مانع‌تراشی سازمان‌های غیرمرتبط؛ بزرگترین مشکل در آموزش پیشگیری از ایدز
کد خبر: 3860456
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
رئیسی تصریح کرد؛

مانع‌تراشی سازمان‌های غیرمرتبط؛ بزرگترین مشکل در آموزش پیشگیری از ایدز

گروه سلامت ــ معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وجود ۶۰ هزار بیمار دارای ایدز در کشور تخمین زده می‌شود، دخالت و مانع‌تراشی سازمان‌های بی‌ربط به بهداشت را یکی از بزرگترین مشکلات در امر آموزش پیشگیری از ایدز دانست.

دخالت و مانع‌تراشی سازمان‌های بی‌ربط به بهداشت بزرگترین آسیب آموزش و پیشگیری در حوزه ایدز/ تخمین ۶۰ هزار بیمار مبتلا به ایدزبه گزارش خبرنگار ایکنا، همایش روز جهانی ایدز امروز 9 آذرماه، با حضور آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان در وزارت بهداشت برگزار شد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با حضور در این مراسم با بیان اینکه امیدوارم با عزم بسیار جدی‌تری به موضوع ایدز، پیشگیری و درمان آن بپردازیم، اظهار کرد: در حوزه آموزش و بیماریابی دچار اشکال و ضعف هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم در این رابطه انگ‌زدایی کنیم.

وی افزود: هرگاه می‌خواستیم اطلاع‌رسانی کنیم سازمان‌های بی‌ربط جلوی ما را گرفتند. وظیفه ملی و شرعی ما اطلاع‌رسانی در این حوزه و برداشتن موانع این سازمان‌هاست.

رئیسی بیان کرد‌: با تناقض‌های متعددی روبه‌رو هستیم؛ از یک‌ سو بیماریابی می‌کنیم، از آن سو هیاهو می‌کنند که چرا بیماریابی می‌کنیم و از سوی دیگر موارد بیماریابی را در بوق و کرنا می‌کنند که چرا دیر اقدام کرده‌ایم. نیاز داریم تا فعالیت‌های خود را با رویکرد جدیدی در این رابطه  انجام دهیم.

رئیسی با بیان اینکه یافتن فردی که دچار این بیماری هستند، بهترین اقدام در حوزه پیشگیری از ایدز است، گفت: این مورد هم از انتشار بیماری جلوگیری می‌کند و هم اینکه می‌تواند آغازگر اقدامات درمانی باشد.

وی با اشاره به اهداف سازمان بهداشت جهانی در قالب سه محور۹۰ درصدی، تصریح کرد: باید تا ۲۰۱۸ نود درصد بیماران شناسایی شوند، همچنین نود درصد بیماران شناسایی شده را درمان کرده و در نهایت ویروس ۹۰ درصد بیماران تحت درمان را فریز کرده و از انتشار آن جلوگیری کنیم. ایران در بخش اول اقدامات سازمان بهداشت جهانی، ضعیف و در بخش‌های دوم و سوم عالی عمل کرده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وجود بیش از ۳۷ میلیون نفر افراد دارای بیماری ایدز در جهان، اظهار کرد: بیماری سل ۱.۳ درصد مبتلایان به ایدز را مورد حمله قرار داده است، ۹ درصد موارد مبتلا به سل نیز همزمان به ایدز مبتلا بوده‌اند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار HIV مثبت در کشور وجود دارد، گفت: ۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر از این تعداد ثبت شده‌اند. ۸۲ درصد مبتلایان در سال ۹۶ را مردها و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دادند، در سال ۹۷، نیز ۶۹ درصد مردان و ۳۱ درصد زنان بوده‌اند. همچنین در شش ماهه اول امسال ۲۲ درصد ابتلا را تزریق با وسایل مشترک و ۴۶ درصد افراد از طریق رابطه جنسی و ۲.۶ درصد انتقال نیز از طریق مادران به فرزند رخ داده است، در حالی که در سال ۹۶ سی و سه درصد افراد از طریق تزریق و سال ۹۷، سی و یک درصد بوده است. در سال ۹۶، ۴۷ درصد از طریق رابطه جنسی و سال ۹۷ نیز ۴۸ درصد از این طریف مبات شد‌ه‌اند.

