خراسان رضوی پیشتاز در ثبت وقف
کد خبر: 3852273
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

خراسان رضوی پیشتاز در ثبت وقف

گروه اجتماعی ــ معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از پیشتاز بودن خراسان رضوی در ثبت موقوفات طی 10 سال اخیر خبر داد.

خراسان رضوی پیشتاز در ثبت وقفبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، دوم آبان ماه در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته وقف این اداره‌کل که در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نسبت به وقف‌های جدید در طول سال به طور میانگین طی سال‌های متفاوت در دهه وقف که مصادف با ایام پایانی ماه صفر است، به صورت میانگین حدود ۲۷۰ وقف جدید به ثبت رسیده است.

وی افزود: سال گذشته در دهه وقف تعداد ۲۱ مورد وقف جدید توسط واقفین خیراندیش به ثبت رسید و در واقع این دهه فرصت خوبی برای ترویج و تبلیع سنت حسنه وقف است، ضمن اینکه این ترویج و تبلیغ اثرات خود را در طول سال خواهد داشت و ثمرات آن ثبت وقف‌های جدید است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: خراسان رضوی در وقف‌های جدید مقام اول کشور را دارد و به ویژه در این ده سال اخیر از سایر استان‌های کشور جلوتر است.

وی تصریح کرد: دلیل این امر ایجاد دفتر مشاوره وقف از سال 90 و همچنین برگزاری نشست‌های علمی و صنفی وقف با حضور اصناف، برگزاری همایش‌ها و فعالیت‌هایی بوده که در راستای ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف صورت گرفته است.

ایزدی عنوان کرد: اگر فرهنگ وقف احیا شود، کتابخانه‌های زیادی ساخته می‌شود مانند کتابخانه «قلم» واقع در خیابان آخوند خراسانی مشهد که وقف شده و توسط متولی موقوفه اداره می‌شود که در این خصوص دیگر به تأمین هزینه از سوی دولت نیازی نیست و مردمی انجام می‌شود، لذا اگر وقف ترویج پیدا کند، تعداد بیشتری از این نوع کتابخانه‌ها احداث خواهد شد.

وی در راستای تأمین هزینه میزبانی از زائران پیاده اظهار کرد: در این راستا موقوفات اندکی وجود دارد، اما بخشی از نذورات مردمی در ضریح بقاع متبرکه نیز برای این کار اختصاص پیدا می‌کند، همچنین در حوزه زیارت کارونسراهایی در مسیرها وجود داشته که اکنون با کاربری متفاوت نیز برای همین منظور و برای زائران پیاده استفاده می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه زیارت برخی از موقوفات انتفاعی هستند، مانند زائرسراهای موقوفه‌ای اما برخی موقوفات منفعتی هستند که از درآمد آن برای زائران هزینه می‌شود.

ایزدی عنوان کرد: برای زیارت امام حسین(ع) نیز موقوفاتی وجود دارد که پس از یک جا شدن به صورت کشوری و متمرکز، افرادی که تاکنون به زیارت کربلا مشرف نشده‌اند اعزام می‌شوند. در خراسان رضوی برای زائران امام رضا(ع) نیز با توجه به شرایط استان تصمیم‌گیری در خصوص موقوفات زیارت امام رضا(ع) در دست اوقاف استان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: قریب به ۱۳۰ هزار نفر مستاجر و ۲۵۰۰ نفر متولیان غیرمتصرفی در استان وجود دارد، همچنین 1100 هیئت امنا و 4000 خادم و 500 مبلغ در بقاع متبرکه مشغول ارائه خدمت هستند.

انتهای پیام
captcha