نگاهی به رمزارزها از پنجره فقه اسلامی
کد خبر: 3857679
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸

نگاهی به رمزارزها از پنجره فقه اسلامی

گروه اقتصاد ــ نشریه «تازه‌های اقتصاد» در جدیدترین شماره خود که به تازگی منتشر شده، یادداشتی با عنوان «نگاهی به رمزارزها از پنجره فقه اسلامی» به قلم وهاب قلیچ منتشر کرده است.

نگاهی به رمزارزها از پنجره فقه اسلامی

به گزارش ایکنا، در بخشی از این مطلب آمده است: «با ظهور و توسعه فناوری اطلاعات و نوآوری‌های عصر دیجیتال، متن زندگی جوامع بشری در ابعاد مختلف خصوصاً از بعد اقتصادی تحت تأثیر قابل توجهی قرار گرفته است. شاید بتوان ایده «پول الکترونیکی» را ابتدایی‌ترین نتیجه ملموس توسعه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصاد دانست. اما دیری نپایید که پدیده نوظهور دیگری به نام «رمزارزها»، تحولی نوین و شگرف را در عرصه مبادلات مالی و اقتصادی ایجاد نمود.

با توجه به الزام حاکمیت و سیطره ضوابط شرعی و اسلامی بر نظام قانونگذاری کشور، خیلی زود توجه به مباحث فقهی و حقوقی رمزارزها در صدر فهرست اولویت‌های پژوهشی مرتبط با رمزارزها قرار گرفته است. کارشناسان و محققین اقتصاد اسلامی مواضع بعضا متفاوتی نسبت به مشروعیت این پدیده جدید دارند و نقدهایی را از حیث فقهی مطرح کرده‌اند. در این مقاله با تمرکز بر بیت‌کوین به عنوانی معروف‌ترین رمزارز شناخته شده در اقتصاد ایران، به بررسی مهمترین این موارد پرداخته می‌شود»

در بخش دیگری می‌خوانیم یکی از مهم‌ترین مباحث اختلافی بین کارشناسان اقتصاد اسلامی، به موضوع مالیت شرعی رمز‌ارزهایی همچون بیت‌کوین برمی‌گردد و پرسشی که طرح می‌شود این است که آیا از لحاظ شرعی، بین‌کویت مالیت دارد؟ با تعمقی در اظهارنظرها، می‌توان ریشه این اختلاف‌نظرها را در تعاریف متفاوت مال نزد فقها دانست. به عبارتی فقدان کشف پاسخ واحد، متقن و شفاف به پرسش «مال چیست؟» باعث شده است با ورود پدیده‌های نوظهوری همچون رمزارزها بر شعاع دایره اختلاف‌نظرها افزوده شود.

یکی از علل اختلاف‌نظرها در تعریف مال به اعتباری بودن حیثیت مال برمی‌گردد. زیرا مال از امور اعتباری است و به خودی خود حیثیت واقعی ندارد و صرفاً به اعتبار عقلا وابسته است. از این جهت ممکن است در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به گونه‌ای متفاوت ظهور کند.

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت متن این یادداشت به این نشانی مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha