تفکر کاسبکارانه در بودجه سلامت و تهدید جان بیماران
کد خبر: 3777748
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
قویدل بیان کرد:

تفکر کاسبکارانه در بودجه سلامت و تهدید جان بیماران

گروه سلامت ــ مدیرعامل بنیاد هموفیلی با اشاره به کاهش اعتبارات بیماری‌‎های خاص در لایحه بودجه 98، تأکید کرد: چنانچه این لایحه در مجلس اصلاح نشود، نه تنها امنیت بیماران خاص، بلکه امنیت سایر بیماران نیز تهدید می‌شود.

چهارشنبه//تفکر کاسبکارانه در بودجه سلامت و تهدید جان بیماران/ 150 میلیارد تومان برای هفت گروه بیماری خاصاحمد قویدل، مدیرعامل بنیاد هموفیلی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به کاهش اعتبارات بیماران خاص در لایحه بودجه ۹۸، اظهار کرد: بودجه بیماران خاص در دل بودجه وزارت بهداشت گنجانده شده و یکسری ارقام قطعی و غیرقطعی دارد و منوط به این است که بودجه اخذ شود تا به یک وزارتخانه داده شود.

بحرانی که دامن بیماران خاص را گرفته است
وی افزود: بزرگترین طرح دولت که باعث شد دولت تدبیر و امید یک بار دیگر سر کار بیاید طرح تحول سلامت بوده و بودجه‌های این طرح جدا از بودجه‌های وزارت بهداشت تعریف شد که تاکنون کمتر از ۴۰ تا ۵۰ درصد آن تحقق پیدا کرده و مابقی آن خدماتی است که وزارت بهداشت انجام داده و در سیستم بدهکار شده است.
مدیرعامل بنیاد هموفیلی ادامه داد: بخشی از بدهی‌های وزارت بهداشت که انباشته شده و مورد توجه سازمان برنامه و بودجه قرار نگرفته پول‌هایی است که باید از محل طرح تحول سلامت به وزارت بهداشت تعلق پیدا کند که در این راستا باید سازمان برنامه بودجه این موضوع را که چقدر اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه بابت این طرح به وزارت بهداشت تعلق پیدا کرده است روشن کند. این بخش بزرگی از بحران وزارت بهداشت بوده که دامن بیماران خاص را نیز گرفته است.

کاهش بودجه بیماران خاص طی ۳ سال
قویدل بیان کرد: ارقام بودجه مشخص است و برای عموم نشان داده می‌شود. سال ۹۶، که اعتباراتی برای بیماران خاص در نظر گرفته شد، ۳ نوع بیماری هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی تحت پوشش بیماران خاص هستند و برای این‌ها ۲۶۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت شد. سال ۹۷ مجلس مصوب کرد چهار بیماری اوتیسم، ام اس،‌ ای بی و بیماری‌های متابولیک به گروه بیماران خاص اضافه شود. پیوستن اوتیسم به این گروه راه خدمات توانبخشی را نیز به وزارت بهداشت باز کرد که این موضوع افزایش هزینه را در پی داشت. با وجود افزایش گروه‌های دیگر بیماران خاص، بودجه این بیماری‌ها از ۲۶۰ میلیارد تومان سال ۹۶ به ۲۱۶ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد و این ردیف بودجه برای سال ۹۸ حدود ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافت و به ۱۵۰ میلیارد تومان رسید.

