استاندارسازی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن را در دستور کار داریم
کد خبر: 3836227
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

استاندارسازی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن را در دستور کار داریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کمبود اعتبار داریم، گفت: تلاش ما این است که آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم را مانند سایر آزمون‌های علمی و دانشگاهی استانداردسازی کنیم.

استاندارسازی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن را در دستور کار داریمحجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: امروز در زمینه قرائت به رشد چشمگیری در استان رسیده‌ایم و قاریان بین‌المللی و کشوری را بسیاری از مردم می‌شناسند و در این خصوص نیز بیش از 80 قاری بین‌المللی داریم؛ لذا وقت آن رسیده که از قرائت به سمت تدبر و مفاهیم حرکت کنیم.
وی افزود: روخوانی، روانخوانی، قرائت و حفظ مقدمه‌ای است برای رسیدن به مفاهیم و اصل تدبر در قرآن کریم و تاکنون نیز در این زمینه گام‌هایی هرچند کوچک برداشته‌ایم. برای نمونه هر سال در نمایشگاه قرآن بحث تفسیر نیز به حوزه علمیه سپرده و غرفه‌های مشاوره در این خصوص جانمایی می‌شود.
کاظمی‌نسب ادامه داد: همچنین یک مؤسسه تخصصی به نام تدبر درقرآن و سیره در مشهد داریم که بحث تفسیر را به صورت تخصصی دنبال می‌کند و انتشارات خوبی نیز دارند و اخیراً که در تهران مؤسسات برتر کشور را معرفی کردند، مؤسسه تدبر نیز جزء هفت موسسه برتر کشور شناخته شد.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بالغ بر 60 کتاب در حوزه قرآن و عترت از سوی این موسسه به چاپ رسیده است.
وی یکی از راهکارهای عبور از قرائت و پرداختن به تدبر در قرآن را صدور مجوز برای موسسات تخصصی در حوزه تفسیر و مفاهیم برشمرد و گفت: بنا داریم مجوزها را با رویکرد تدبر و فهم قرآن صادر کنیم.
کاظمی‌نسب با تأکید بر ترویج تفسیر در کنار قرائت قرآن به ویژه در جلسات محلی، تصریح کرد: جلسات محلی قرآنی زیادی در سطح استان داریم که در این جلسات به شرح آیات و تفسیر البته نه به صورت تخصصی پرداخته می‌شود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: مفسر تخصصی به آن اندازه نداریم که کلیه جلسات قرآن محلی را در زمینه تفسیر پوشش دهیم اما افرادی که در رشته‌های قرآنی تحصیل کرده‌اند در این جلسات می‌توانند به مباحث تفسیری بپردازند.
 
دولتی کردن جلسات قرآنی آسیب است
وی در خصوص رونق محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان و کمرنگ شدن آن در طول سال اضافه کرد: البته اینکه محافل صرفا محدود به ماه مبارک رمضان نیست بلکه در مشهد و خراسان رضوی بالغ بر 5000 جلسه قرآن داریم که به صورت هفتگی برگزار می‌شود و قاریان و حافظان برجسته ما نیز از همین محافل و جلسات برخاسته‌اند اما در ماه رمضان به دلیل اینکه ماه بهار قرآن است محافل با شور بیشتر و تعداد بیشتری برگزار می‌شود.
کاظمی نسب گفت: یکی از مهمترین خصوصیات این جلسات مردمی بودن آن است جلسات 70 ساله قرآنی در مشهد داریم که به صورت مردمی طی این مدت اداره می‌شده و از جمله جلسات معتبر دیگر می توان به جلسات با قدمت چهل ساله استاد پناهی اشاره کرد که قاریان زیادی را پرورش داده است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امروز بسیاری از قاریان که از همین جلسات قرآن محلی برخاسته‌اند و در رشته‌های مختلف قرآنی تدریس می‌کنند.
وی بیان کرد: باید سیاستی را دنبال کنیم تا جلسات قرآنی دولتی نشوند و به همان حالت مردمی باقی بماند، لذا حمایت از جلسات قرآنی باید غیر مستقیم و در راستای توانمندسازی با برگزاری دوره‌هایی از این قبیل و همچنین برپایی مراسم جهت تجلیل از پیشکسوتان و فعالان جامعه قرآنی باشد.
کاظمی‌نسب بیان کرد: در برنامه خود داریم که تجلیل از فعالان قرآنی را انجام دهیم اما چندین سال است که این برنامه به دلیل کمبود اعتبار به سرانجام نرسیده است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: قرآن برای جمیع مردم نازل شده؛ لذا باید مردمی اداره شود و در سال 2017 که با جمعی از فعالان قرآنی سایر کشورها دیدار داشتیم از برگزاری جلسات قرآن مردمی در ایران متعجب بودند که برای ما عادی شده اما برای سایر کشورهای جهان اسلام قدمت جلسات قرآن که به صورت مردمی هم اداره شود غیر عادی است.
وی گفت: اگر دستگاه‌های دولتی برای حمایت مالی از جلسات قرآنی ورود کند این یک آسیب خواهد بود و ما نباید به مردمی بودن این جلسات آسیب برسانیم بلکه فقط کار دستگاه‌های مربوط باید مدیریتی و نظارتی باشد.
 
