تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مستلزم شناخت اختلافات و مرمت فاصله‌ها است
کد خبر: 3865206
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مستلزم شناخت اختلافات و مرمت فاصله‌ها است

گرو معارف ــ نماینده ولی فقیه در مازندران، گفت: جلوگیری از تحریب و بی‌حرمتی به معنی وحدت نیست، بلکه برای وحدت باید ریشه‌های دشمنی و فاصله دانشگاه و حوزه را شناخت و آن را مرمت کرد.

تحقق وحدت حوزه و دانشگاه مستلزم شناخت اختلافات و مرمت فاصله‌ها استبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران، امروز چهارشنبه 27 آذرماه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه زاد ساری برگزار شد، گفت: نخستین گام برای حرکت در مسیر وحدت دانشگاه و حوزه، جلوگیری از دشمنی است و قدم نخست نیز عدم تخریب و بی‌حرمتی یکدیگر است.

وی با بیان اینکه، اختلاف میان دانشگاه و حوزه، هیچ توجیه عقلانی ندارد، افزود: علت این انشقاق را باید در تفسیر افراد از دین و علم جستجو کرد.

محمدی لائینی، گفت: جلوگیری از تحریب و بی‌حرمتی به معنی وحدت نیست، بلکه برای وحدت باید ریشه‌های دشمنی و فاصله دانشگاه و حوزه را شناخت و آن را مرمت کرد.

وی انقلاب اسلامی را نقطه عطف وحدت دانست و افزود: جامعه علمی و دینی باید از این فرصت بیشترین بهره را ببرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: دین و علم دو چشمه معرفت به خدا و خدمت به خلق است و درصورت نبود هر یک از این دو نمی توان رسیدن به کمال و معرفت را تجربه کرد.

در این همایش، قربانعلی نعمت‌زاده، مدرس دانشگاه‌های مازندران، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه باید تحقق عینی پیدا کند چرا که مقام رهبری ما را دعوت به وحدت می‌کند.

لزوم ایجاد فکر تمدن ساز قبل از جامعه تمدن‌ساز

وی افزود: زخم عظیم جدایی دانشگاه از حوزه که در اندیشه و فکر جدا هستند، نیاز به جراحی عمیق دارد و باید قبل از جامعه تمدن‌ساز، فکر تمدن‌ساز ایجاد کنیم.

نعمت‌زاده با بیان اینکه، دانشگاه و حوزه باید به جایی برسند که علم را واحد بدانند، اظهار کرد: فرق بین حوزه و دانشگاه پس از دوران صفویه که در آن دوران با یک شخصیت علمی عالم و فناور روبرو بودیم، آغاز و شکاف عمیقی بین دانشگاه وحوزه ایجاد شد.

این پژوهشگر و فعال دانشگاهی، تصریح کرد: در بخش بیانیه گام دوم انقلاب هر چند فاصله زیادی تا حرکت به سمت یک جامعه تمدنی داریم باید اقدامات عملی در تحقق آن انجام شود و به عنوان یک هدف نهایی دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومت در هر جامعه امری بدیهی است، افزود: حکومت‌ها یا دینی هستند یا غیردینی و عناصر تمدنی در محور یک اندیشه می‌چرخند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه، امام راحل ظرفیت‌ها و فناوری بالای غرب را تمدن نمی‌دانست، بیان کرد: امام، آنها را مشتی بی‌خرد آشوب‌گر و بی‌دین خطاب می‌کرد.

وی افزود: اگر نتوانیم این وحدت نگرش بین حوزه و دانشگاه را ایجاد کنیم، نخواهیم توانست آن را در جامعه عملیاتی کنیم، و فعالان دانشگاه و حوزه باید اقدامات لازم در زمینه را ایجاد و وحدت بین دانشگاه و حوزه را محقق کنند.

 

انتهای پیام
captcha