تفکر کاسبکارانه جان بیماران ایرانی را تهدید می‌کند
مدیرعامل بنیاد هموفیلی ادامه داد: این کاهش بودجه در حالی مطرح می‌شود که سازمان برنامه و بودجه می‌گوید که ردیف بودجه دیگری از محل هدف‌مندی یارانه‌ها برای این حوزه اختصاص داده، اما توضیح نمی‌دهد که این ردیف بودجه کی؟ و چگونه؟ محقق می‌شود. سابقه سال‌های گذشته نشان داده که ۲۰ تا ۳۰ درصد آن محقق می‌شود. این بودجه برای ما به عنوان مجموعه‌ای که از خدمات استفاده کرده و گران شدن آن خدمات را می‌بینیم، کاهش شدیدی داشته است.
قویدل بیان کرد: کاهش بودجه وزرات بهداشت که خدمات آن از سوی دولت جزء وظایف حاکمیتی است، ناشی از راه‌ یافتن تفکر انحرافی کاسبکارانه بوده که از دیدگاه بنگاه‌های اقتصادی برای دولت برنامه‌ریزی می‌کند.
وی با اشاره استعفای وزارت بهداشت و اینکه گفته می‌شود این استعفا در اعتراض به بودجه اخصاص‌یافته به سلامت است، گفت: در این حوزه حق با وزارت بهداشت بوده و این علی‌رغم انتقاداتی است که از عملکرد این وزارتخانه می‌شود، وزارتخانه‌ای که با این گستردگی از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی خدماتی ارائه داده و تنها مرجعی است که مردم برای سلامت خود به آن رجوع می‌کنند، قطعاً به آن انتقاد وارد است؛ اما انتقاد این نیست که این وزارتخانه ۱۰ میلیون افراد آسیب‌پذیر فاقد دفترچه بیمه را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

پول نفت باید برای سلامت و آموزش رایگان هزینه شود
وی در دفاع از وزیر بهداشت ادامه داد: نماینده مجلسی که در انتقاد از هاشمی گفته بود که وی به دلیل اتمام پول‌های نفت استعفا داده است، باید از عملکرد خود شرم کند و بداند تمامی وزارتخانه‎‌های دولتی با پول نفت اداره می‌‎شود. وزارت بهداشت دستگاهی خدماتی محسوب می‌شود و پول نفت برای ارائه خدمت به مردم، سلامت و آموزش رایگان به آنان است. دولت دستگاهی برآمده از دل مردم و برای اداره امور و ارائه خدمت به آن‌هاست که سلامت و آموزش به منزله بخشی از این خدت باید رایگان تأمین شود.

بدهی بیمه‌ها و خودتحریمی ایرانی‌ها
قویدل یادآور شد: از حدود دو ماه قبل سیستم‌های خدماتی وزارت بهداشت، که دانشگاه‌های علوم پزشکی را شامل می‌شود، به این دلیل که به شرکت‌های پخش دارو و تجهیزات پزشکی بدهکارند، قادر نیستند خدمات کاملی به بیماران ارائه بدهند. بار‌ها اشاره کرده‌ام که طی چند ماه گذشته ما ایرانیان یکدیگر را تحریم کرده‌ایم. همچنین ذخیره دارو‌های وزارت بهداشت از آن تاریخی که ترامپ تهدید به تحریم کرد تا ۹ ماه کافی بود. بلایی به سر این ذخیره آمد که دیگر دارویی در دسترس بیماران نبود و شرکت‌های پخش از دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان دانشگاه و داروخانه آن طلبکار بودند و این‌ها خود از بیمه‌ها طلبکار بودند، شرکت‌های پخش آن‌ها را در فهرست سیاه گذاشتند و به آن‌ها دارو نمی‌دادند و حتی مجموعه ما نیز به منزله بخشی از بیماران خاص با کمبود دارو مواجه شده بودند.
۵۰۰ میلیون یوروی صندوق ذخیره ارزی کجاست؟
وی ادامه داد: برای این موضوع دولت به فکر افتاد و از مقام معظم رهبری اجازه گرفت تا از صندوق ذخیره ارزی ۵۰۰ میلیون یورو برداشت و به سازمان‌های بیمه‌گر تزریق کند و آن‌ها مطالبات بیمارستان‌ها را بدهند. اکنون دو ماه است که هیچ خبری در این باره وجود ندارد و معلوم نیست این پول را کجا و به چه نیتی نگه داشته‌اند. در چنین شرایطی دارویی هم به بیماران خاص نمی‌رسد.
قویدل یادآور شد: با این وضعیت بودجه نمی‌دانیم تکلیف بیماران خاص چه می‌شود. خوشبختانه این بودجه وارد داوری مجلس شده و کمیسیون بهداشت و درمان اطلاعات کاملی درباره این بودجه‌ها و وضعیت بیماران خاص دارد و امیدواریم این قسمت اصلاح شود.
وی تأکید کرد: چنانچه مجلس شورای اسلامی این بودجه را اصلاح نکند، شیرازه وزارت بهداشت، امنیت و سلامت بیماران در معرض تهدید شدیدی قرار می‌گیرد.
انتهای پیام
captcha