رئیسی با بیان اینکه ۷۲ درصد افراد ثبت شده در حال درمان هستند، گفت: علی‌رغم تحریم‌ها ۱۹ آزمایشگاه برای تشخیص HIV در سراسر کشور تأسیس شده است. همچنین ۲۵۱ پزشک عمومی برای این مورد آموزش دیده‌اند و خوشبختانه مشکلی در حوزه درمان در کشور نداریم.

وی با اشاره به سیل فروردین‌ماه در کشور گفت: از مجموع دو هزار و ۳۷ مورد افراد مبتلا به ایدز در مناطق سیل‌زده، بدون اینکه کسی بفهمد این افراد را شناسایی کردیم و همه آنان را مورد درمان قرار دادیم.

افراد غیرمتخصص اصل محرمانگی را زیر سؤال بردند

وی با اشاره به ماجرای لردگان، اظهار کرد: در این زمینه از ماه‌ها قبل کار خود را در آنجا انجام می‌دادیم. از ابتدای امسال، هزار مورد بیمار جدید را در کشور شناسایی کردیم اما کسی نمی‌دانست این افراد کجا هستند، در حالی که در لردگان تعداد افراد شناسایی شده با اظهارنظر افراد غیرمتخصص معرفی و تمام دنیا فهمیدند و اصل محرمانگی را زیر سؤال بردند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر برنامه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به کودک در نظام شبکه ادغام شده است، گفت: ۷۷ مادر را در این برنامه تشخیص دادیم که با توجه به مراقبت‌ها هیچ نوزاد مبتلا به این ویروس به دنیا نیامده است. اگر به ما اجازه داده نشود که به آموزش پیشگیری و بیماریابی بپردازیم، با توجه به شرایطی که داریم دچار مشکل می‌شویم.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، نیز به تشریح برنامه‌های کلان کشوری برای مقابله با ایدز پرداخت و گفت: برای مقابله و مهار بیماری ایدز نیازمند استراتژی ارتباطات و رسانه‌ای هستیم. این کار نه تنها برای آموزش و اطلاع‌رسانی به بیماران، بلکه برای افزایش آگاهی همه افراد جامعه و مسئولان ضروری است. بدون نظام ارتباطی نمی‌توان برای کنترل ایدز همکاری بین بخشی و هم‌افزایی ایجاد کرد.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز با تغییر اپیدمیولوژی و سیمای بیماری ایدز، لزوم استراتژی ارتباطی و افزایش آگاهی عمومی بیش از پیش احساس می‌شود. اگر به اندازه کافی به مردم آگاهی داده بودیم، کسی نمی‌توانست بگوید یک بهورز به علت تست قند خون یا انجام آزمایش، عامل انتقال این بیماری بوده و در نهایت به این شایعات می خندیدند. به علت فقدان آگاهی و ضعف در سرمایه اجتماعی مردم نه تنها این شایعات را باور کردند، بلکه حرف‌های دولت را باور نکردند.

علی‌رغم تحریم‌ها ۱۹ آزمایشگاه برای تشخیص HIV در سراسر کشور تأسیس شده است. همچنین ۲۵۱ پزشک عمومی برای این مورد آموزش دیده‌اند و خوشبختانه مشکلی در حوزه درمان در کشور نداریم

مهرزاد تشکریان، مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌های کشور نیز با حضور در این مراسم با اشاره به مشکلات و سختی‌های درمان زندانیان، اظهار کرد: از زندانیان پیش از ورود به زندان تست‌های مختلفی می‌گیریم، به طوری که سال گذشته ۲۱۰ هزار آزمایش از این بیماران اخذ شد.

وی افزود: در زندان با زندانیانی سر و کار داریم که اقامت آنان بسیار کم است، بیش از ۵۰ درصد این افراد کمتر از ۹۰ روز اقامت دارند، این اقامت کوتاه مشکلات ما را سخت می‌کند چرا که باید روند مراقبت و سلامت آنان که درون زندان آغاز شده است، در بیرون از زندان نیز ادامه پیدا کند.
وی افزود: ۱۲۶ کلینیک داریم و بیش از ۵۰ پزشک درمانگر ایدز نیز با ما همکاری دارند. بیش از ۶۰ درصد زندانیان اعتیاد دارند، این یعنی افراد در معرض رفتارهای پرخطر هستند.

کمتر از یک درصد زندانیان کشور مبتلا به ایدز هستند

وی ادامه داد: از سال گذشته درمان هپاتیت c را آغاز کردیم و به همین‌منظور ۱۲۶ مورد بیمار زندانی را مورد درمان قرار داده‌ایم. کمتر از یک درصد زندانیان کشور مبتلا به ایدز هستند.

