ایرانیان ۲.۵ برابر میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف می‌کنند
کد خبر: 3859739
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
شانه‌ساز:

ایرانیان ۲.۵ برابر میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف می‌کنند

گروه سلامت ــ رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ایرانیان ۲.۵ برابر میزان میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف می‌کنند، گفت: ۴.۵ درصد هزینه‌های خانوار ایرانی را لوازم آرایشی تشکیل می‌دهد.

مصرف بالای لوازم آرایشی در کشور ریشه در سنت‌های دینی دارد/ فرصتی که باید استفاده کردبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو، امروز، پنجم آذرماه، با حضور در نشستی خبری در رابطه با دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته ایران کازمتیکا، با بیان اینکه مهم‌ترین گروه هدف وزارت بهداشت، مردم کشور هستند، گفت: مهمترین استراتژی ما برای این گروه، افزایش سطح سواد سلامت آن‌هاست.

وی با بیان اینکه اقلام آرایشی یکی از کالا‌های پایه‌ای سلامت محور است، اظهار کرد: اغلب مردم جامعه از این کالا‌ها استفاده می‌کنند، چنانکه میزان مصرف آن بیش از میانگین جهانی است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بسیاری از افراد مصرف بالای مواد آرایشی بهداشتی در کشور را تهدید می‌دانند، تصریح کرد: این موضوع از نظر ما تهدید نیست، بلکه در سنت‌های دینی ما نیز بر آراستگی و پاکیزگی تأکید شده است و ریشه قدیمی دارد، حتی در آموزش‌های دینی می‌بینیم که پیامبر اسلام(ص) بخش مهمی از هزینه‌های زندگی خود را برای خریدن عطر اختصاص می‌دادند.
 
شانه‌ساز با بیان اینکه ایرانیان ۲.۵ برابر میزان میانگین جهانی لوازم آرایشی مصرف می‌کنند، گفت: ۴.۵ درصد هزینه‌های خانوار ایرانی را لوازم آرایشی تشکیل می‌دهد، این در حالی ‌‎است که دو درصد هزینه‌های خانوار اروپایی را لوازم آرایشی تشکیل می‌دهد. این موضوع اصلا تهدید نیست بلکه باید به آن چشم فرصت نگاه کرد و در زمینه اشتغال، تولید و صادرات استفاده کنیم. در این راستا آنچه باید مدنظر قرار گیرد، سلامت محصولات آرایشی از لحاظ آلاینده‌ها و فلزات سنگین است تا علاوه بر تولید، سلامت مردم نیز حفظ شود.

آنچه باید مدنظر قرار گیرد، سلامت محصولات آرایشی از لحاظ آلاینده‌ها و فلزات سنگین است تا علاوه بر تولید، سلامت مردم نیز حفظ شود
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه طی سال‌های گذشته توجه کافی به بحث تولید داخل در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی صورت نگرفته بود، گفت: ما تمام تلاش خود را برای تولید داخل به کار گرفتیم و خوشبختانه در حال حاضر تجاری که زمانی واردکننده این محصولات بودند به سمت تولید و انتقال تکنولوژی پیش رفته‌اند.

وی با بیان اینکه فراورده‌های آرایشی به دلیل اینکه به صورت طولانی‌مدت مصرف می‌شوند، باید از کیفیت و تأیید سلامت لازم برخوردار باشند، گفت: اگر سلامت این محصولات توسط مراجع رسمی تأیید نشده باشد، می‌توانند آسیب جدی به سلامت مردم وارد کنند.

شانه‌ساز با بیان اینکه در حال حاضر چالش اصلی کشور در حوزه آرایشی و بهداشتی قاچاق این کالا‌ها است، گفت:‌ قاچاق هم به سلامت مردم و هم به اقتصاد کشور آسیب می‌زند. بر همین اساس طی سال‌های گذشته توجه زیادی به موضوع تولید و حمایت از تولید داخلی شده است؛ وقتی تولید این محصولات در کشور انجام شود، نظارت بر آن‌ها راحت‌تر می‌شود و ما می‌توانیم از ورود مسئولان فنی در کارخانه‌های تولیدی برای انجام نظارت و بازرسی‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های سازمان غذا و دارو در رونق محصولات داخلی کشور اظهار کرد: در این راستا تلاش کرده‌ایم که با نصب برچسب اصالت بر کالا‌ها در مورد کیفیت این کالا‌ها اطلاع‌رسانی و از ورود محصولات تقلبی و قاچاق جلوگیری کنیم.
 
