تاج‌های گلی که صرف تهیه بسته‌های پوشاک گرم برای کودکان نیازمند شد
کد خبر: 3860095
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

تاج‌های گلی که صرف تهیه بسته‌های پوشاک گرم برای کودکان نیازمند شد

گروه اجتماعی ـ پدر مرحوم آرشا قاسمی، نوجوان تازه درگذشته چالشتری، در اقدامی خداپسندانه هزینه تاج گل مراسم ترحیم فرزندش را جمع‌آوری و صرف تهیه پوشاک گرم زمستانی برای کودکان نیازمند چهارمحال‌وبختیاری کرده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، چشم و هم‌چشمی عموماً در تمام زوايای زندگي امروز ما ريشه دوانده است و غالباً تلاش می‌کنیم لطفی را كه دیگران پيش از این در حق ما داشته‌اند، باشكوه و تجمل بیشتری جبران کنیم، گاه اين رفتارها تا مرحله‌ خودنمايی و تظاهر پیش می‌رود.

خرید تاج گل‌های طبیعی در مراسم ترحیم، پرداخت هزینه‌های گزافی است و تحمل چنین هزینه‌هایی ثمری برای فرد متوفی ندارد، چرا ‏که پس از پایان مراسم ختم، گل‌هایی که با هزینه‌های گزاف خریداری شده در ‏کنار مساجد پژمرده و به دور ریخته می‌شود در حالی که چشم متوفی تازه‌گذشته به ‏خیرات از سوی بازماندگان است.

در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) داریم که فرمودند: «برای مردگان خود هدیه بفرستید، پرسیدند هدیه برای آنان چیست؟ فرمودند: صدقه ودعا».

صرف هزینه گزاف برای تاج‌گل‌های طبیعی که فقط زیبایی صرف دارد نه مقرون ‏به صرفه است و نه برای متوفی فایده دارد، می‌تواند جایگزین اقدامات خداپسندانه و خیریه‌ای شود که علاوه بر خدمت به نیازمندان و فقرا، ثواب فعل حسنه را نصیب متوفی کند.

داوود قاسمی چالشتری، پدر مرحوم آرشا قاسمی که این روزها در غم از دست دادن نوجوانش عزادار است در اقدامی خداپسندانه و قابل تحسین، هزینه تاج گل مراسم ترحیم فرزندش را جمع‌آوری و صرف تهیه پوشاک گرم زمستانی برای کودکان نیازمند استان کرده است. در همین خصوص مصاحبه‌ای با این پدر خیراندیش انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که انگیزه شما از این تصمیم چیست، اظهار کرد: هر کدام از ما عضوی از این جامعه و آگاه به مشکلات و نیازمندی همنوعانمان هستیم، به ویژه با شرایط اقتصادی موجود تهیه مایحتاج زندگی برای بسیاری از افراد جامعه دشوار و غیر ممکن است.

وی افزود: بنده این اقدام را در بدترین شرایط روحی که در غم از دست داشتن فرزندم داشتم، با کمک دوستان و همراهی آن‌ها انجام دادم تا شاید لبخندی بر لبان کودکان همسن آرشا بنشیند.

قاسمی با بیان اینکه تمام کارهای مربوط به این اقدام با همراهی و همت خانواده و دوستان انجام شد، بیان کرد: همگی در این کار خداپسندانه سهیم بودند و بعد از برآورد هزینه تاج گل، مبالغ جمع‌آوری و پس از آن، خرید پوشاک و کفش و بسته‌بندی و توزیع آن انجام شد.

پدر مرحوم آرشا قاسمی ادامه داد: در مجموع یازده میلیون تومان از دوستان و آشنایان و خانواده جمع‌آوری شد که صرف خرید 90 بسته پوشاک شامل لباس گرم، کاپشن، شال و دستکش و 90 جفت کفش زمستانی شد که 50 جفت از این کفش‌ها در یک مدرسه نیازمند روستایی توزیع شد و 40 جفت به صورت بُن در اختیار مسجدی در چالشتر قرار گرفت تا به دست افراد نیازمند برای تهیه کفش برسد.

وی در خصوص چگونگی اشاعه این سنت حسنه در میان مردم، تصریح کرد: بسیاری از مردم به دلیل استطاعت مالی، مشکلی برای صرف هزینه در این دست اقدمات خیریه ندارند اما رفتارهایی مانند خودنمایی، تجمل‌گرایی، چشم و هم‌چشمی مانع از این کار می‌شود و نخست باید بتوان نگاه افراد را تغییر داد.

قاسمی افزود: مشکل دیگری که مانع از ترویج این اقدامات خداپسندانه می‌شود، عدم اطمینان برخی افراد در رسیدن کمک‌ها به دست افراد نیازمند است که این نکته نیز باید با ایجاد اعتماد در مردم مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: فرهنگ‌سازی در ترویج این امر بسیار مهم است که رسانه‌ها و مبلغان دینی در این خصوص می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند و اگر یک نفر در فامیل برای این امر پیشقدم شود و به جای تهیه تاج گل طبیعی، هزینه‌ها را به سمت امور خیریه سوق دهد می‌توان به ترویج این سنت حسنه امیدوار شد.

انتهای پیام
captcha