرآن‌ها مدارس و کانون‌های تربیتی و مراکز علمی و آموزشی تحت پوشش برای دستیابی به اهداف، در دستور کار باشد. برگزاری مسابقات قرآن آموزش و پرورش در چهار سطح، در شناسایی و پرورش استعداد قرآنی دانش‌آموزان نمونه‌ای از این اقدامات است، ضمن اینکه آموزش و پرورش از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود طبق مقررات و قوانین جهت ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی استفاده می‌کند.

قائدامینی در پاسخ به موضوع تخصصی نبودن آموزش قرآن در دوران ابتدایی و عدم بهره‌گیری از نیروی متخصص تربیت‌یافته، بیان کرد: آنچه در 10 سال اخیر در خصوص آموزش قرآن در دوره ابتدایی صورت گرفته یک حرکت ماندگار و ارزشمند است، در دوره ابتدایی برنامه ارتقای آموزش قرآن که در نوع آموزش و روش تدریس معلمان این درس تحول ایجاد کرده، در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید کرد: به جرئت مدعی هستیم که دانش‌آموزان در پایه سوم ابتدایی به 80 درصد مهارت روخوانی قرآن کریم دست پیدا می‌کنند که یک دستاورد ارزشمند است، ضمن اینکه برگزاری کلاس‌های آموزش روش تدریس قرآن برای تمامی معلمان ابتدایی، دانشجو معلمان دوره ابتدایی و نیز مدیران و معاونان ابتدایی، توزیع لوازم مورد نیاز آموزش این درس اعم از لوح‌های آموزشی، cd و ... از جمله اقدامات مهم این اداره‌کل بوده است.

قائدامینی ادامه داد: در دوره ابتدایی نگاه به این درس نگاه کاملاً اعتقادی است و نکته مهم‌تر اینکه بر اساس قوانین آموزش و پرورش، معلم قرآن دوره ابتدایی باید معلم همان پایه باشد که این درس را بر اساس برنامه درسی ملی متناسب و متوازن با سایر دروس پایه تدریس کند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکرد این نهاد در آموزش مسائل دینی و اعتقادی به والدین دانش‌آموزان، بیان کرد: در برخی از دارالقرآن‌ها کلاس‌های تفسیر، نهج‌البلاغه، روخوانی و روانخوانی برای آنان در دستور کار قرار دارد، در مدارس نیز کلاس‌های آموزش خانواده با محوریت سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص میزان مشارکت دانش‌آموزان استان در مسابقات قرآن و عترت آموزش و پرورش در سال گذشته، گفت: بر اساس آمار اعلام شده از شهرستان، مناطق و نواحی، بیش از 80 هزار دانش‌آموز استان در مسابقات قرآنی در مرحلۀ آموزشگاهی شرکت کردند.

قائدامینی در پایان بیان کرد: منابع مالی جهت فعالیت‌های قرآنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در صورتی که در سطح کلان کشوری اعتبارات مکفی به فعالان عرصۀ قرآنی اختصاص یابد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در پرتو جذب نوجوانان و جوانان به قرآن کریم برطرف خواهد شد.

خدیجه نادری‌بِنی، خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ - ۱۳:۲۸
0
0
آفرییین به این دیدگاه، کاملا درست فرمودن. صرف حافظ و قاری قرآن نمیشه به افراد نخبه قرآنی گفت.
captcha