پنج دستاورد اقتصادی دفاع مقدس/ دفاع اقتصادی نیازمند فداکاری است
کد خبر: 3844989
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۳
به مناسبت هفته دفاع مقدس/ شفیعی‌نژاد بیان کرد:

پنج دستاورد اقتصادی دفاع مقدس/ دفاع اقتصادی نیازمند فداکاری است

گروه اقتصاد ــ مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: ایثار، همدلی، فداکاری، میدان دادن به جوانان و تکیه بر توان داخلی، پنج دستاورد ما در دوران دفاع مقدس بودند که منجر به دفاع اقتصادی نیز شد و اگر اکنون همین عوامل را به کار گیریم در تحقق اقتصاد مقاومتی و اهداف اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب موفق خواهیم شد.

پنج دستاورد اقتصادی دفاع مقدسحجت‌الاسلام والمسلمین عباس شفیعی‌نژاد، مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و استاد دانشگاه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، به بیان نکاتی درباره دستاوردهای اقتصادی دفاع مقدس به ویژه برای دوران امروز ما پرداخت و گفت: یکی از مسائلی که ما می‌توانیم از دفاع مقدس برای شرایط امروز کشورمان و به ویژه در زمینه اقتصادی الگوبرداری کنیم این است که آن شرایط سخت زمان جنگ تحمیلی این پیام را برای ما داشت که اقتصاد سیاسی به طور کلی در ادبیات امروز اقتصادی دارای جایگاه بسیار بااهمیتی در ایجاد ثبات در متغیرهای اقتصادی دارد.

جوانگرایی در دوران دفاع مقدس

شفیعی‌نژاد با اشاره به نقش جوانان در رشد و شکوفایی اقتصادی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در دوران دفاع مقدس به تجربه به آن رسیدیم میدان دادن به جوانان بود. بسیاری از فرماندهانی که در جنگ تحمیلی به پیشبرد اهداف دفاع کمک کردند فرماندهان جوانی بودند که با وجود سن کم اما با جسارت و شجاعتی که داشتند و با درایت خود، جنگ را مدیریت کردند.

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که با آن مواجه هستیم این است که متأسفانه امروز در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی، کمتر به جوانان در اقتصاد میدان داده می‌شود و بیشتر بر نقش تجربه و پختگی تأکید می‌شود تا اینکه بر انگیزه و شور و نشاط جوانی تأکید شود که در دوران دفاع مقدس به میزان زیادی به کمک ما آمد.

اتکا به توان داخلی در دوران دفاع مقدس

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: یکی دیگر از مسائل بسیار مهم اتکا به توان داخلی در دوران دفاع مقدس بود. در واقع جنگ تحمیلی به عنوان یک نمونه بارز از اتکا به توان داخلی بود؛ چراکه با کمترین امکانات در برابر دشمن تا بُن دندان مسلح ایستادگی کردیم و می‌توانیم از همین موضوع برای شرایط موجود اقتصاد کشور و برای تصمیم‌سازی‌های کلان در اقتصاد الگوبرداری کنیم.

اگر امروز نیز ایثار رخ دهد و هم در زمینه تولید و هم در حوزه مصرف تبدیل به نگاه و گفتمان غالب شود به میزان زیادی در مسائل اقتصادی و دستیبابی به اهداف اقتصاد مقاومتی یا اهدافی که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح کردند موفق خواهیم بود

مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: از سوی دیگر اگر به اتکا به توان داخلی در اقتصاد کشور تکیه کنیم، همانطور که در اهداف اقتصاد مقاومتی هم دیده شده است می‌توانیم به میزان زیادی رو به جلو حرکت کنیم. در چند سال اخیر هم شاهد بوده‌ایم که هر وقت به قول و قرار غربی‌ها و آمریکایی‌ها اتکا کردیم چیزی عایدمان نشد یا دستاورد بسیار اندکی داشتیم اما در هر جا که به توان داخلی خودمان تکیه کردیم، درست همانند زمان دفاع مقدس که با اتکا به توان داخلی در برابر دشمن ایستادگی کردیم همان توفیقات را هم امروز خواهیم داشت.

اتحاد و همدلی؛ عوامل برای تحقق اقتصاد مقاومتی

استاد دانشگاه قم با اشاره به اتحاد و همدلی در دوران دفاع مقدس بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دفاع مقدس و در واقع یکی از آن مواردی که جنگ تحمیلی نقشه راه آن در زمینه اقتصادی را به ما نشان می‌دهد موضوع همدلی، ایثار و فداکاری است. اگر در کنار هم در تصمیمات کلان اقتصادی باشیم جوهره اصلی اقتصاد مقاومتی در کشور شکل خواهد گرفت و آن راهبردهای کلان اقتصاد مقاومتی ثمر می‌دهد.

شفیعی‌نژاد گفت: در زمینه ایثار می‌توانیم همانند زمان جنگ که مردم منافع شخصی خود را فدای منافع جمعی و منافع نظام می‌کردند الگو بگیریم و اگر این اتفاق امروز رخ دهد و هم در زمینه تولید و هم در حوزه مصرف تبدیل به نگاه و گفتمان غالب شود به میزان زیادی در مسائل اقتصادی و دستیبابی به اهداف اقتصاد مقاومتی یا اهدافی که رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح کردند موفق خواهیم بود.

دفاع اقتصادی نیازمند ایثار و فداکاری است

این کارشناس اقتصاد اسلامی با بیان اینکه امروزه در جنگ اقتصادی نیازمند همه این موارد هستیم، تأکید کرد: به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از این عوامل که جنگ تحمیلی را به جلو برد و به دفاع مقدس هشت ساله تبدیل کرد ایثار، فداکاری و همدلی همه مردم بود. این همدلی امروزه به میزان زیادی برای ما در زمینه پیشرفت اهداف اقتصادی و برای دفاع اقتصدی کارایی دارد. امروزه در جنگ اقتصادی همه آن فاکتورها برای ما کارایی دارند. دو مورد میدان دادن به جوانان و تکیه بر توان داخلی باید به میزان زیادی مورد توجه قرار گیرند و اگر به این پنج فاکتور توجه کنیم در مسائل اقتصادی همانند پیروزی‌های دوران جنگ تحمیلی به توفیق دست پیدا خواهیم کرد.

مدیرگروه فقه اقتصادی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان گفت: مسئولان کشور در دوران جنگ تحمیلی به این نتیجه رسیده بودند که بدون اتکا به توان داخلی و میدان دادن به جوانان نمی‌توانند به اهداف خود برسند اما متأسفانه این رویکرد امروزه تا حدودی کمرنگ شده است و به ویژه توجه زیادی به میدان دادن به جوانان صورت نمی‌گیرد و لذا اگر مجدداَ به این سمت حرکت کنیم می‌توانیم در رسیدن به اهداف افتصادی موفق باشیم.

انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۷ - ۰۷:۲۱
0
0
متاسفاکه هنوز برای خیلی ها جا نیفتاده که این هم یه جنگه و باید با آرایش جنگی به مقابله با دشمن بریم
captcha