برگزاری آزمون در فضاهای غیراستاندارد
کاظمی‌نسب افزود: اگر جلسات با اعتبارات دولتی عجین شوند تا زمانی که حمایت مالی باشد جلسه برگزار می‌شود، اما اگر اعتبارات کم و یا قطع شود آنگاه جلسه نیز تعطیل خواهد شد، چراکه اعتبارات دولتی یک زمان است و یک زمان نیست.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال 98 به سمت استانداردسازی برگزاری آزمون سراسری حفظ را در دستور کار داریم.
وی بیان کرد: برگزاری آزمون در فضاهای غیراستاندارد و با وجود جمعیت زیاد ظرفیت مکان جوابگوی جمعیت شرکت‌کننده نیست از این رو سعی کردیم در این زمینه ورود کنیم.
کاظمی‌نسب بیان کرد: روش برگزاری آزمون اشتباه است اما از جهاتی که موسسات کار ثبت‌نام را انجام می‌دهند و مشارکت می‌کنند خوب است و همین سال گذشته 65 موسسه در این آزمون مشارکت داشتند که این بعد از کار خوب است اما بعد دیگر به لحاظ مکان برگزاری مشکل دارد که در این راستا باید تلاش شود این آزمون نیز مانند سایر آزمون‌های دانشگاهی و حوزه در مکان بهتری برگزار شود.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: اگر تاکنون به مقوله استاندارسازی توجه نشده به خاطر کمبود اعتبارات بوده است در این خصوص پیگیری لازم شده و سعی داریم امسال نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردار باشد.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با توجه به اینکه بحث هنرهای قرآنی در دست اداره ارشاد است لذا در حوزه هنرهای قرآنی شامل هنرهای خوشنویسی، تجسمی، نمایشی، تصویرسازی برگزاری جشنواره‌هایی با این نگاه را داریم.
وی بیان کرد: جشنواره تصویرسازی قصه‌های قرآن از جمله برنامه‌هایی است که در معاونت قرآن و عترت دنبال می‌کنیم که این جشنواره برای رده سنی کودک و نوجوان طرح‌ریزی شده و به این صورت است که قصه‌های قرآنی توسط شرکت‌کننده نقاشی می‌شود.
کاظمی‌نسب بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره انس گرفتن کودکان و نوجوانان با قرآن در قالب هنر نقاشی از طریق تصویرگری قصص قرآنی است. برگزاری جشنواره قصه‌های قرآن، نردبان آسمان نیز از جمله برنامه‌هایی است که بنا داریم به صورت استانی برگزار کنیم.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در جشنواره  قصه‌گویی با عنوان قصه‌های قرآن، نردبان آسمان که ویژه نوجوانان است و نوجوان شرکت‌کننده قصه را می‌خواند و پس از ضبط کردن صوت قصه‌گویی را برای دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کند.
وی گفت: همچنین پس از داوری آثار برترین‌ها انتخاب خواهد شد و برگزاری سلسله جشنواره آیات نیز از دیگر برنامه‌های ارشاد در خصوص هنرهای قرآنی است.

انتهای پیام  
captcha