معرفی استان‌های پیشتاز در موقوفات قرآنی
کد خبر: 3767044
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

معرفی استان‌های پیشتاز در موقوفات قرآنی

گروه اجتماعی ـ مدیركل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور استان‌های كرمانشاه، خراسان رضوی و تهران را استان‌های پیشتاز در بحث موقوفات قرآنی معرفی كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدكاظم موسوی متقی، مدیركل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با بیان اینكه تعداد موقوفات قرآنی در كشورمان بسیار اندك است، گفت: تنها دو درصد از موقوفات ما با نیات فعالیت‌های قرآنی هستند.
وی افزود:‌ البته طی دو سال اخیر توجه خوبی به این حوزه شده است به خصوص در شهر مشهد و استان خراسان رضوی وقف‌های مشاركتی قرآنی خوبی صورت گرفته است.
موسوی متقی به ارائه آماری درباره موقوفات قرآنی پرداخت و گفت: استان كرمانشاه بیشترین تعداد موقوفات قرآنی كشور را داراست كه البته مربوط به دوره كنونی نیستند و مربوط به حداقل 100 سال پیش هستند. 
مدیركل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار كرد: كرمانشاه، خراسان رضوی و تهران، به ترتیب سه استان برتر كشور در حوزه موقوفات قرآنی هستند و استان فارس و سایر استان‌ها در رده‌های دیگری قرار دارند.

تعداد موقوفات قرآنی كشور كمتر از 100 مورد است
وی در عین حال این نكته را یادآور شد كه نیات موقوفات قرآنی متفاوت است و موقوفاتی كه برای ترویج فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی آزاد بوده و قید نداشته باشند كم هستند و تعداد آن‌ها شاید كمتر 100 مورد در كشور باشد.
موسوی متقی ادامه داد: اما موقوفات متعددی هستند كه برای تلاوت قرآن جهت شادی روح والدین واقف و یا خود واقف وقف شده‌اند كه تعداد آن‌ها به بیش از 3 هزار موقوفه می‌رسد اما تعداد موقوفاتی برای خرید قرآن برای یك مسجد، تربیت حافظان قرآن و غیره كم است.

نیت اكثر موقوفات قرآنی كشور قرائت قرآن بر سر مزار است
وی یادآور شد كه بیشتر موقوفات قرآنی كشور بیشتر برای همین قرائت قرآن بر سر مزار است و نمی‌توان در آن‌ها دخل و تصرف كرده و عواید آن‌ها را در جای دیگری حتی در فعالیت‌های قرآنی هزینه كنیم.
مدیركل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور در پایان گفت كه اكنون به دنبال این هستیم تا تعداد موقوفات قرآنی را گسترش دهیم.
انتهای پیام

captcha