قرآنیان حوزه در نخبه‌پروری قرآنی نقش ایفا می‌کنند
کد خبر: 3866458
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
نخبه‌پروری قرآنی/8

قرآنیان حوزه در نخبه‌پروری قرآنی نقش ایفا می‌کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی - معاون تهذیب مدیریت حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری گفت: قرآنیان حوزوی استان تعامل خوبی با مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، نهادها، مدارس و ... در جهت آموزش به قرآن‌آموزان و علاقمندان مباحث دینی دارند، لذا می‌توانند در نخبه‌پروری قرآنی نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی شریفی، معاون تهذیب مدیریت حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌بختیاری در تشریح برنامه‌های این معاونت برای طلاب در راستای بهره‌گیری از مبانی قرآن، اظهار کرد: نکات اخلاقی مستخرج از قرآن کریم در قالب یک سرفصل مشخص و مشترک در اختیار مدرسان حوزه علمیه استان قرار گرفته است تا این نکات در طول سال تحصیلی به مدت ۵ دقیقه در ابتدا یا انتهای هر کلاس به طلاب ارائه شود.

ارتقای مهارت‌های قرآنی طلاب

وی برگزاری محافل انس با قرآن کریم را یکی دیگر از برنامه‌ها برشمرد و گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم گسترش فرهنگ قرآنی و نیز چشم‌انداز قرآنی حوزه‌های علمیه در راستای ارتقای نظام‌مند مهارت‌های قرآنی طلاب حوزه‌های علمیه، جلسات هفتگی انس با قرآن کریم با هدف افزایش معرفت و آگاهی قرآنی طلاب و برخوردار کردن آنان از آموزش‌های مستمر و منظم قرآن کریم، در تمام مدارس علمیه استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شریفی در خصوص روند برگزاری این جلسات، تصریح کرد: این جلسات هفتگی ترجیحاً بعد از نماز مغرب و عشا به مدت دو ساعت و با حضور تمامی طلاب برگزار می‌شود که در طول جلسه، تک‌تک طلاب به تلاوت آیات منتخب می‌پردازند و استاد مجرب تذکرات لازم را در مباحث مختلف اعم از نکات تجوید، روخوانی، روانخوانی و ... گوشزد می‌کند.

معاون تهذیب مدیریت حوزه علمیه استان ادامه داد: در همین راستا، اساتید مجرب حوزوی و غیر حوزوی به این جلسات دعوت می‌شوند و طلاب ضمن آشنایی با مباحث مختلف تلاوت قرآن و کسب مهارت در زمینه‌هایی از قبیل تجوید، فصیح‌خوانی و ...، با فرهنگ قرآنی انس می‌گیرند و خود را برای فراگیری مباحث تخصصی قرآن کریم مهیا می‌کنند.

حجت‌الاسلام شریفی یکی دیگر از مباحث آموزشی ارائه شده به طلاب را زیباخوانی قرآن کریم خواند و افزود: این آموزش‌ها با هدف آشنایی طلاب بامخارج حروف و ایجاد زمینه‌های کسب مهارت در تجوید و احکام وقف و ابتدا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برنامه ترجمه و تفسیر قرآن کریم، بیان شأن نزول آیات، آشنایی مستمر با نکات تفسیر در طول هفته و بعد از نماز جماعت نیز همواره در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه از طلاب قاری قرآن برای قرائت چند آیه بعد از اقامه هر نماز استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام شریفی با نام بردن از ختم قرآن غیر حضوری به عنوان یکی از برنامه‌های حوزه علمیه برای طلاب و خانواده‌های آنان، گفت: پس از ثبت‌نام از طلاب و خانواده‌های علاقمند، برنامه ختم دسته‌جمعی به صورت مرتب انجام و ثواب آن به ساحت مقدس معصومان(ع) و شهدا و امام راحل(ره) تقدیم می‌شود.

مسابقات قرآن

وی با اشاره به برگزاری مسابقات به عنوان برنامه‌ای سراسری در حوزه‌های علمیه، بیان کرد: مسابقات قرآن طلاب همه ساله با هدف ترویج انس با قرآن، تشویق طلاب به حفظ قرآن و ارتقای دانش آنان در رشته‌های متنوع قرآنی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام شریفی ادامه داد: مسابقات مرحله استانی قرآن کریم حوزه‌های علمیه برادران در سال جاری هفته گذشته با حضور ۴۷ طلبه در بخش شفاهی برگزار شد که بخش کتبی این مسابقات نیز در هفته آینده برگزار خواهد شد و افراد برگزیده برای شرکت در مراحل نیمه‌نهایی و نهایی به قم معرفی می‌شوند.

