مشکل ما دوری از قرآن است/ضرورت عملی کردن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی
کد خبر: 3717790
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
حجت الاسلام نکونام:

مشکل ما دوری از قرآن است/ضرورت عملی کردن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی

گروه فعالیت‌های قرآنی - نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: مشکل ما این است که از قرآن دوریم هرچند مشکل جهان اسلام این است که به کلی از قرآن دورند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که این همه ذلت بر جهان اسلام به دلیل دوری از قرآن است، مشکل ما هم با وجود به صحنه آمدن قرآن در انقلاب اسلامی توسط امام راحل‌مان(ره) نیز دوری از قرآن است.

مشکل ما دوری از قرآن است/ضرورت عملی کردن قرآن در زندگی فردی و اجتماعی

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولی فقیه در استان، صبح امروز 5 خردادماه در آیین افتتاح نمایشگاه کتب و نرم افزارهای قرآنی استان که با حضور جمعی از مسئولین فرهنگس و قرآنی استان در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد، گفت: ماه مبارک رمضان و بهار قرآن است که برای در محضر قرآن نشستن و از محضر این کتاب نورانی هرچه بیشتر بهره گرفتن ظرفیت بسیار مناسبی است.

امام جمعه شهرکرد افزود: امروز سالروز وفات و ارتحال حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) و آن بانوی بزرگواری است که خون دل ها خورد و سختی ها، طعنه ها و رنج ها را تحمل کرد تا در خدمت وجود نازنین پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) باشد و در نهایت فضایی برای نزول این کتاب آسمانی(قرآن) ایجاد بشود، آنهایی که باید ایفای نقش کنند و از همه مهمتر وجود نازنین پیامبر سختی های زیادی تحمل کردند تا این عرصه فراهم شده و آیات آسمانی قرآن نازل بشود و یک کتاب نور و معجزه جاوید برای همیشه در اختیار بشریت قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: امروز تنها چیزی که من و شما می توانیم به طور فیزیکی در محضرش باشیم و لمس و درکش کنیم و از محضرش در عالم هستی بهره بگیریم فقط و فقط قرآن است و هیچ چیز دیگری نداریم هرچند وجود نازنین پیامبر و ائمه هدی (علیهم السلام) و امام عصر ،حجت بالغه حضرت حق، حاضر و زنده اند  و می توان از وجودشان بهره گرفت اما ما قرآن را عملاً و حضوراً در محضرش هستیم و فقط باید آن لیاقت و شایستگی را در درون خودمان ایجاد بکنیم که از قرآن بهره بگیریم.

مشکل ما این است که از قرآن دوریم

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: قرآن معجزه ماندگار است، روز گذشته در خطبه اول نماز جمعه عرض کردم که بنا بر سوره مبارکه انبیاء برنامه این است که معجزه پیامبر اکرم غیر از معجزات دیگر انبیا باشد زیرا معجزات دیگر انبیا معجزات مقطعی بوده و استفاده مقطعی می‌شد زیرا خود انبیا هم مقطعی بودند و رسالتشان در یک مقطع خاص بود اما وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) باید معجزه اش جاوید باشد زیرا خود وجود نازنین پیامبر اکرم(ص)، پیامبر ابدی است و بعد از او پیامبری نیست لذا دین و آیین و کتاب او برای همیشه تا قیامت ابدی است و این معجزه(قرآن) برای همیشه در اختیار ما و شماست و در محضرش هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: معجزه یعنی چه؟ یعنی چیزی که انسان را به یقین و باور قوی برای ادامه راه و مسیر و رسیدن به مقصد و کمال برساند ، خاصیت دیگر معجزه ایجاد باور، ایمان، یقین و ثبات است و قرآن همه این ها را دربردارد و کتابی است که اگر در محضرش قرار بگیریم ما را به باور قطعی و یقین اعلی می رساند و در ما ثبات تمام عیار ایجاد می کند و تمام تزلزل ها و تردید ها را از ما دور می کند.

امام جمعه شهرکرد افزود: مشکل ما این است که از قرآن دوریم هرچند مشکل جهان اسلام این است که به کلی از قرآن دورند و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که این همه ذلت بر جهان اسلام به دلیل دوری از قرآن است، مشکل ما هم با وجود به صحنه آمدن قرآن در انقلاب اسلامی توسط امام راحل‌مان (رضوان الهی بر او باد) نیز دوری از قرآن است.

