کمبود موقوفات قرآنی؛ خلایی در فضای قرآنی/اختصاص تنها ۲درصد موقوفات به قرآن
کد خبر: 3854416
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹

کمبود موقوفات قرآنی؛ خلایی در فضای قرآنی/اختصاص تنها ۲درصد موقوفات به قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به کمبود موقوفات قرآنی، گفت: در حال حاضر در سطح کشور تنها ۲درصد موقوفات به امور قرآنی اختصاص دارد.

کمبود موقوفات قرآنی؛ خلاء موجود در فضای قرآنی کشور  تنها ۲درصد موقوفات کشور قرآنی است/ لزوم ترویج وقف‌های مشارکتیبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور 12 آبان ماه در نشست هم اندیشی وقف مشارکتی قرآنی ویژه موسسات و جلسات قرآنی استان یزد با اشاره به آیه والذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلاه و مما رزقناهم ینفقون اظهار کرد: در کنار ایمان به خدا و ایمان له غیب بحث انفاق مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بدین معنا که ایمان به الله، به ایمان واقعی و حقیقی نخواهد رسید تا وقتی که انفاق در کنار آن نباشد و انفاق و صدقه با روش‌های مختلفی انجام خواهد شد و صدقه موجب صدق ایمان است.

حسینی افزود: برای برخی گذشتن از مال سخت‌تر از گذشتن از جان است بنابراین کسی که در راه خدا انفاق می‌کند ایمانش صادق است و می‌تواند در راه خدا صدقه پرداخت می‌کند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح‌ کرد: اکثریت فقها مصداق انفاق را وقف می‌دانند، گاهی اوقات صدقه‌ باعث می‌شود نیاز یک شب مسکین یا فقیری مرتفع شود، گاهی اقدامی که صورت می‌گیرد در طول زمان باقی و ایتام و نیازمندان، مومنان، فضلا، دانشجویان، بشر و... از عواید این موقوفه استفاده کنند.

وی اظهارکرد: وقف فانی را باقی می‌کند و طبق آیه قرآن سبب تثبیت نفس می‌شود یعنی فطرت انسان که علاقه‌مند به باقی شدن است را مطرح می‌کند. هیچ چیز مانند وقف انسان را تثبیت نمی‌کند و مادامی که مومنان باشند اموال موقوفه حفظ خواهد شد.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه یکی از خلاهای موجود در فضای قرآنی کشور کمبود موقوفات قرآنی است گفت: قرآن ثقل اکبر و اباعبدالله ثقل اصغر است و ما برای اباعبدالله خرج می‌کنیم و بیش از نیمی از موقوفات برای عزاداری امام حسین(ع) است اما متاسفانه ما برای هدف قیام امام حسین و ثقل اکبر از مال خود نمی‌گذریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد موقوفات مرتبط با امام حسین (ع) است اما برای قرآن که ثقل اکبر است در سطح کشور تنها ۲درصد موقوفه وجود دارد.

حسینی افزود: خیلی از عدم توازن‌های فرهنگی به همین دلیل است ما متعادل رفتار نمی‌کنیم زیرا قرآن در بین ما کم است و باور غلطی در کشور وجود دارد که برخی فکر می‌کنند چون دارایی لازم را ندارند، نمی‌توانند واقف باشند و این کاملا غلط است چرا که هرکس می‌تواند به نوعی واقف باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان‌ کرد: ان‌شالله ایجاد یک موقوفه به شکل وقف مشارکتی سبب رونق معارف قرآنی در یزد خواهد شد و باید تلاش شود که موقوفه مشارکتی یک موقوفه مولد و منفعتی باشد.

وی ادامه داد: ساختمان‌های زیادی وقف قرآن شده است اما یک ساختمان بسیار خرج و هزینه جاری دارد و اگر بتوانیم یک موقوفه و پروژه منفعتی به وجود بیاوریم که عوائد خوبی داشته باشد آن‌ موقع می‌تواند برای امورات روزمره موسسات قرآنی خرج شود.

یادآور می‌شود در پایان این نشست مقرر شد برخی موقوفات قرآنی مخروبه مورد بررسی و در صورت امکان در اختیار موسسات قرار گیرد و پروژه وقف مشارکتی به همت خیران و موسسات قرآنی و خانواده‌های قرآن اموزان ایجاد و به نام شهید منا، حاج حسن دانش نامگذاری شود.

در این نشست ۱۲نفر به عنوان هیئت امنا برای رسیدگی به امور وقف مشارکتی قرآنی در یزد معرفی شدند.

انتهای پیام
captcha