این فیلم کاملاً سرقت شده است، طی یک معامله فروخته شده و معنای آن این است که اسناد بسیاری در این زمینه جعل شده است. اینجاست که برخی میگویند این فیلم را خودشان منتشر کردهاند. اما اتفاق پیچیدهای رخ داده و یک دعوای حقوقی مطرح است
درویش افزود: این اتفاق بر اثر رفتار اشتباه مسئولان رخ داده است. البته طی این چهار سال هم ملاقاتهای فراوانی با وزرای ارشاد، که پیوسته تغییر کردهاند، داشتهایم اما آنها اعتنا نمیکنند و فقط قول میدهند که این قولها هم تاکنون به ثمر نرسیده است. سؤال اینجاست که این مطالبه فقط باید از جانب سازندگان فیلم صورت گیرد؟ آیا این مطالبه ملت ایران نیست که بخواهند این اثر را تماشا کند؟ این فیلم مجوز داشته و فتوای مراجع و مقام معظم رهبری در آن اعمال شده است و به تارگی مجوز بینالمللی آن دوباره تمدید شده و با فاصله اندکی از روی پرده پایین کشیده شده است. این مسئله چه مفهومی دارد؟ یعنی دیدن این فیلم فقط برای ملت ایران مناسب نیست. مگر میشود با توسل به فضای مجازی، این فیلم را در ایران غیرقابل پخش اعلام کرد. حالا که سینمای ایران را از اکران این فیلم محروم کردهاید، حداقل مجوز پخش خانگی آن را صادر کنید تا صدای فیلمی که پنج خطبه امام حسین(ع) در آن خوانده شده به نسل جوان برسد. این فیلم درجهبندی سنی ندارد و برای همه گروهها مناسب است. نگذارید مردم در بستر حرام بیفتند و نسخه غیرقانونی و مخدوش این اثر را تماشا کنند.
مردم را به بستر حرام نیندازید
درویش اظهار کرد: زمینه را به گونهای فراهم کنید تا مردم با خیال راحت نسخه پاکیزه این اثر را تماشا و هزینه آن را هم پرداخت کنند تا هم صاحبان فیلم راضی باشند و هم زمینه نقد فیلم فراهم شود. جالب این است که حتی یکبار طی این سالها کسی با من تماس نگرفته و بگوید که نظر شما در مورد این اتفاق چیست و آیا راهکاری برای این مسئله دارید؟ به آقایان باید عرض کنم که ما هم دوست نداریم این همه هزینه و هجمه بابت یک فیلم ایجاد شود. این مسئله یک میراث بد است که از گذشته برای مسئولان باقی مانده است و هرچه پیش میرویم این هزینه افزایش مییابد.
وقتی مدیر یک اثر سمعی و بصری را که متکی بر هویت کشور و مضمون بلند عاشوراست هدف قرار میدهد قطعاً به ضرر منافع فرهنگی کشور عمل کرده است. حوزه فرهنگ محدوده مدیریت ارواح اجتماعی است و با این شیوه مدیریت نمیتوان گامی در راه بهبود وضعیت جامعه برداشت
وی بیان کرد: اگر جامعه علاقهمند به حرکت رو به جلوست، باید به دو نکته توجه کرد؛ یکی عنصر صدا و دیگری تصویر است. اگر این دو عنصر را نادیده بگیریم، قطعاً برای رسیدن به مطلوب دچار مشکل خواهیم شد. غفلت از این مهم بیانگر ناآگاهی از مقوله ارتباطات و درک وضعیت اجتماعی است. وقتی مدیر یک اثر سمعی و بصری را، که متکی بر هویت کشور و مضمون بلند عاشوراست، هدف قرار میدهند، قطعاً به ضرر منافع فرهنگی کشور عمل کردهاند. حوزه فرهنگ محدوده مدیریت ارواح اجتماعی است و با این شیوه مدیریت نمیتوان گامی در راه بهبود وضعیت جامعه برداشت.
درویش ادامه داد: در سالهای اخیر وضعیت اقتصادی کشور شرایط سختی را برای بسیاری از مردم به وجود آورده است و با افزایش چندین برابری نهادهای امدادی و خدماترسان مانند بهزیستی مواجه هستیم. باید تشکر کرد که در حوزه اقتصاد فعالیتهایی انجام میشود اما باید هشدار داد که آقایان برای سبد فرهنگی و روحی مردم هم فکری کنید. من به مدیران تکنوکرات کشور عرض میکنم که باید کارخانههای بزرگ بسازید و کارخانههای شما برق، گاز و ماشینآلات تولید کند اما کارخانههای ما رؤیا تولید میکند و آرزو و امید را برای جامعه به ارمغان میآورد. اگر کارخانه روحی و فرهنگی جامعه تعطیل شود، کارخانههای شما هم تعطیل خواهد شد. جامعهای که آینده و رؤیا ندارد، جامعه زندهای نیست. ما به تزریق امید در جامعه کمک میکنیم و توصیه میکنم که ما را یاری کنید.
از مسئولان فقط توئیت میبینیم
این کارگردان با اشاره به اینکه این روزها از مدیران فرهنگی فقط توئیت میبینیم، گفت: باید به مسئولان فرهنگی کشور یادآوری کرد که همه ما در یک اردوگاه هستیم و زیر پرچم جمهوری اسلامی فعالیت میکنیم، پرچمی که مزین به نام خداوند است و ایران کشوری است که فرهنگ شهادت در آن جاری و ساری است. بنابراین پیشنهاد میکنم اگر در عرصه فرهنگ دچار اشتباه شدهایم آن را جبران کنیم. معتقدم فیلمساز نباید سخن بگوید و موظفیم حرفمان را با اثرمان بزنیم اما متأسفانه نزدیک به 15 سال است که دارم درباره رستاخیز حرف میزنم و گاهی خودم را شماتت میکنم که چرا باید این گونه باشد. وظیفه من این است که بسیاری از اتفاقات تاریخ کشور را ترسیم کنم، اما از وظیفه اصلیام بازماندهام. شاید باید به مسئولان محترم یادآوری کرد که از سر تفنن نیست که عدهای فیلمسازی میکنند و عدهای هم این آثار را تماشا میکنند، دوباره باید یادآور شد که فرزندان همین آقایان با خاطراتی که همکاران من برای آنها میسازند تربیت میشوند و حتی ادبیات آنها متأثر از همین آثار سینمایی و تلویزیونی است. پس باید آن را جدی بگیرند.
