«طلبیدن» برای زیارت در گرو تلاش انسان است
کد خبر: 3853072
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸

«طلبیدن» برای زیارت در گرو تلاش انسان است

گروه اجتماعی - مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: «طلبیدن» یا «توفیق» تشرف به زیارت یک امر حقیقی است که کسب آن در گرو تلاش انسان، کشش از سوی ائمه‌اطهار(ع) و اراده الهی است، بنابراین انسان با اطاعت اوامر دین و کسب رضایت الهی «موفق» به زیارت می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا قاسمی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با ارائه تعریفی از واژه زیارت، اظهار کرد: زیارت در لغت به معنی «به دیدار کسی رفتن» و در اصطلاح دینی یعنی «تمایل به ملاقات فردی توأم با عدول و اعراض از غیر» است که زیارت هم جسمی و‌روحی و هم صرفاً روحی اتفاق می‌افتد.

وی در بیان اهمیت زیارت به عنوان یکی از سفارشات اسلام و با تأکید بر اینکه برای تمام سفارشات دین دلایل و مستندات متقن و کافی موجود است، تصریح کرد: در آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون» سخن از وسایل دین است و هر آنچه باعث تقرب الهی باشد یعنی نماز، روزه، جهاد و تقرب‌جویی به ائمه‌اطهار(ع) که خود از وسایل تقرب به خداوند هستند، لذا زیارت از حیث تقرب به ائمه‌اطهار(ع) و به دنبال آن نزدیکی به خداوند، حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد زیارت انبیا و اولیا و حجج الهی را زیارت خداوند دانست و ادامه داد: اهمیت زیارت در روایات به حد تواتر است و بسیار تأکید شده است که هر کس از ائمه‌الهی فرمان برد خداوند را اطاعت کرده و هر کس از آنان سرپیچی کند از امر الهی سرپیچی کرده است، زیارت مکتب آموزنده مذهب شیعه به شمار می‌رود.

فلسفه زیارت

وی در ادامه با یادآوری فلسفه زیارت، بیان کرد: برای زیارت فلسفه‌های فراوانی است که تجدید عهد با اولیا و رهبران دین، احیای تفکر دین، آموزش دین به خانواده و به ویژه کودکان و جوانان و ایجاد پشتوانه محکم و امید به زندگی از جمله این موارد است.

این مدرس دانشگاه در استان تصریح کرد: زائر برای ارتباط با یک انسان کامل که مظهر فیض خداست، تلاش می‌کند و این فرد که نوری از انوار الهی است، مسئول راهبری انسان می‌شود.

وی با نقل این بیت «تا که از جانب معشوق نباشد کششی، کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد»، به توفیق الهی در زیارت اشاره و یادآوری کرد: برای توفیق یافتن در این ارتباط، عنایت پروردگار و کشش ائمه اطهار(ع) از ملزومات است و این همان مفهومی است که در تعبیر «طلبیدن» نمود یافته است.

تعریف طلبیدن یا توفیق الهی

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با بیان اینکه «طلبیدن» اصطلاحی عامه است، گفت: این تعبیر با نام موفقیت یا توفیق الهی در متون دینی شناخته می‌شود و سه عاملِ تلاش و همت فرد، فراهم شدن شرایط از سوی ائمه‌اطهار(ع) و اراده الهی در کسب این توفیق مؤثر هستند.

وی با اشاره به اراده الهی به عنوان مهم‌ترین عنصر در کسب «توفیق»، تأکید کرد: وظیفه انسان کسب رضایت الهی با اطاعت از دستورات دین است و اگر رضایت خداوند حاصل شد «موفقیت» حتمی است.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد با تأکید بر اینکه رحمت خداوند از غضبش بیشتر است، ادامه داد: خداوند در ابتدا راه هدایت را برای انسان باز می‌گذارد و اگر انسان مکرراً دچار معصیت و غفلت باشد، قابلیت هدایت از او سلب می‌شود؛ همین امر در مورد ائمه‌اطهار(ع) نیز صادق است یعنی جاذبه آن‌ها از دافعه‌شان بیشتر است به شرط آنکه انسان در راه تقرب تلاش کند.

اسباب توفیق

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی در استان گفت: «طلبیدن» یا «توفیق» در زیارت یک امر حقیقی است که کسب آن هم در گرو تلاش انسان، کشش از سوی ائمه‌اطهار(ع) و اراده الهی است، بنابراین انسان با اطاعت از اوامر دین و کسب رضایت الهی، «موفق» به زیارت می‌شود.

حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد تصریح کرد: برای کسب توفیق در زیارت اسبابی باید فراهم باشد، نخست اطاعت بنده از اوامر الهی و کسب رضایت حضرت حق، دوم اصرار بر تجربه‌های توفیق‌بخش مانند عدم ترک واجبات و اصرار بر مستحبات، سوم نظم و برنامه‌ریزی و قرار دادن زیارت در برنامه‌های اصلی زندگی و چهارم دعا و تضرع که پالایش نفس و رهایی از تشویش و اضطراب را به همراه دارد.

انتهای پیام
captcha