به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحالوبختیاری در همایش و کارگاه آموزشی «توانمندسازی و ارتقای دانش مهارتهای مدیریتی» که امروز ۲۹ آبانماه با حضور مدیر اداره توسعه مشارکتهای مردمی سازمان دارالقرآن کشور و مدیران مؤسسات و خانههای قرآن چهارمحالوبختیاری در شهرکرد برگزار برگزا شد، به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) اشاره و بیان کرد: حضرت در این روایت فرمودند: «اهل قرآن در بالاترین درجه انسانیت و در مرتبهای پایینتر از انبیاء و مرسلین قرار دارند، مراقب باشید حق اهل قرآن را از بین نبرید، اهل قرآن در نزد خداوند جایگاه رفیعی دارند».
حجتالاسلام طاهری با طرح این پرسش که حقوق اهل قرآن چیست و منظور از اهل قرآن چه کسانی هستند، اظهار کرد: برای پاسخ به این سؤال باید ببینیم که ارتباط ما با قرآن چگونه است؛ درکل ارتباط با هر حوزه دانشی که برقرار میشود در دو نوع ارتباطات دانشی و اصولی (که برای شخص حاصل میشود) معرفی میشود و قسم دوم ارتباطات دانشهای حضوری است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط دانشهای حضوری دانشهایی هستند که بین عالم و معلوم و دانش فاصلهای ایجاد نشود و در این علم واسطهای وجود ندارد، تصریح کرد: باید دید نسبت ما با قرآن کدامیک از این ارتباطات است و مخاطب ما چه حقی دارد، آیا مخاطب ما کسی است که باید دانش را به او منتقل کنیم و دانش حصولی به او دهیم، اگر ارتباط از این سنخ باشد آموزش تمام مؤسسات قرآنی نیز مؤثر نخواهد نبود و حق مخاطبان را ادا نکردهایم.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تأکید کرد: انبیای الهی مبعوث نشدند که مؤسسات قرآنی ایجاد و قرانآموزی کنیم بلکه هدف بعثت تربیت قرآنی است؛ تربیت قرآنی یعنی اینکه شخص ببیند چقدر قرآن در او نفوذ کرده است و تا چه حدی در زندگی شخصی او نمود پیدا کرده است نه اینکه ببیند چقدر قرآن میخواند که اگر اینگونه نباشد حق مخاطب ادا نشده است.
حجتالاسلام طاهری گفت: پس در تعریف اهل قرآن میتوان گفت: اهل قرآن کسانی هستند که جانشان با قرآن ارتباط دارد، لذا یکی از مواردی که باید به آن زیاد فکر شود این است که حق قرآن و مخاطبان قرآن ادا شود.
وی با بیان اینکه قرآن باید در جان زندگی افراد وارد شود، بیان کرد: تعمیق تربیت قرآنی بیشتر از موضوعات دیگر مورد تأکید اداره تبلیغات است تا خروجی قرآن شخص تربیت یافته مکتب قرآن باشد که در این صورت شاید قسمتی از حق قرآن را ادا کرده باشیم؛ این بدان معنا نیست که زحماتی که انجام میشود بیارزش است بلکه رویکرد اساسی تعمیق باورهای قرآنی، تشکیل جلسات تفسیر قرآن و دیگر برنامههای ابلاغی سازمان است که در طول سال انجام میشود تا نتیجه کارمان منجر به تربیت قرآنی شود.
انتهای پیام