شانه‌ساز افزود: موضوع برچسب اصالت کالا یکی از دغدغه‌های مسئولان نظام برای حمایت از کیفیت کالای داخلی و تأکید بر کیفیت کالا‌هایی است که با مجوز وارد کشور می‌شوند، با توجه به تکالیفی که بر عهده ما گذاشته شده است باید تا پایان امسال بر تمامی محصولات مورد تأیید سازمان غذا و دارو برچسب اصالت نصب شود.
 
۱.۶ میلیارد دلار قاچاق لوازم آرایشی در کشور

وی با بیان اینکه سهم قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور ۱.۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، گفت:‌ ما باید تلاش کنیم با رونق تولید داخل، قاچاق را کاهش دهیم؛ در این راستا تسهیلات ویژه‌ای را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته‌ایم و تلاش کردیم تا صدور مجوز‌های تولید با کمک انجمن‌ها انجام شود.
 
عبدالعظیم بهفر، مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه فرآورده‌های آرایشی بهداشتی موادی هستند که تمامی افراد جامعه به صورت مداوم در شبانه‌روز از آن استفاده می‌کنند، گفت: این مداومت می‌تواند یک شاخصه باشد تا در مورد سلامت آن‌ها تلاش بیشتری داشته باشیم و در زمینه استانداردسازی آن‌ها بکوشیم.

بهفر با اشاره به تشکیل سازمان غذا و دارو در سال ۱۳۹۰ گفت: اهمیت مصرف مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سلامت آن برای مردم موجب شد تا در همان سال اداره‌کلی برای این موضوع در سازمان تشکیل شود، تا ضمن نظارت بر کیفیت و سلامت محصولات موجود در بازار، از واردات به سوی تولید حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس یک‌سری فعالیت‌ها را نیز در دستور کار خود قرار دادیم، از جمله اینکه پل قانونمند نظارتی را هماهنگ با اتحادیه اروپا مبتنی بر استاندارد‌های آن‌ها ایجاد کردیم تا محصولات تولیدی کشور که قرار است وارد بازار‌های اروپایی شود از این استاندارد‌ها برخوردار و کمترین خطا را داشته باشد.

مدیرکل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو افزود: از دیگر اقدامات انجام شده ایجاد رابطه سازنده‌ با انجمن‌های مرتبط با تولیدکنندگان و بازرگانان این فرآورده‌ها بود. ضمن اینکه بسیاری از امور فرآورده‌ها به این انجمن‌ها برون سپاری شد. در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل، سیاست‌های سازمان غذا و دارو بر این هدف متمرکز شد و در این راستا ظرفیت خالی در کارخانه‌های تولیدکننده مواد آرایشی، بهداشتی احصا شد و سعی کردیم روند صدور پروانه‌های ساخت را تسریع کنیم. همچنین تلاش کردیم از روند واردات کاسته و ضمن برقراری ارتباط بین دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و تولیدکنندگان تلاش داریم علم تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی را در کشور نهادینه کنیم.

بهفر با بیان اینکه برای حرکت در مرز دانش نیز تلاش شده است تا نقاط ضعف و قوت صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی شناسایی شوند، گفت: در این راستا میز آرایشی بهداشتی در سازمان غذا ودارو تشکیل شده و تلاش داریم کمیته مشترک بین دانشگاه و صنعت را تشکیل داده و از افرادی که خطوط تازه تولید را راه‌اندازی کرده‌اند نیز حمایت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در سال ۹۶ بیش از ۱۲ هزار و ۶۸۰ مجوز واردات، صادر شده بود، یادآور شد: در سازمان غذا و دارو تلاش شد تا روند صدور مجوز واردات کاهش پیدا کند و به جای آن مجوز‌های تولید و بهره‌برداری را افزایش دهیم؛ بر همین اساس تا پایان سال ۹۷، صدور مجوز‌های واردات به سه هزار و ۶۵۰ مجوز کاهش پیدا کرد، همچنین مجوز‌های تولید و بهره‌برداری را ۱۱ درصد افزایش داده و در حال حاضر از ۹۲۰ فقره مجوز به هزار و ۲۱ مجوز رسیده‌ایم.
 
3 تا 5 دی‌ماه؛ برگزاری نمایشگاه ایران‌کازمتیکا
 
وی در ادامه به دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و محصولات وابسته اشاره و اظهار کرد: سال گذشته در جهت حمایت از صنایع تولیدی کشور و معرفی آن به بازا‌رهای جهانی این نمایشگاه با نام ایران‌کازمتیکا در آبادان برگزار شد، امسال نیز قرار است این نمایشگاه سوم تا پنجم دی‌ماه سال جاری، در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک برگزار شود.
انتهای پیام
captcha