طرح «همیاران تبلیغ» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود
کد خبر: 3864100
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

طرح «همیاران تبلیغ» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار می‌شود

گروه فرهنگی ـ مسئول کانون فرهنگی تبلیغی حضرت زهرا(س) اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: طرح همیاران تبلیغ یک طرح مهارتی ویژه همسران طلاب و روحانیان طرح اعزام‌مستمر استان است که چندین هدف برای آن تعریف شده است.

طرح «همیاران تبلیغ» در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود

فاطمه اسکندری، مسئول کانون فرهنگی تبلیغی حضرت زهرا(س) اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال وبختیاری در رابطه با طرح «همیاران تبلیغ»، بیان کرد: طرح همیاران تبلیغ یک طرح مهارتی ویژه همسران طلاب و روحانیان طرح اعزام‌مستمر استان است که چندین هدف برای آن تعریف شده است.

اسکندری گفت: ارتقای سطح مهارتی همسران روحانیان به منظور نقش‌آفرینی در امر تبلیغ معارف اسلامی همسو با فعالیت تبلیغی طلابی که طرح‌های تبلیغاتی مستمر استان را دنبال می‌کنند، یکی از این اهداف است.
وی افزایش بینش و مهارت همسران طلاب در راستای همیار تبلیغ بودن، ایجاد الگویی متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی در خانواده روحانیان، ارتقای توانمندی‌های همسران طلاب در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگی و اجتماعی و...، افزایش نقش تبلیغی روحانیان در شهرها و روستاها و ارتقای کیفیت امر تبلیغ را از دیگر اهداف برگزاری این دوره بر شمرد.

اسکندری افزود: با توجه به اهداف مذکور، توانمندسازی و تقویت قابلیت‌های همسران امام جماعت محله‌ها و روستاها با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مقدماتی با محوریت علوم حوزوی و رسالت‌های اصلی روحانیان یعنی تبلیغ دین، ضرورت داشته و در اولویت برنامه‌های آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفته است.

مسئول کانون فرهنگی تبلیغی حضرت زهرا(س) در رابطه با مؤثر بودن نقش همسران طلاب در امر آموزش و تبلیغ جامعه، تصریح کرد: توانمندسازی همیار تبلیغ جهت پاسخگویی به شبهات و احکام دینی، سبب می‌شود همسران روحانیان در نقش حداقلی خود، به عنوان فردی همیار و واسط، از پرسش‌های دینی، مسائل و مشکلات زنان محله آگاه شده و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی گفت: این نوع دوره‌های آموزشی انگیزه درونی و شناخت نقش محوری همسران روحانیان را افزایش داده و منجر به تبلیغی مؤثر در سطح منطقه مورد هدف می‌شود، همچنین باعث می‌شود همیاران پس از کسب مهارت‌های لازم بتوانند در سطوح بالاتر از میان بانوان منطقه محل سکونت خود مبلغه‌هایی را شناسایی و تربیت کنند.

اسکندری با اشاره به اینکه در مرحله اول این طرح 30 نفر به عنوان جامعه هدف معرفی شده‌اند، گفت: طرح همیاران تبلیغ برای اولین بار همزمان با طرح «تبلیغ، مهارت و تحول» که ویژه طلاب و روحانیان ترثیرگذار استان است، در اواخر آذر برگزار می‌شود و در اجرای این طرح مخاطبان از سخنان اساتید شاخص کشوری و بومی استان مستفیض می‌شوند.

وی ادامه داد: البته از آنجا که در بیشتر موارد همسران طلاب از خواهران حوزوی هستند، بنا به وظیفه ذاتی خود، امر تبلیغ را همراه همسرانشان در دستور کار قرار داده و پا به پای ایشان در امر ترویج معارف اسلامی گام بر می‌دارند، لکن ارتقای سطح آگاهی آن‌ها به خصوص در زمینه‌های مذهبی، فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و... امری ضروری است.

اسکندری در پاسخ به این سؤال که سرفصل‌های آموزشی زیر نظر چه نهادی تبیین می‌شود، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، با توجه به ضرورت موضوع و احصای نیازهای بومی استان‌ها، سرفصل‌هایی را برای امر آموزش همیاران تبلیغ به صورت سراسری در نظر گرفته‌است که به صورت کشوری در حال اجرا است، لکن امکان تغییر و یا جایگزینی سرفصل‌ها با توجه به اقتضائات منطقه‌ای وجود دارد.

وی به موضوعات آموزشی این دوره اشاره و بیان کرد: کسب مهارت‌های ارتباط‌ مؤثر، اخلاق در خانواده، نقش همیاران در تبلیغ کار آمد، مهارت تعامل با همسر و فرزندپروری، آشنایی با سیره اهل بیت(ع)، مبانی سبک زندگی اسلامی و ... از جمله موضوعاتی هستند که همیاران تبلیغ در این دوره آموزشی کسب مهارت می‌کند.
مسئول کانون فرهنگی تبلیغی حضرت زهرا(س) در رابطه با برگزاری دوره ویژه فرزندان طلاب، گفت: از آنجا که جامعه هدف اکثرآ جوان هستند، فرزندانی با میانگین سنی 3 الی 10 سال دارند و امکان برگزاری دوره مجزا برای این کودکان وجود ندارد همچنین افراد به صورت خانوادگی در این طرح‌ها شرکت می‌کنند، لذا برای کودکان نیز برنامه‌های علمی-آموزشی با محوریت آموزه‌های قرآنی و نقش کودکان در اقتصاد خانواده، متناسب با رده سنی ایشان در نظر گرفته شده است.

اسکندری در رابطه با مؤثربودن این آموزش‌ها در روند تبلیغ، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف برگزاری این دوره‌ها نهادینه کردن مبانی دینی در خانواده‌های خود طلاب است با این هدف که بتوانند به عنوان یک فرد مؤثر در جامعه رشد و ارتقا پیدا کرده و به عنوان الگوی عملی دین داری به جامعه هدف معرفی شوند.

وی افزود: الگودهی مناسب و ترویج عملی دینداری به عنوان کارآمدترین ابزار در امر تبلیغ محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر و روستای موردهدف داشته باشد.

مسئول کانون فرهنگی تبلیغی حضرت زهرا(س) در پایان در رابطه با نقش راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی در هدایت راهبری مبلغان و روحانیان، تصریح کرد: قطعاً سازمان تبلیغات اسلامی در این فرایند چند نقش مهم و کلیدی را ایفا می‌ کند، تشکیلاتی کردن فعالیت‌های مبلغان و تسریع در توسعه اثربخش تبلیغ اسلامی در مناطق محروم و همچنین برای ایجاد امر تبلیغ در یک منطقه ضروریاتی است که سازمان تبلیغات اسلامی نقش تسهیل‌گری را در تأمین آن‌ها دارد.

انتهای پیام
captcha