در خبرگزاری قرآن ترازویی وجود دارد که من به آن اعتماد دارم. اینجا متبرک به نام قرآن است و بسیاری از مسائل را به این دلیل بیان کردم. ظلم بزرگی به ما شده است و تهمتهای بسیاری شنیدیم، اینکه گفتند بیاعتنایی به علما برای من بسیار ناراحتکننده بود زیرا ما مقابل بسیاری از علما زانو زدهایم،هیچ چیز این فیلم از دید علما پنهان نبوده است. ما در این مسیر فیلمنامه و تست گریم تقدیم مراجع کردیم و نماینده یکی از مراجع بزرگوار در این زمینه نظارت و دخالت داشتند تا این اثر به وجوهات علما متبرک و با پول پاک ساخته شود
درویش بیان کرد: خوشبختانه در خبرگزاری قرآن ترازویی وجود دارد که من به آن اعتماد دارم. اینجا متبرک به نام قرآن است و بسیاری از مسائل را به این دلیل بیان کردم. ظلم بزرگی به ما شده است و تهمتهای بسیاری شنیدیم. وقتی بیاعتنایی به علما را مطرح کردند، برای من بسیار ناراحتکننده بود زیرا مقابل بسیاری از علما زانو زدهایم. هیچ چیز این فیلم از دید علما پنهان نبوده است. در این مسیر فیلمنامه و تست گریم را تقدیم مراجع کردیم و نماینده یکی از مراجع بزرگوار در این زمینه نظارت و دخالت داشتند تا این اثر به وجوهات علما متبرک و با پول پاک ساخته شود.
وی افزود: ما به نظر مراجع محترم و حضرت امام راحل درباره نشان دادن چهره معصوم توجه کردیم؛ برای نمونه نظر آیتالله بهجت، سیستانی و رهبری را در زمینه نشان دادن چهره معصوم خواستار شدیم. این فیلم در سایه مرجعیت ساخته شد و هنوز برای من سؤال است که تیتر میزنند بیتوجهی به مراجع. در ضمن این فیلم از حمایت نیروهای مسلح هم برخوردار بود. مگر میشود آنها فیلمنامه را نخوانده باشند و بعد امنیت و لجستیک آن را فراهم کنند. مگر میشود شهرهای مکه و مدینه را برای لوکیشن این اثر ساخت و قراردادهای خارجی آن به مهر وزارت ارشاد ممهور باشد اما عوامل فیلم به نکتهای در این زمینه بیتوجهی کرده باشند.
اجرای گزینشی نظرات مراجع
درویش در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران ایکنا درباره نظارت متفاوت علما درباره نمایش چهره معصوم و پویایی فقه شیعه اظهار کرد: به زعم همه کارشناسان فقهی و علما، فقه شیعه پویاست و رمز ماندگاریاش نیز همین است. اگر قرار بود همه چیز بر مبنای نظر یک مرجع انجام شود، پس چرا تعدد مراجع را شاهدیم. ما معتقد به تکثر آرا هستیم و در این زمینه نمیتوان گزینشی عمل کرد. مثلاً نظر بسیاری از مراجع این است که بانکها ربوی عمل میکنند و در این زمینه وحدت نظر بسیاری وجود دارد. پس چرا در این مورد برخوردی صورت نمیگیرد. قانون اساسی برای موارد اختلافی هم راهکار ارائه داده است که ما به آن هم عمل نکردیم.
درویش درباره فیلم نساختنش یا اینکه قصد خروج از کشور را دارد، گفت: سالها از ما خواستهاند محصول فاخر ارائه دهیم و ما هم تلاش کردیم، اما به فیلمی که در جشنواره شرکت کرده و تمامی مجوزها را داشته است اجازه دیده شدن ندادهاند. اگر شما به جای من باشید از چنین وزارتخانهای دوباره مجوز میگیرد؟ من طی این سالها بیکار هم نبودهام و پنج فیلمنامه نوشتهام و قرار نیست جلای وطن کنم. کسی وطنش را ترک میکند که احساس صاحبخانگی و مالکیت ندارد. اما ما اینجا مالک هستیم و کسانی که بدعهدی کردهاند باید در مقابل تعهداتشان پاسخگو باشند، برای اینکه کشور به اینجا برسد خونهای فراوانی ریخته شده است. نسل ما نسلی پاک باخته است. به همین جهت از مسئولان سؤال میکنیم و آنها باید از سبک زندگی تا عملکردشان را پاسخگو باشند.
وی در پایان اظهار کرد: برای ما جنگ تمام نشده است؛ امثال من و ابراهیم حاتمیکیا همچنان در جبههایم. جهاد فرهنگی هنوز ادامه دارد و ما فقط در انتخابات شرکت نمیکنیم که آینده سرزمینمان به عزا تبدیل شود. نسل ما به آینده امیدوار است و نسلهای آینده هم باید این امید را حفظ کنند. ایران کشور بزرگی است و ندای اقتدارش باید در همه جهان طنینانداز شود.
خبرنگار مینا حیدری