پیوند عضو در کهگیلویه و بویراحمد انجام نمی‌شود
کد خبر: 3867674
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳

پیوند عضو در کهگیلویه و بویراحمد انجام نمی‌شود

گروه اجتماعی ـ مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به علت کمبود امکانات در استان پیوند عضو انجام نمی‌شود.

پیوند عضو در کهگیلویه و بویراحمد انجام نمی‌شود

به گزارش ایکنا از کهگیلویه‌وبویراحمد، به نقل از ایسنا، سیدسینا سعیدی سوق، مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد امروز، 9 دی‌ماه اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۵ مورد اهدای عضو در این استان انجام شده است، این تعداد عضو شامل ۵ کبد ۴ کلیه و ۶ قرنیه چشم بوده که با رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی اهدا شدند.
وی افزود: طی این مدت در دهدشت ۶ مورد در گچساران ۵ مورد و در یاسوج ۴ مورد اهدای عضو انجام شد.
مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اینکه آیا اهدای عضو رنج سنی خاصی دارد، تصریح کرد: اهدای عضو رنج سنی خاصی ندارد حداقل سن اهدا کنندگان عضو استان در این مدت مربوط به یک دختر بچه ۵ ساله شهر سی‌سخت و حداکثر سن ۶۲ سال بوده است.
سعیدی با بیان اینکه اهدا شامل دو جزء عضو و بافت می‌شود، ابراز کرد: هر اهدا کننده می تواند ۸ عضو از جمله قلب، کبد، ریه، کلیه، پانکراس، روده اهدا داشته باشد عضو که گیرنده را از مرگ حتمی نجات می‌دهد و نقش اساسی در بدن دارد اما بافت شخص را از معلولیت نجات می‌دهد.
وی در خصوص تاثیرگذاری زمان در اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، ادامه داد: سم‌ها در بدن بیمار مرگ مغزی ترشح می‌شود که باعث از بین رفتن عضو و بافت‌های بدن می‌شود که تاخیر در اهدا باعث بین رفتن اورگان‌ها خواهد شد بنابراین اگر بتوانیم در ساعات اولیه با رضایت خانواده این بیماران برداشت عضو را آغاز کنیم بیماران نیازمند بیشتری را نجات دهیم.
مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در چند سال اخیر این استان رتبه یک تا سه کشور را در خصوص اهدا عضو کسب کرد و رتبه سال‌جاری استان در پایان سال مشخص خواهد شد.
سعیدی تاکید کرد: به علت کمبود امکانات از جمله نبود بخش هسته ای که جزو الزامات پیوند عضو است، در استان پیوند عضو انجام نمی‌شود که برای راه اندازی این بخش در استان اقداماتی انجام شده که در صورت بهره برداری از این بخش در استان می‌توانیم پیوند اعضا را در بیمارستان شهید جلیل که مرکز فوق تخصصی است، انجام دهیم.
وی اظهار کرد: بیش از ۸ هزار نفر در سطح استان کارت اهدای عضو دریافت کردند و کسانی که متقاضی ثبت نام و دریافت کارت اهدا عضو هستند، می‌توانند با مراجعه به سامانه اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha