قول رئیس سازمان غذا و دارو برای تأمین داروهای بیماران MPS
کد خبر: 3869141
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

قول رئیس سازمان غذا و دارو برای تأمین داروهای بیماران MPS

گروه سلامت ــ رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آمریکایی‌ها تمام مبادلات مالی برای خرید دارو در ایران را بسته‌اند و حتی شرکت کره‌ای تولیدکننده داروی بیماران MPS را تحت فشار گذاشته تا دیگر به ایران دارو نفروشند، گفت:‌ با وجود این به همه بیماران MPS و خانواده‌های آن‌ها قول می‌دهیم که دارو‌های مورد نیاز را تأمین می‌کنیم.

قول رئیس سازمان غذا و دارو برای تأمین داروهای بیماران MPS
محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه داروی برخی از بیماران خاص به دلیل مصرف پایین آن‌ها، تولید‌کنندگان کمتر و محدودی در جهان دارد، اظهار کرد: در حال حاضر داروی بیماری خاصی مانند MPS را فقط سه کارخانه دارویی در جهان تولید می‌کند که یکی از آن‌ها کره‌ای و دو کارخانه دیگر آمریکایی هستند. شرکت کره‌ای نیز با فشار آمریکایی‌ها نتوانست این دارو را به ما عرضه کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۳۳۵ نفر بیمار مبتلا به MPS در ایران مصرف‌کننده دارو هستند، گفت: در حال حاضر از طریق کانال‌های مختلفی به دنبال تأمین داروی این بیماران هستیم. طی ماه‌های گذشته این مشکل را در مورد داروی دیگر بیماران خاص داشته‌ایم، هر چند تمامی آن‌ها را به طرق مختلف تأمین کرده و از ذخایر مناسبی برخورداریم و همچنین، دارو‌های جایگزینی برای آن‌ها وجود دارد.

شانه‌ساز یادآور شد: در حال حاضر داروی بسیاری از بیماران خاص در داخل کشور تأمین می‌شود، در حالی‌ که چند سال قبل عمده این دارو‌ها به کشور وارد می‌شد، اما بیماران نقص ایمنی و نقص متابولیک علی‌رغم تعداد کم، تنوع زیادی دارند و خوشبختانه تاکنون داروی آن‌ها را تأمین کرده‌ایم.

وی با اشاره به مشارکت هلال احمر و برخی نهاد‌های دیگر در تأمین داروی بیماران خاص، ابراز کرد: از هر طریقی که میسر باشد داروی بیماران خاص را تأمین کرده‌ایم و این کار را ادامه می‌دهیم، اما غربی‌ها با تمام توان در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند.

شانه‌ساز بیان کرد: آمریکا مانع مبادلات مالی برای خرید دارو شده و حتی شرکت کره‌ای تولیدکننده داروی بیماران MPS را تحت فشار گذاشته‌ است که دیگر به ایران دارو نفروشد و چنانکه این کار را انجام دهد، دیگر نمی‌تواند به کشور‌های متحد آمریکا دارو بفروشد.

وی تأکید کرد: پیگیری‌های ما در چند ماه اخیر برای نقل و انتقال منابع ارزی و تأمین دارو با مشکل جدی مواجه شده، اما به همه بیماران MPS و خانواده‌های آن‌ها قول می‌دهیم که با وجود تمام این موانع، دارو‌های مورد نیاز را تأمین می‌کنیم.
 
رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در رابطه با سرانجام قرص‌های جاسازی شده در مواد غذایی اظهار کرد: هنوز در مرحله پیگیری هستیم و تعداد آنان نیز خوشبختانه کمتر شده است. مردم نیز با اطلاع‌رسانی‌های به موقع متوجه شده‌اند که این مشکل در کارخانجات تولیدی یا پخش رسمی رخ نداده است؛ این موارد بیشتر یک شیطنت برای آسیب رساندن به صنعت غذا و بر هم زدن آرامش روانی مردم است. این هجمه به صنعت غذا به آن دلیل بود که در صادرات غذا، که صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود، موفق بودیم و دشمنان این حوزه را هدف قرار دادند.

شانه‌ساز تصریح کرد: بخشی را که در حوزه کاری ما به ویژه نظارت بر فرایند تولید و پخش مواد غذایی و آزمایش قرص‌های موجود است ادامه داده و به مراجع امنیتی نیز اطلاعات لازم را ارائه می‌دهیم. در مورد شناسایی عاملان این کار نیز مسئولان امنیتی می‌توانند در مورد آن اظهار نظر کنند.
انتهای پیام
captcha