محمود عباسی، معاون حقوق بشر وزارت دادگستری نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه اولین نکته در باب پرداختن به ایدز، کرامت انسانی است، گفت: مبانی دینی و قرآنی تا قوانین بین‌المللی این موضوع را در صدر توجه خود قرار داده‌اند. در پرتو این کرامت به نظر می‌آید وقتی یک حادثه و بیماری را در بطن جامعه می‌بینیم، باید بدون تبعیض و برابرگونه به آن بنگریم و رویکردهای حمایتی را در دستور کار خود قرار دهیم.

عباسی با اشاره به مبانی اخلاقی و قوانین موجود در مورد بیماری ایدز در کشورهای جهان، تصریح کرد: در مورد قوانین حمایتی حتی از کشورهای منطقه عقب هستیم، به همین منظور نیازمند یک لایحه حمایت‌آمیز بودیم که این‌ مورد را تدوین کردیم و امیدواریم با کمک وزیر بهداشت تصویب شود.

معاون وزیر دادگستری با انتقاد از وضعیت آموزش پیشگیری از HIV در کشور گفت: تنها راه برون رفت از وضعیت کنونی ایدز، آموزش پیشگیری است که حق مردم محسوب می‌شود. انگ‌زدایی یک حق و اولویت است و هیچ‌کس حق ندارد کرامت انسانی فرد یا خانواده فرد مبتلا به ایدز را خدشه دار کند.

عباسی تأکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد فرد مبتلا به ایدز را از تمامی حقوق اساسی و اجتماعی محروم کند؛ همچنین هیچ کس حق ندارد حق مهدکودک و مدرسه یک کودک مبتلا را نقض کند. ابتلا به ایدز نباید مانع از تحصیل کودکان باشد، چنانکه چنین موردی رخ دهد، فردی که چنین زمینه‌ای فراهم کند جرم انجام داده و باید تحت تعقیب قرار گیرد.

وی ادامه داد: انجام آزمایش ایدز برای اخذ روادید، تبعیض قائل نشدن برای استخدام، مزایا و ارتقای شغلی از جمله مواردی است که در لایحه حمایت از کرامت انسانی بیماران مبتلا مورد توجه قرار گرفته است.

اصل بر محرمانگی در تشخیص و درمان بیماری ایدز

معاون وزیر دادگستری با تأکید بر اینکه اصل بر محرمانگی در تشخیص و درمان بیماری است، گفت: هیچ کس حق ندارد نتیجه آزمایش ایدز را به فردی غیر از شخص آزمایش شده ارائه دهد.

محمدمهدی گویا، مدیرکل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در ادامه این همایش، با بیان اینکه در سال چهارم برنامه چهارم مقابله با HIV بوده و در حال تدوین برنامه چهارم هستیم، گفت: در این راستا هدف‌گذاری خاصی انجام شده و تعهداتی به دنیا داریم و باید کیفیت اقدامات خود را بالا ببریم.

گویا یادآور شد: اقدامات ما منجر به افزایش بیماریابی، ارتقای کیفیت درمان و رضایت‌مندی بیماران و خانواده‌ آن‌ها می‌شود. ایدز دیگر بیماری کشنده نیست، افراد مبتلا، به شرط تحت درمان بودن تا ۶۰ سال می‌توانند زندگی کنند.

ایدز دیگر بیماری کشنده نیست، افراد مبتلا، به شرط تحت درمان بودن تا ۶۰ سال می‌توانند زندگی کنند

وی با بیان اینکه نیازمند انقلابی در کیفیت خدمات هستیم، گفت: هنوز در کشور بیش از ۳۵ هزار بیمار شناسایی نشده‌اند، باید در این حوزه کار کرد و ضمن شناسایی آنها با ارزشیابی دقیق و همه جانبه بیماریابی، تشخیص و درمان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ادغام خدمات مقابله با ایدز در نظام شبکه یک افتخار برای کشور است، بیان کرد: با این کار روند پیشگیری، بیماریابی، تشخیص و درمان ایدز متحول می‌شود.

گویا اعلام کرد: برنامه استراتژیک کشور برای ارتقای پیشگیری تهیه شده‌ است، آموزش و اطلاع‌رسانی هدفمند برای عموم مردم، آموزش و اطلاع‌رسانی برای جمعیت‌های کلیدی و شبکه‌های اجتماعی از جمله این برنامه‌هاست.

 

انتهای پیام
captcha