قرآن در دوران دفاع مقدس واقعا عملی شد

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: در مقاطعی به قرآن عمل کردیم و آثارش را دیدیم؛ قرآن در دوران دفاع مقدس واقعا عملی شد که گاهی انسان می تواند آثارش را بشمارد و من بعضی از جلسات توفیق داشته ام و بعضی هایشان را شمرده ام، دیروز هم بعضی از دستاوردهای قرآنی در عرصه دفاع مقدس را شمردم که این ها به عرصه آمد و ما به قرآن عمل کردیم و یک جامعه پر از نور و صفا، متحد، موفق و نورانی دیدیم که دشمن در برابر آن زبون و ذلیل شد و عزت به این جامعه رسید و دشمن به اهدافش نرسید و این جامعه قرآنی با عمل به قرآن به درجات بلند رسید و به جامعه اش و امت و انقلابش با عمل به قرآن ثبات بخشید.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: شما در سال های دفاع مقدس عمل به قرآن، ایثار ، شهادت ، شهامت ، تقوا ، پاکی ها ، جهاد ، کفرستیزی ، عزت و بسیاری از ارزش های والای قرآنی را به وضوح دیدید و هر زمانی که ما به قرآن عمل کردیم برد کردیم و هر زمان از قرآن فاصله گرفتیم زیان و ضرر کردیم، این یک واقعیت مسجل و یک تجربه روشن تاریخی است.

بکوشیم قرآن را چه در زندگی فردی و چه در زندگی جمعی‌مان عملی کنیم

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد: بکوشیم قرآن را چه در زندگی فردی و چه در زندگی جمعی‌مان عملی کنیم، باید زمینه فردی را خیلی مهم بگیریم زیرا یکی از اشکالاتی که ما معمولا در جامعه مان داریم نگاه به یکدیگر است و می گوییم دیگری عمل کند تا من هم عمل کنم یا چرا دیگران عمل نمی کنند؟ همه اش به دیگران نگاه می کنیم در حالیکه باید ببینم خودم چقدر با قرآن مانوسم و چقدر زندگیم، فکرم ، برنامه ام ، عملم ، محیط کارم و آن حیطه هایی که اختیار دارم و در اختیارم است را قرآنی کرده ام؟ و واقعا چقدر قرآنی شده ام، این باید در تک تک ما هر کدام به نوبه خودمان زنده بشود.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: امید است انشاالله این ماه مبارک رمضان فرصتی باشد تا قرآن عملا در میان ما زنده باشد و انشالله یک زندگی قرآنی داشته باشیم و به گونه ای زندگی کنیم که وقتی مُردیم، محیط کارمان، مصلی و محرابمان و در و دیوار به حالمان گریه کند، این ها وجود دارد و اولیا الهی اینگونه اند که وقتی می میرند فرشتگان الهی می گویند ای ولی خدا تو به عالم آخرت کوچ کردی و همه این ها دارند به حال تو گریه می کنند و او می گوید من شادم که در محضر پروردگار هستم و به لقاء الهی می پیوندم بنابراین اینگونه زندگی کنیم و این شدنی است؛ تصمیم بگیریم که این ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: جمع خوبی است و من از همه شما و عزیزانی که این کار بسیار خوب را شکل دادند و این نمایشگاه را دایر کردند تشکر می کنم؛ تلاش ها و حرکت های خوبی در این دو سه سال صورت گرفته که البته شان قرآن بالاست و خیلی باید بکوشیم و فعالیت هایمان را گسترش بدهیم اما آن مقداری که انجام می شود جای تقدیر است.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان گفت: من از همه عزیزانی که در این عرصه تلاش می کنند تشکر می کنم، از روحانیت عزیز و بزرگوار و عزیز دلمان حضرت حاج آقای مهامد که از محضرشان در این ایام استفاده می شود و آن برنامه تفسیری که عصرها برگزار می کنند هرچند متاسفانه ما همه سال غبطه می خوریم که از این برنامه استفاده نمی شود و حیف است؛ در آن برنامه خوب قرائت قرآن صورت می گیرد و بعد نوبت تفسیر و تدبر و استفاده محتوایی از قرآن می شود  که معمولا جلسه را ترک می کنند و هر سال هم در محضر چهره های خوبی بودیم که امسال هم حضرت حاج آقای مهامد هستند و امیدواریم از این محافل خوب قرآنی بیشتر استفاده بشود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: از همه شما خوبان تقدیر و تشکر می کنم و برای همه آرزوی توفیق روزافزون دارم و انشاالله ماهی مبارک داشته باشیم و از برکات این ماه عزیز هرچه بیشتر بهره مند بشویم.

 

captcha