یکصد طلبه قرآنی در استان وجود دارد

وی با بیان اینکه حدود یکصد طلبه قرآنی در یازده حوزه‌ علمیه استان در رشته‌های مختلف قرآنی مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: این طلاب قرآنی بعضاً حائز رتبه‌های استانی و کشوری نیز می‌شوند.

حجت‌الاسلام شریفی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه نظارت بر فعالیت‌های قرآنی مدارس علمیه و ارزیابی آن‌ها، گفت: نظارت‌ها به صورت سه ماه یکبار انجام می‌شود و مدارس علمیه موظفند گزارش هفتگی فعالیت‌های فرهنگی، قرآنی را به مرکز ارائه کنند که این گزارشات جمع‌آوری و در ارزیابی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقاط ضعف و قوت احصا می‌شود.

وی تأکید کرد: باید گفت که سطح توانمندی مدارس علمیه استان بر اساس موقعیت جغرافیایی متفاوت است، مثلاً مدرسه علمیه بازفت به دلیل قرار داشتن در منطقه سخت‌گذر بازفت شهرستان کوهرنگ که در ایام زمستان و بارش برف سنگین دسترسی به منطقه تقریباً غیرممکن است، در یک سطح علمی و فرهنگی با مدرسه علمیه امامیه در قلب شهرکرد قرار ندارد، چرا که اعزام اساتید مجرب که نقش مهمی در ارتقای سطح دانش طلاب دارند به آن منطقه میسر نیست.

معاون تهذیبمدیریت حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه قرآن کتاب زندگی است، ادامه داد: اگر مبانی و آموزه‌های این کتاب آسمانی ترویج یابد، جامعه از هجمه‌ها و آسیب‌ها مصون خواهد ماند اما متأسفانه شاهد عدم انس جامعه با این معارف هستیم و نقش حوزه در این میان دارای اهمیت است.

حجت‌الاسلام شریفی با تأکید بر اینکه حوزه پرچمدار و متولی مباحث قرآنی در جامعه است، افزود: نقش و رسالت اصلی حوزه تقویت فرهنگ قرآنی در جامعه است بنابراین تلاش می‌شود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه نقشی تأثیرگذار در راستای نشر ارزش‌های قرآنی و دینی در جامعه ایفا شود.

استفاده از ظرفیت طلاب در نشر قرآن

وی با اشاره به ظرفیت‌های حوزه برای تحقق این مهم، بیان کرد: طلاب دینی همواره به نهادهای دینی، فرهنگی و آموزشی استان به ویژه مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها اعزام می‌شوند و به ترویج و تبلیغ مبانی قرآن و دین و ارتقا و تقویت فرهنگ قرآنی می‌پردازند، اعزام طلاب در قالب طرح هجرت و طرح مدارس امین از جمله این موارد هستند.

حجت‌الاسلام شریفی تعداد مبلغان طرح هجرت در استان را ۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: این طلاب پس از ارزیابی و گزینش اعزام می‌شوند و مأموریت آن‌ها نشر معارف و مبانی قرآن کریم است که هم مساجد و حسینیه‌ها و هم مدارس و جلسات خانگی را در طول مأموریت تحت پوشش قرار می‌دهند.

وی یکی دیگر از ظرفیت‌ها را اساتید مجرب قرآنی حوزه دانست و تصریح کرد: این اساتید تعامل خوبی با مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، نهادها، مدارس و ... در جهت آموزش به قرآن‌آموزان و علاقمندان مباحث دینی دارند، که در همین راستا می‌توانند در نخبه‌پروری قرآنی نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام در پایان گفت: طلاب مدارس علمیه استان از حضور اساتید و چهره‌های ممتاز قرآنی استان بی‌بهره نیستند و اساتیدی نظیر علی اسماعیلی، عبدالله میراحمدی و عیسی خورشیدی همواره در تعامل با حوزه هستند و کلاس‌های آموزش مباحث قرآن با حضور این اساتید برای طلاب برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha