همایش «یاوران وقف» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد
کد خبر: 3853625
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
همزمان با دهه وقف؛

همایش «یاوران وقف» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

گروه اجتماعی - همایش «یاوران وقف» همزمان با دهه وقف، در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، همایش «یاوران وقف» امروز نهم آبان‌ماه با حضور رضا معممی‌مقدم، مدیر کل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، مسئولان و مدیران استان و جمعی از واقفان و ممتازان قرآنی در شهرکرد برگزار شد.

در این همایش از «جایزه ویژه امام صادق(ع) ویژه دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار» که به همت اداره اوقاف و امور خیریه و بنیاد نخبگان استان تهیه شده است، رونمایی شد و به ۲۰ نفر از دانش‌آموزان موفق در مناطق محروم در جهت ترویج علم و گسترش فرهنگ وقف اهدا شد.

در ابتدای این مراسم  اقبال عباسی استاندار چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه عمل حسنه وقف وظیفه دو طرفه بین مدیران و مردم است، بیان کرد: وظیفه حاکمان و دستگاه‌های فرهنگی دولت است که اقدامات خیران را اطلاع‌رسانی کنند و این افراد را تشویق و به سمت نیازمندی‌های جامعه راهنمایی کنند.

وی ادامه داد: واقفان تنها درصدد این هستند که مالشان را وقف کنند و از نیازهای جامعه اطلاع ندارند و اینگونه می‌شود که آمار وقف مکان‌هایی نظیر درمانگاه، مسجد، مدرسه و ... زیاد می‌شود و از نیاز اصلی مردم غفلت می‌شود؛ چه بسا روزی ازدواج، درمان بیماری، باشگاه و محیط ورزشی نیاز جامعه باشد که مطلع کردن واقفان از نیازهای جامعه بر عهده مدیران است.

استاندار با بیان اینکه در آمار وقف مشهود است که حوزه کشاورزی با ۶۹۴ موقوفه بیشترین درصد وقف را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: کشاورزان که افرادی مؤمن، ساده و یا در برخی موارد، نیازمندترین افراد جامعه هستند بیشترین درصد واقفان استان را تشکیل داده‌اند.

عباسی با بیان اینکه موقوفات دولتمردان را سنگین می‌کند، تصریح کرد: اگر مکانی وقف شود و ما مدیران نتوانیم در نگهداری و بازسازی آن درست عمل کنیم، ممکن است آن مکان تخریب شود و واقف از عملکرد ما ناراضی شود؛ لذا از مدیرانی که در این حوزه با دستمزد اندک و یا حتی بدون دستمزد فعالیت می‌کنند و مراقب موقوفه‌های مردم هستند، تشکر می‌کنیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: در بخش کمک‌ها و مساعدت‌ها و بازسازی‌ها صدا و سیما و رسانه‌ها باید اطلاع رسانی کنند٬ رقم بالای وقف در حوزه کشاورزی قابل تأمل است و باید به مردم نشان داده شود که در کجا و چگونه وقف صورت گرفته است و دستگاه‌های دولتی به اداره اوقاف و امور خیریه برای بهره‌برداری بهتر از وقف‌ها کمک ‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در همایش یاوران وقف با ارائه آماری از تعداد موقوفه‌های استان بیان کرد: سه هزار و ۶۶۹ رقبه و هزار و ۷۰۰ موقوفه در استان وجود دارد که با نیت واقف انجام شده است، از این میزان نیت وقف در استان، ۲۵ درصد مربوط به امور مذهبی، ۳۳ درصد اجتماعی، ۳۷ درصد خیریه و ۵ درصد نیز مربوط به حوزه علمیه است که بیشترین موقوفات مربوط به مساجد و حسینیه است و بیش از یک‌هزار و سیصد مسجد و حسینیه در استان ثبت شده است.

وی افزود: همچنین یک‌هزار و ۳۲۷ موقوفه به نیات مختلف، ۶۳ نیت ساخت مساجد، ۱۷ درصد نیت ساخت حسینیه، ۱۹ درصد نیات مختلف، چهار دهم درصد موقوفه به نیت حوزه‌های علمیه و شش دهم درصد نیز امور قرآنی در سطح استان به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام امیری با بیان اینکه بیشترین وقف در حوزه کشاورزی است، افزود: ۶۹۴ موقوفه کشاورزی، ۶۴۸ موقوفه تجاری و ۲۴۴ موقوفه مسکونی، ۳۱ مدرسه و ۲۶ اداره موقوفه در سطح استان از امکانات وقف استفاده می‌کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان افزود : ۱۰۱ امامزاده از موقوفات در استان وجود دارد که ۴۳ بقعه در شهرستان لردگان، ۳۶ بقعه در شهرکرد، سامان، بن، اردل کیار، ۱۳ بقعه در فارسان و کوهرنگ و ۹ بقعه نیز در بروجن وجود دارند.

وی در ادامه گزارشی از درآمد امامزاده‌ها در حوزه اقتصادی ارائه داد و گفت: نذورات جمع شده در شش ماه سال ۹۸ نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد و این فرایند یعنی کار فرهنگی در امامزادگان و تعداد زائران افزایش پیدا کرده است؛ همچنین مبلغ جمع‌آوری شده از اجاره‌ها و درآمد موقوفات نیز افزایش صد درصدی داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف در حوزه فرهنگی سال گذشته ۱۶ موقوفه و در سال جاری ۲۳ موقوفه بوده است، ادامه داد: ۹۶ میلیون تومان توسط درآمد حوزه‌های علمیه به دیگر حوزه‌های علمیه کمک شد؛ همچنین بسته‌های حمایتی در طرح «دست‌های مهربان» به نیازمندان اهدا شد.

وی با بیان اینکه به کمک وقف بسیاری از مشکلات کشور از جمله معضلات اجتماعی رفع می‌شود، ادامه داد: برای بیش از دو الی سه هزار نفر از مردم به صورت مستقیم در جوار امامزادگان اشتغال‌زایی شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه امام‌زاده حلیمه و حکیمه خاتون و امامزاده سید محمد سبز پوش در طرح بازآفرینی شهری قرار گرفت افزود: یک میلیارد تومان اعتبار دولتی به بازسازی این امامزاده تعلق گرفت.

وی در پایان گفت: امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون و سقاخانه شهرکرد که بافتی قدیمی دارد و فضای این مکان در شأن شیعیان و مردم استان نیست که در تلاش هستیم تا فضای آستان امامزادگان را آن‌گونه که لایق شیعیان است بازسازی و آباد کنیم.

یادآوری می‌شود، تجلیل از واقفان استانی، هیئت امنای مساجد، خادمان بقاع متبرکه استان، دانش‌آموزان برتر و نخبگان قرآنی بخش پایانی این همایش بود.

انتهای پیام
captcha