بررسی چگونگی تأثير صمیمیت در روابط اجتماعی در ماهنامه «معرفت»
کد خبر: 3866404
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

بررسی چگونگی تأثير صمیمیت در روابط اجتماعی در ماهنامه «معرفت»

گروه اندیشه ــ شماره دویست و شصت و دو ماهنامه علمی ترویجی «معرفت» شامل 8 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ شماره دویست و شصت و دو ماهنامه علمی ترویجی «معرفت» به صاحب‌امتیازی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «اوصاف شیعیان واقعی؛ چند مشخصه رفتاری دیگر»، «صمیمیت و چگونگی تأثیر آن در روابط اجتماعی از منظر آیات و روایات»، «جامعه‌شناسی امنیت تلاش برای مبناسازی»، «اصول مدیریت فرهنگی در فرایند فعالیت‌های اجتماعی با تكیه بر سیره حضرت سلیمان در قرآن كریم»، «پیاده‌روی اربعین حسینى؛ جایگاه و كاركردها»، «دانشگاه اسلامی؛ دانشگاهی یاددهنده (ضرورت‌ها و چالش‌ها)»، «تبیین مبانی معرفت‌شناسی فمینیسم و قرآن نسبت به ملاحظات‌جنسیتی (در مقام توصیف و هنجار)»، «تحلیل شبكه‌ای و پیوند معنایی برخی از مهم‌ترین راهبردهای پیشرفت».

صمیمیت و چگونگی تأثیر آن در روابط اجتماعی

در چکیده مقاله «صمیمیت و چگونگی تأثیر آن در روابط اجتماعی از منظر آیات و روایات» می‌خوانیم: «ترکیب وجودی انسان‌ها و تنوع نیازهایشان ارتباطات را یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی کرده است. در این میان، صمیمیت به‌عنوان یکی از عواملی که می‌تواند در روند شکل‌گیری، استحکام و بقای روابط تأثیر بسزایی بگذارد، مورد عنایت خاص اسلام قرار گرفته‌ است. پژوهش حاضر با هدف تبیین نشانه‌های صمیمیت و چگونگی تأثیر آن در روابط اجتماعی از منظر آیات و روایات، به روش توصیفی ـ ‌تحلیلی نگاشته شده است. جهت استخراج و تحلیل مطالب از بررسی محتوایی آیه‌ها و روایات استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که صمیمیت دارای مصادیق، ضوابط و محدوده‌های مشخصی است و در بُعد چگونگی تأثیر، پایبندی به هرکدام از این موارد ضروری است. علاوه بر آن، قدرت نفوذ صمیمیت تنها تحت تأثیر عوامل فوق نیست، بلکه بین آن و خداگرایی رابطه‌ای دوسویه وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که بدون توجه به بُعد نگرشی و معنوی نمی‌توان به روابط صمیمانه واقعی دست یافت. خداگرایی و دین‌داری کمک شایانی به شکل‌گیری روابط صمیمانه می‌کند. اسلام با تدابیر عملی و احکام تشویقی و تکلیفی، زمینه توسعه بیشتر صمیمیت در روابط انسانی را فراهم می‌کند.».

مبانی معرفت‌شناسی فمنیسم و قرآن نسبت به ملاحظات‌جنسیتی

در طلیعه مقاله «تبیین مبانی معرفت‌شناسی فمنیسم و قرآن نسبت به ملاحظات‌جنسیتی (در مقام توصیف و هنجار)» آمده است: «فمینیسم به‌عنوان یك جنبش اجتماعی و سیاسی، تأثیرات مختلفی را در حوزه‌های معرفتی برجای گذاشته است. با توجه به نفوذ چشمگیر فمنیسم و اثرات اجتناب‌ناپذیر آن، هدف این مقاله از شناخت فمنیسم، به‌عنوان یک مسئله فرهنگی ـ اجتماعی، احساس خطر از جانب این پدیده نوظهور در جامعه اسلامی و جلوگیری از ترویج راه‌حل‌های غربی در راستای رهایی زن از ستم و تعدی می‌باشد. بی‌شک عدم آگاهی از مبانی نگرش موجود از حیث فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی را در جامعه اسلامی به وجود خواهد آورد. لذا شناخت مبانی معرفت‌شناختی آن از نگاه قرآن و با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی، مورد بررسی این نوشتار قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد كه از نظر فمنیست‌ها موارد واقعی مشترک بین دو جنس در بعد معرفت، یکسان است و موارد واقعی، تفاوت بین دو جنس در دستیابی به معرفت، وجود ندارد و در مقام توصیف و هنجار، زن و مرد تفاوتی ندارند.»

انتهای پیام
captcha